برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سامانه انتشار آلاینده‌ها در تصمیم‌گیری مسوولان نقش مهمی دارد

محمد رحیمیان روز یکشنبه در نشست رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: معمولا در مسائل مختلف از پتانسیل علمی موجود در کشور استفاده نمی‌کنیم، به عنوان مثال در حوزه خودرو از توان دانشمندان و محققان خود استفاده نکردیم چون اگر غیر از این بود می‌توانستیم تا حدودی اطمینان داشته باشیم که در آینده روزهای پاک هم خواهیم داشت.

وی اظهارداشت: پروژه سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلان‌شهرهای کشور در قالب کنسرسیومی به ۱۳ دانشگاه کشور داده شده است که دستاوردهای آن به تصمیم‌گیران کمک می‌کند تا با ارائه سناریوهای مختلف و ارزیابی آنها کاهش آلودگی هوا را در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین اهداف این پروژه محاسبه موجودی انتشار آلاینده هوا در محدوده کلان‌شهرها در قالب سامانه دینامیک است، کمک و همکاری در به ثمر رساندن وظیفه و تکلیف قانونی طبق مصوبه سال ۱۳۹۴ هیات دولت در خصوص کاهش سطح آلودگی هوای کشور و کلان‌شهرها هدف دیگر این پروژه است. در گام بعدی امکان اتصال این سامانه به داده‌های سازمان هواشناسی وجود دارد تا بر اساس آن الگوهای جریان گرد و غبار و پیش‌بینی آلودگی هوا نیز در دسترس باشد، امکان توسعه این سامانه برای اطلاع‌رسانی به مردم هدف چهارم این پروژه است.

دبیر کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های سطح یک کشور تصریح کرد: همکاری و هم‌افزایی دانش فنی دانشگاه‌های پیشرو کشور در این پروژه سابقه نداشته است، نتایج این همکاری هم بی‌سابقه است، قبلا رقابت مثبتی بین دانشگاه‌ها بود که اکنون به همکاری تبدیل شده است.

وی افزود: در این سامانه دینامیک هر یک از مجریان می‌توانند اطلاعات را بارگذاری کنند و چون تحت وب است تمام کشور به صورت آنلاین به آن دسترسی دارند و مسوولان هم می‌توانند با سطح دسترسی خاص خود گزارش‌های مورد نیاز را دریافت کنند.

  ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی ۹۸ درصد افزایش یافت

رحیمیان گفت: این سامانه می‌تواند پاسخگوی سوالات طرح‌های کاهش آلودگی هوا باشد؛ مثلا اگر تغییری در طرح ترافیک یا بنزین ایجاد شود چه تغییری در آلودگی هوا ایجاد خواهد شد، شیوه مدیریت پروژه به صورتی است که ۹ مجری داریم که با اضافه شدن شهر مشهد به این پروژه ۱۰ مجری خواهند شد، این ۱۰ مجری با هم به صورت یکپارچه کار می‌کنند.

وی به دستاوردهای این پروژه اشاره کرد و افزود: کار مطالعات در شهرهای تهران، کرج، اراک، تبریز، اصفهان و شیراز به پایان رسیده، موجودی انتشار آلاینده‌ها محاسبه شده و سناریوهای مختلفی تهیه شده که آماده ارائه است و در دو شهر قم و کرمانشاه نیز کار ۶۰ درصد پیشرفت داشته است که البته چون اجرای این مطالعات با تاخیر ابلاغ شد تاکنون به پایان نرسیده است.

رحیمیان اظهار داشت: تمام دستورالعمل‌ها و نحوه گزارش‌دهی به صورت استاندارد و با وحدت رویه ارائه می‌شود، کانال مجازی پرسش و پاسخ برای رفع ابهامات مجریان و کارفرمایان راه‌اندازی شده و وبسایت Advisory Clusters هم راه‌اندازی شده که کار مدیریت دانش را انجام می‌دهد، در واقع یک تالار گفت و گو است.

دبیر کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های سطح یک کشور گفت: بیشترین دستاورد معنوی این پروژه همکاری چند دانشگاه برتر کشور است که ۸۰ درصد پتانسیل علمی کشور را دارند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)