برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سنددار شدن دو میلیون هکتار اراضی کشاورزی تا پایان سال ۹۹

به گزارش یکشنبه وزارت جهاد کشاورزی، « علیرضا اورنگی » درباره امضای تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، افزود: از سال ۹۳ تاکنون دو میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار نقشه های کاداستر اراضی انجام شد که در سامانه ثبت اسناد کشور جانمایی شده است که  امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی کشور سنددار شود.

وی اظهارداشت: سازمان امور اراضی کشور در اجرای قوانین متعددی مانند قانون حدنگار یا کاداستر اراضی، رفع تداخلات اجرای مقررات موازی اراضی کشاورزی و منابع ملی و قانون حفظ اراضی زراعی و باغ‌ها، مطابق احکامی که در این قوانین وجود دارد، نیازمند یک تعامل و همکاری بین دستگاه های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور تسریع و تسهیل اجرای به موقع این قوانین است.

وی اظهارداشت: تفاهم نامه اصلاحات در فرایندهای اجرایی این قوانین را برای سال ۹۹ تنظیم کردیم که به فرموده رهبر معظم انقلاب، سال جهش تولید نامگذاری شده است.

اورنگی ادامه داد: این تفاهم نامه یک کار حقوقی و هماهنگ بین کارشناسان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت جهاد کشاورزی بوده که یکی از مفاد آن صدور اسناد اراضی کشاورزی کشاورزان در قالب اسناد تک برگی در راستای اجرای قانون رفع تداخلات اراضی کشاورزی و منابع ملی است.

رییس سازمان امور اراضی کشاورزی با اشاره به این نکته که بخش دوم این تفاهم نامه در راستای اجرای قانون حفظ اراضی زراعی و باغ‌ها است، خاطرنشان کرد: با اجرای این تفاهم نامه با همکاری سازمان ثبت اسناد کشور نسبت به ثبت و صدور سند برای اراضی کشاورزی در کشور اقدام می‌کنیم.

  کارنامه یکساله جهاددانشگاهی؛ از ساخت دکل نفتی تا مقابله با کرونا

اورنگی افزود: سازمان ثبت از یک سامانه به‌روز به نام شمیم در تهیه نقشه های مورد نیاز صدور اسناد استفاده می‌کند که در این تفاهم‌نامه، ما از آن به عنوان یکی از ظرفیت‌های اجرایی موثر در تهیه نقشه های کشاورزی استفاده خواهیم کرد.

رییس سازمان امور اراضی کشور درباره استفاده کشاورزان از اسناد تک برگ برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها، تصریح کرد: کشاورزان اکنون به دلیل نداشتن اسناد مالکیت اراضی برای اخذ تسهیلات یا منابع اعتباری از بانک‌های عامل دچار مشکل هستند که با اجرای این تفاهم‌نامه کشاورزان  دارای اعتبار می‌شوند و با استفاده از این اسناد در اخذ تسهیلات بانکی به عنوان وثیقه در بانک‌های عامل، بسیاری از مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تسهیل خواهد شد.

وی افزود: سند دار شدن اراضی کشاورزی کشاورزان از برنامه‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی است که با اجرای این تفاهم نامه هم اسناد اجرای قانون اصلاحات اراضی در مراحل سه گانه را با کمک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تسهیل خواهیم کرد و هم برگه‌های بنچاقی و نسقی را به اسناد رسمی و تک برگی تبدیل می‌کنیم.

اورنگی ادامه داد: این تفاهم نامه گام بزرگی برای ایجاد اطمینان در مالکین اراضی کشاورزی است و ما با استفاده از سند دار شدن می‌توانیم مانع خرد شدن اراضی شده و تجمیع و یکپارچگی اراضی را تسریع کنیم.

وی گفت: همچنین پایش و نظارت بر تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تغییر بهره برداری کشاورزان در طول زمان، با ورود اسناد کشاورزان در سامانه‌های جامع این سازمان تسهیل می‌شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)