برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مونالیزا هم در خانه مانده شما چطور؟

 شیوع  و گسترش بیماری کرونا در سراسر جهان زندگی و برنامه بسیاری از افراد را تغییر شگرف داد؛ شیوع این بیماری، متاسفانه در زمانی رخ داد که تقریبا اوج سفرها داخلی و حتی خارجی بود؛ ایرانی‌ها بر اساس رسوم در عید نوروز به سفر می‌روند بر اساس آمار بیشتر سفرهایشان در این روزها اتفاق می‌افتد. این سفرها محدود به گردشگری داخلی نبود بسیاری از ایرانیان در طول فصل بهار به دیگر کشورها سفر می‌کنند و همچنین گردشگران خارجی به ایران می آیند. اما این روزها  می توان گوشه نشستن و از زندگی دست شستن و زندگی را فقط به دست شستن محدود نکرد.

 تکنولوژی کمک می‌کند بدون خروج از شهر یا حتی خانه خود، تجربه مشابهی را پیدا کنیم. گردشگری مجازی شاخه جدیدی در گردشگری است که توسعه آن، بخش گردشگری را متحول خواهد کرد و احتمالاً تاب‌آوری این بخش را در برابر بحران‌های مشابه، افزایش خواهد داد.

گردشگری مجازی بر خلاف آنچه در فضای فعلی برخی موزه ها در حال پیگیری است تهیه فیلم و معرفی آثار تاریخی در آن نیست بلکه فراهم کردن امکانات بازدید سه بعدی است که کاربر بتواند با انتخاب خود در فضای آن محل حضور داشته و به تشخیص خود در آن فضا پرسه بزند!

گوگل امکان سفر مجازی را به بیش از ۵۰۰ موزه جهان مهیا کرده است از موزه لندن، آمستردام و متروپولیتن نیویورک گرفته تا گالری اوفیزی فلورانس مهیا کرده است البته در قرنطینه می توان روی مبل خانه لم داد پای چپ را روی پای راست انداخت مجازی اما با کیفیت نزدیک به واقعیت و با امکان چرخش۳۶۰ درجه به قله اورست سر زد و در ساحل کاهالا هاوایی قدم زد.

تکنولوژی فضای مجازی این روزها سعی کرده پاسخ سلیقه همه را بدهد علاقمندان بناهای تاریخی می‌توانند با این امکان گوگل کولوسیوم رم بروند و قصر ورسای فرانسه را تماشا کنند.

وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نیز دست روی دست نگذاشته و اقدام به تهیه تصاویر از موزه‌ها و دیگر مناطق گردشگری کرده است.

انتشار بیش از هزار ویدئو و عکس از جاذبه‌های گردشگری کشور در فضای مجازی

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که برای تمام استان‌ها انجام دادیم، جاذبه‌های گردشگری کشور در قالب ویدئو و عکس با در فضای مجازی منتشر شده است.

 علی‌اصغر مونسان، گفت: این وزارتخانه برای پر کردن اوقات فراغت مردم خوب کشورمان در ایام نوروز که به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور شدند در خانه بمانند و به سفر نروند، اقدامات مختلفی با محوریت مرکز روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با همکاری معاونت گردشگری در تمام استان‌های کشور در فضای مجازی انجام داده است.

وی افزود: طی روزهای گذشته، ویدئوها و عکس‌های متنوعی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان‌ها در فضای مجازی منتشر شده است، همچنین اطلاع‌رسانی گسترده‌ای برای سایر اقلام دیجیتال به‌خصوص لینک‌های تور مجازی در دستور کار قرارگرفته تا مردم هم‌زمان با قرنطینه خود در خانه، بتوانند از این فضا بهره‌مند شوند.

  زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری؛ بهار ما است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از هزار ویدئو و عکس از این جاذبه‌ها منتشر شده است به‌طوری‌که همه محتواها در اینستاگرام با هشتگ #سفر_مجازی قابل‌ دیدن است.

 مونسان افزود: قصد داریم با اجرای این برنامه بیش از هزار فیلم و عکس دیگر نیز تا پایان نوروز از جاذبه‌های گردشگری استان‌ها منتشر کنیم.

علاقه‌مندان همچنین می‌توانند به سایت ویزیت ایران و صفحه رسمی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مراجعه کنند.

جبرییل نوکَنده مدیر موزه ملی ایران همچنین درباره بازدید مجازی از موزه ملی، گفت: امسال پیش از آغاز سال جدید مسولان موزه ملی به همراه دیگر موزه‌های مطرح تهران تصمیم به تهیه برنامه جدیدی گرفتند؛ مردم می توانستند بر اساس برنامه ریزی‌ها انجام گرفته در روزهای عید و در ساعاتی مشخص به صورت زنده موزه ‌ها را از طریق شبکه آپارت تماشا کنند. به عنوان مثال موزه ملی در روز دوم فروردین ماه از طریق شبکه آپارات پذیرای بازدیدکنندگان شد و این روند تا روز سیزدهم فروردین ماه ادامه شد و مورد استقبال بازدید کنندگان قرار گرفت.

وی با بیان این که دنیای کنونی به سمت استفاده از تکنولوژی جدید رفته است، گفت: بسیاری از موزه های جهان نیز این شکل بازدید از موزه های را پسندیدند و اقدام به این کار کردند.

نوکنده با اشاره به این شکل از بازدید گفت: در این بازدید عدالت نیز وجود دارد چون به عنوان مثال نوجوانی که در هرمزکان زندگی می‌کرد و ممکن بود هیچ وقت امکان حضور در موزه ملی ایران و آشنایی با میراث و تاریخ کشورش نیز می تواند از این طریق با موزه های کشور را ببیند.

وی افزود: موزه ملی درصدد است بستری برای تقویت بازدید های مجازی ایجاد کند تا همه افراد بتوانند امکان بازدید از موزه‌ را بصورت مجازی پیدا کنند.

کرونا و آخرین اطلاعات درباره آن در ایران

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۵۸ هزار و ۲۲۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۵۱نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۶۰۳ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز یکشنبه درباره آخرین وضعیت ابتلای قطعی به کرونا در کشور و فوت ناشی از آن بیان کرد: بر اساس گزارش قطعی دانشگاههای علوم پزشکی و نتیجه ۱۸۹ هزار و ۷۹۰ آزمایش از ۹۵ آزمایشگاه تشخیصی از ظهر دیروز تا امروز (۱۷ فروردین) تعداد ۲۴۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران قطعی شناسایی شده مبتلا به ویروس کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۲۲۶ مورد رسید.

جهانپور گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۲ هزار و ۱۱ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)