برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

چه برنامه‌ای برای حذف دلال‌ها در بخش کشاورزی دارید

به گزارش ایرنا، «حسین مقصودی» در جلسه رای اعتماد مچلس به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در جایگاه مخالف گفت:  مخالفت من با شخصیت فردی، اخلاقی و علمی کاظم خاوازی نیست، صحبت من بحث کلی درباره آنچه که به عنوان برنامه ارائه دادند و ایراداتی است که در حوزه کشاورزی وجود دارد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان این که به عنوان یک روستایی و کشاورززاده در یکی از محروم‌ترین روستاهای کشور صحبت می‌کنم،گفت: این روزها وزارت جهاد با مشکلات عدیده ای چون مشکلات منابع طبیعی و درگیری آن با روستاییان مظلوم و محروم، مشکلات دامداران و گاوداران و عدم تناسب قیمت شیر با تولیدات، اجرایی نشدن قیمت قانون تضمین خرید محصولات کشاورزان، گندم‌کاران، چغندرکاران و مشکلات قنوات و از بین رفتن این آثار تاریخی و خالی شدن روستاها از سکنه، انحصار در واردات و صادرات در دست عده‌ای خاص به نام کشاورز و دامدار و مشکلات تراکتورداران و نبود سوخت در روستاها روبرو است.

مقصودی با اشاره به گرانی و سرسام‌آور بودن قیمت اساسی کالاهای کشاورزی مانند گوشت به عنوان سبد غذایی مردم، گفت: حذف این سبد در سفره مردم، در نهایت کاهش کیفیت تغذیه مردم و سوء تغذیه و گاهی «کوتوله شدن» نسل ایرانی را به همراه دارد. بخش کشاورزی یارانه زیادی دریافت می‌کند تا سفره مردم کوچک نشود اما افزایش افسار گسیخته برخی اقلام کشاورزی و کالاهای مصرفی مردم نارضایتی عمومی را ایجاد کرده است. این در حالی است که سهم کشاورز از دسترنج خود قابل توجه نیست؛  برنامه شما در این زمینه و حل این مشکلات و تامین مالی برای حل این مشکلات چیست؟

وی تصریح کرد: این وزارتخانه که با خیل عظیمی از کشاورزان و دامداران و عشایر به عنوان نیروی مولد در ارتباط است، در  ۴۰ سال با شیب ملایم دچار مشکلات عدیده‌ای شده و دلال و سودجو جای کشاورز و دامدار را گرفته است. این وزارتخانه باید برای اینکه در تولید، محور باشد نیاز به برنامه‌های خوب دارد چه برنامه ای برای حذف دلالان و سودجویان دارید؟

این نماینده مردم این مشکلات را مربوط به ۸ سال اخیر ندانست و با اشاره به اینکه در ۴ دهه گذشته این مسائل با شیب ملایم گریبان کشور را گرفته است، گفت: واردات مرغ و بهره‌های بانکی چه بلایی تاکنون بر سر تولیدکنندگان آورده و چه برنامه‌ای برای استفاده کشاورزان واقعی از بهره‌های خدمات و یارانه بانک کشاورزی دارید؟ بانک کشاورزی به نام کشاورز است اما به نفع دلالان و سودجویان و بساز بفروش‌ها شده است. کشاورزان امروز رقیب مهلکی به نام دولت و واردات دارند تا مشکلات کشاورز از نظر تعادل قیمت خرید محصول حل نشود وضعیت درست شدنی نخواهد بود.

مقصودی گفت: قیمت آب، برق و سایر امکانات مورد نیاز یک تولید کننده به نام کشاورز نمی‌گویم رایگان باشد، اما باید یارانه تعلق بگیرد که در عمل تعلق نمی‌گیرد و نتیجه آن مهاجرت روستاییان و عشایر به شهرها و ۲۰ میلیون حاشیه‌نشین از این بی‌مدیریتی است. ناامیدی در کشاورزان و دامداران و عشایر موج می زند آنان اعلام می‌کنند در هیچ زمینه ای کم نگذاشتند اما مشکلاتشان از حد گذشته است.

  راه‌حل‌هایی برای رفع معضلات کرونا با هکتون تربیت مدرس

وی ادامه داد: جناب آقای خاوازی! یکی از مشکلات اساسی امروز در بخش کشاورزی و دامداری، سرکوب کشاورز و دامدار در تولیدات است. سرکوب تولیدکننده در هر نظامی از بدترین سیاست‌ها است. تولیدکنندگان واقعی که کشاورز و دامدار و عشایر خرد هستند توان نگرش بازار جهانی و ارزیابی بازار را ندارند این وظیفه وزارت جهاد و دولت است چه برنامه‌ای دارید اگر به کشاورز دستور کشت یک محصول را بدهید آیا تعهد خرید آن را دارید یا مانند گذشته آن را رها می‌کنید؟

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: برنامه های قبلی در طول ۴۰ سال منسوخ شده است اگر برنامه‌ها در دست کشاورز، دامدار و متخصص واقعی بود و دست دلالان و سودجویان نبود امروز نوسانات قیمت مرغ، شیر، گوشت قرمز، چغندر، پیاز و میوه و زعفران را نداشتیم و این تولیدگران اوضاع خوبی ندارند. اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی به کشاورز این امکان را می دهد تا نوع کشت را انتخاب کند. باید فضایی ایجاد کنیم که مردم بدانند از محل کشاورزی می‌توانند ثروتمند شوند اما دلالان و سودجویان از کشاورزی ثروتمند و کشاورزان به شیوه‌ای نوین مورد استعمار و استثمار واقع می‌شوند.

وی اضافه کرد: حال و روز این روزهای وزارت جهاد کشاورزی مانند بیماری است که حال وخیمی دارد اما به زحمت تزریق و دارو زنده نگه داشته شده است، چه دارویی برای درمان همیشگی آن دارید که کشاورز و دامدار واقعی همانند دام‌ها و محصولاتشان که در حال تلف شدن است، از بین نرود. اوضاع منابع طبیعی و مشکلات مردم در روستاها را خبر دارید اگر این مشکلات حل شود، و مراتع دامداران به خودشان برگردد گوشه‌ای از مشکلات حاشیه نشینی، مشکل مسکن روستاییان و شغل آنان حل می‌شود. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: وزیر قبلی در هیات دولت نتوانست حق دامدار و کشاورز را بگیرد و یاری‌گر خوبی برای آنان باشد. یارانه‌ها به دست کشاورزان و دامداران واقعی نرسیده است. از طرفی واردات و صادرات به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد که کشاورزان آسیب فراوان دیدند. برنامه عملی شما در شرایط فعلی کشور و  جهان با وجود تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت در راه خود اتکایی چیست؟

مقصودی خطاب به وزیر پیشنهادی ادامه داد: با توجه به اینکه شما یک انسان علمی و از این حیث مورد تایید هستید اما در برنامه های خود، عددی برای توسعه و رشد کشاورزی اشاره‌ای نکردید. برای کشاورزان خرده پا و ضعیف، برنامه‌ای در این مدت کم از عمر دولت ارائه ندادید. برای مشکلات آب و منابع مالی تامین این برنامه تا کجاست. در برنامه مشکل بزرگی که نظام در طول ۴۰ سال گریبانگیر شده، فاصله طبقاتی است که کشاورز را در پایین‌ترین طبقات قرار داده و به بانک‌ها بدهکار کرده است و در این زمینه با سیلی صورت خود را سرخ نگهداشته‌اند؛ در این زمینه چه برنامه‌هایی دارید.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)