برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

جهش تولید دانش‌بنیان‌ها با حمایت ۶ هزار میلیارد تومانی صندوق نوآوری 

صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تایید و تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به منظور کمک به تحقق و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ایده تا بازار و تجاری‌سازی نوآوری دستاوردهای پژوهشی و اختراعات و کاربردی کردن دانش از طریق ارایه کمک‌ها و خدمات مالی و پشتیبانی به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده است.

ارایه خدمات مالی و تسهیلات به شرکت ها و مؤسسات و فعالیت‌های دانش‌بنیان به صورت اعطای کمک بلاعوض و یارانه و تسهیلات کوتاه‌مدت و بلندمدت و ارایه خدمات ضمانت‌نامه‌ای به صورت مستقیم و غیرمستقیم، مشارکت و سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در مراحل تجاری‌سازی طرح‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان به صورت مستقیم و غیرمستقیم و نیز کمک مالی بلاعوض در این مورد، کمک مالی و حمایت از نهادهای پشتیبان تجاری‌سازی نوآوری و فناوری و فراهم کردن خدمات توانمندسازی شرکت ها و مؤسسات دانش‌بنیان از مفاد اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی است.

این مفاد همگی برای جهش تولید و خودکفایی در کشور است و همواره موضوع حمایت از جهش تولید در دستور صندوق نوآوری و شکوفایی بوده است، امسال نیز با نامگذاری سال ۹۹ توسط مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» این امر به صورت مضاعف در دستورکار صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گرفته است؛ به طوری که به گفته روح الله ذوالفقاری معاون برنامه ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی، این صندوق تحقق برنامه امسال را که جهش تولید است، از سال قبل شروع کرده ایم.

ذوالفقاری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش در خصوص فعالیت های صندوق نوآوری و شکوفایی در تحقق برنامه امسال مبنی بر جهش تولید افزود: در سالی که گذشت بیش از ۱۰ برابر توانستیم نسبت به سال قبل در مجموعه صندوق نوآوری و شکوفایی عملکرد داشته باشیم. در سال گذشته حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه به شرکت های دانش بنیان داده ایم و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وام های مختلف به شرکت های دانش بنیان اعطا شده است.

وی بیان کرد: بخشی از اثرات این فعالیت ها در سال گذشته هویدا شد و شرکت ها توانستند نقش خوبی را در کشور به عهده بگیرند و بخشی از آن نیز در سال پیشرو اتفاق می افتد و تولیدات قابل ملاحظه ای از این شرکت ها خواهیم دید.

معاون برنامه ریزی صندوق ادامه داد: به رغم کارهای انجام شده در سال گذشته، در سال پیشرو هم برنامه ریزی های مفصلی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان شده و چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وام برای تولید محصولات دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: پیش بینی کرده ایم در سال جاری بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش های خطرپذیر داشته باشیم و بتوانیم تولید محصولات جدید را رقم بزنیم و خطراتی را که به حوزه سرمایه گذاری وارد است، بتوانیم با بیمه سرمایه گذاری پوشش دهیم.

معاون برنامه ریزی صندوق اظهار کرد: همچنین در سال جدید در نظر داریم با انتشار اوراق نوآوری از شرکت هایی که نیاز به تامین سرمایه دارند، حمایت کنیم و این شرکت ها بتوانند دسترسی به بازار سرمایه پیدا کنند و ما نیز در این حوزه کمکشان کنیم.

ذوالفقاری بیان کرد: علاوه بر این در حوزه کمک های بلاعوض نیز حدود ۶۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده ایم که بتوانیم از شرکت های دانش بنیان حمایت داشته باشیم تا آنها نیز بتوانند محصولات خود را تجاری کنند و اگر در فاز تحقیق و توسعه قرار دارند، تحقیقات و پژوهش های خود را در همکاری با مجموعه های علمی و آزمایشگاهی و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به جلو ببرند.

  ایران در آستانه مهار موج اول کرونا

وی یادآور شد: بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز صدور ضمانت نامه برای شرکت های دانش بنیان در سال ۹۹ نیز پیش بینی شده است که این ها خود منجر به عقد قراداد با مراکز دولتی و دستگاه های دولتی و صنایع بزرگ می شود که خود این مقوله نقش قابل ملاحظه ای در تولید سال ۹۹ خواهد داشت.

اعطای ۲۰۰ میلیارد تومان به دانش‌بنیان‌ها در زمینه فعالیت مقابله با کرونا

معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور ۵۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت دانش بنیان ها در زمینه تولید محصولات در مقابله با کرونا مصوب کرده که توانسته است تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان تخصیص دهد.

وی ادامه داد: این مبلغ به شرکت های فعال در حوزه تولید لوازم بهداشتی، مواد ضدعفونی کننده، تجهیزات پزشکی و دارویی و حتی شرکت هایی که با شیوع ویروس کرونا در کشور آسیب دیده بودند، پرداخت و حمایت شدند.

ذوالفقاری بیان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی درخواست هایی را برای دریافت منابع بیشتر برای شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید محصولات برای مقابله با ویروس کرونا ارسال کرده است.

وی همچنین در خصوص سهم صندوق نوآوری و شکوفایی از برداشت های انجام شده از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا گفت: با توجه به موافقت مقام معظم رهبری مبنی بر برداشت از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ویروس کرونا و تاکید رییس جمهور مبنی بر اختصاص دادن بخشی از این مبلغ برای کمک به شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید محصولات مورد نیاز، پیگیر هستیم تا بتوانیم نقشی در توزیع این منابع در بین شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.

ذوالفقاری در خصوص تسهیلات ویژه برای مقابله با کرونا از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت های دانش بنیان گفت: این تسهیلات یا مربوط به شرکت های دانش بنیانی است که کسب و کار آنها در شرایط کرونا آسیب دیده و نیاز به حمایت دارند یا شرکت های دانش بنیانی است که در حوزه های تولید مواد ضدعفونی کننده، دارو، ماسک، کیت های تشخیص کرونا و حوزه نرم افزاری در تشخیص کرونا، توانمندی دارند. در ابتدای شیوع کرونا فراخوانی منتشر شد که حدود ۵۰۰ طرح در این فراخوان به صندوق نوآوری و شکوفایی ارسال شده است.

معاون برنامه ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در این فراخوان طرح های منتخب معرفی شدند و تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع تخصصی در راستای این فعالیت ها تخصیص داده شده و شرکت ها نیز توانسته اند اتفاقات بزرگی در زمینه کیت های تشخیص کرونا، تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده رقم بزنند.

وی یادآور شد: البته هنوز هم صندوق در رایزنی با شرکت ها و بررسی طرح های آنها برای مقابله با ویروس کرونا است تا بتوانیم در زمینه مقابله با این ویروس و تولید محصولات این شرکت ها کمک کنیم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)