برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

شریعتمداری: شفافیت و مقابله با فساد در دستور کار باشد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، محمد شریعتمداری امروز در مراسم اختتامیه سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی اظهار داشت: درباره فقر از ابعاد مختلف می توان صحبت کرد، یک پدیده همه جانبه است، می توان اندازه گیری فقر، ریشه های فقر، اثر تحریم بر فقر و نتایج آن، بی صدا شدن فقرا، ابعاد اخلاقی فقر و منزلت اجتماعی را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: این کنفرانس در کنار موضوع سیاست گذاری عمومی و حکمرانی در زمان مناسبی که وارد گام انقلاب اسلامی شده ایم، می تواند دید روشنی به مسئولان و صاحب نظران بخشد.

وی افزود: ۳۰۰ پایان نامه و رساله دانشجویان در حوزه فقرشناسی را جمعی استادان بررسی کردند و به اشکال گوناگون در باره این موضوع پرداخته شده، امید است در آینده این همایش ها با موضوع ارتقای رفاه عمومی به جای فقر برگزار شود.

به گفته وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، فقر و نابرابری آثار مخربی در نظام اجتماعی کشور داشته و دارد، فقر می تواند یکباره سقف نطام سیاسی کشور را تخریب کند، از این رو نمی توان نسبت به این موضوع بی تفاوت بود، همه دانشگاهیان و عناصر مسئول باید این موضوع را بررسی کنند و برای حل مشکل دنبال چاره باشند.

شریعتمداری با تاکید بر نگاه علمی به موضوع فقر و فقرا عنوان کرد: حل مشکلات مربوط به جامعه همواره از راه توسعه سخت، میسر نیست، گرایش مبتنی بر توسعه دوستانه، امر پسندیده تری است.

وی ادامه داد: تعارض میان عدالت و رشد را باید از بین برد و روش های آشتی جویانه ای را اتخاذ کرد که فقرا قربانی جاه طلبی برنامه ریزان توسعه نشوند؛ بیش از ۶۰ درصد مردم ایران از وام و اطلاعات بانکی خبر ندارند، برای ۴۰ درصد از آنها موضوع وام در زندگی معنا دارد.

 

از بین بیست و پنج میلیون خانوار ایرانی کمتر از صد هزار خانوار از منابع بانکی بالای صد میلیون تومان برخوردار هستند.

وی با اشاره به بیکاری در استان های شرقی کشور و دامنه زاگرس گفت: بیکاری به صورت یک عامل در وضعیت خانوار آن مناطق وجود دارد. بیش از ۵ سال است که نرخ بیکاری روند رو به رشد را در این مناطق طی می کند.

شریعتمداری تاکید کرد: اگر سیاست مناسبی برای رفع مشکلات در جامعه در نظر گرفته نشود، با مخاطرات جدی مواجه می شویم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه باید با فکر و اندیشه از بحران‌های کشور عبور کرد، گفت: باید ریشه اصلی فقر در اشتغال جستجو شود و باید با عقلانیت به سمت منابعی که در جهت کمک به جذب سایر منابع موجود در جامعه به عنوان یک منبع اهرمی است، رفت تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.

شریعتمداری افزود: در کشور به  برخی از محصولات اولیه پتروشیمی توجه نمی‌شود و این محصولات را به خارج از کشور صادر می کنیم اما باید راهی یافت تا به سمت چگونگی بهره گیری از منابع کشور هدایت شویم.

به مراتب گفته می‌شود که مالیات یکی از راه‌های کسب درآمد است اما در عمل حتی به تقویت پایه‌های نظام مالیاتی نیز پرداخته نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت فعلی برای خروج از مشکلات و بحران‌های کشور بطور علمی پژوهش‌هایی را انجام داده، توضیح داد: بخش سوم یک اقدام آزمایشی به وزارت کار محول شد که در این اقدام  توزیع منابع دو هزار و  400 میلیاردی ماهیانه بین افراد زیر متوسط جامعه مورد توجه بود. که این موضوع با یک نرم افزارِ آزمون وسع بررسی شد .

  ثبت سفارش واردکنندگان غیرمتعهد به صورت سیستمی ممنوع شد

به گفته وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، در این آزمایش 250 هزار خانوار که دارای درآمد بهتری از سایر افراد بودند ، از یارانه 45 هزار تومانی عام حذف شدند که این حذف گسترده خانوار از واریز یارانه به حساب آنها اعتراضاتی را به همراه داشت اما نتیجه آزمایش در نهایت نشان داد که این نرم افزار کارآمد  توانسته با استفاده از مجموعه اطلاعات موجود، عملکرد نسبتا مناسبی در حوزه پژوهش و تحقیق داشته باشد.

شریعتمداری همچنین درباره نتایج این آزمایش ادامه داد: در نهایت پس از انجام این پژوهش نموداری آماده شد که در آن مشخص شده مردم تهران که عموما بیشترین دریافت کنندگان یارانه بنزین هستند، کمترین یارانه از این توزیع عام(یارانه 40 هزار تومانی) را دریافت کرده و بالعکس مردم سیستان و بلوچستان که کمترین میزان یارانه بنزین را دریافت می کنند،  بیشترین بهره برداری از یارانه عام را داشته اند؛ در نتیجه در حوزه توزیع یارانه‌ها می توان گفت که توزیع نسبتا عادلانه‌ای  صورت گرفته است.

وی افزود: پژوهش های دانشگاهی باید کاربردی باشد و در آن توصیه های سیاستی لازم برای حل مشکل ارائه شود. در این راستا وزارت کار از پایان‌نامه‌های حوزه اجتماعی در موضوع روش‌های مقابله با فقر حمایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، «کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی» با هدف گردهمایی و تعامل محققان و سیاست‌گذاران حول موضوعات اساسی حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی نظیر الگوهای حکمرانی و تنظیم‌گری، معضلات اقتصاد ایران، حکمرانی در عصر دیجیتال، نظام حقوقی – قضایی، نظام تقنین، نظام انتخابات و تعامل مردم با حاکمیت، مباحث توسعه‌ای، حوزه بین‌الملل و چالش‌های مرتبط با فرهنگ و جامعه و مسائل زیست محیطی برگزار می‌شود. در این رویداد جدیدترین مسائل، روندها، ابتکارات و همچنین چالش‌ها و راهکارها در هر یک از حوزه‌ها در کنار آخرین اثربخشی‌های سیاستی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کنفرانس دو روزه در روزهای 25 و 26 دی ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)