برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

روند افزایشی صادرات ایران به افغانستان با وجود کرونا

«حسین سلیمی» امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: مرز ایران و افغانستان تنها مرزی است که امکان ترانزیت کالا از آن وجود دارد، این در حالی است که بسیاری از مرزهای دیگر مانند ترکیه و عراق همچنان بسته است.

وی ادامه داد: روند صادرات به این کشور با کندی در حال انجام است، چرا که در مرز باید کالاها و رانندگان مراحل قرنطینه را پشت سر گذاشته و از بهداشتی بررسی شوند. با این حال میزان صادرات به افغانستان نسبت به سال گذشته روند افزایشی دارد.

سلیمی با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از میزان صادرات به این کشور وجود ندارد، تصریح کرد:  بر اساس تعداد کامیون‌های گزارش شده می‌توان گفت روند صادرات به افغانستان بیش از سال قبل است، اما همچنان برای نقل و انتقال پول مشکلاتی وجود دارد که بانک مرکزی در حال پیگیری برای رفع آن است.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان درباره دلیل افزایش صادرات به این کشور گفت: چین یکی از مهم‌ترین کشورهای مبدا صادرات به افغانستان است؛ اکنون صادرات چین به دلیل کرونا به افغانستان متوقف و فرصت مناسبی برای ایران فراهم شده که نیازهای افغانستان را تامین کند.

سلیمی عمده اقلام صادراتی به این کشور را مواد غذایی عنوان کرد و گفت: پیش از این مواد پتروشیمی در صدر اقلام صادراتی به افغانستان بود که اکنون به دلیل مسائل ارزی، مواد غذایی جای آن را گرفته است.

وی معتقد است جریان صادرات به افغانستان حتی پس از عادی شدن شرایط نیز می‌تواند ادامه داشته باشد.

سلیمی تصریح کرد: تخمین زده‌ایم که صادرات به افغانستان حدود ۳۰۰ میلیون دلار از سال گذشته بیشتر باشد؛ به طوری که اگر صادرات ۱۲ ماهه به این کشور دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود، امسال  ۲.۷ امسال به سه میلیارد و ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

  تولید و مصرف استاندارد مرغ با وزن ۱۶۰۰ گرم در دستورکار قرار گرفت

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)