برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دانشگاه‌های اصفهان و سوییس درباره کرونا همکاری می‌کنند

این مطالعه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بازل سوییس و به‌صورت همزمان در هر ۲ کشور اجرا می‌شود و نتایج طرح پس از تجزیه و تحلیل در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره این طرح پژوهشی مشترک اظهارداشت: این طرح ابتدا توسط گروه علوم اعصاب شناختی و مولکولی دانشگاه بازل سوییس و به سرپرستی پروفسور ” دامینیک دوکروان ” با هدف بررسی سلامت روان جامعه سوییس در بحران کرونا آغاز شد.

عاطفه واعظی افزود: پس از اجرای مراحل اولیه طرح در سوییس، مقرر شد طرح پژوهشی مذکور با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ایران هم انجام شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح پژوهشی سه خروجی خواهد  داشت، اظهار داشت: مقاله علمی و گزارش نتایج به زبان ساده‌تر که برای عموم مردم منتشر می‌شود از خروجی‌های آن است و اگر مطالعه با حجم نمونه خوبی اجرا شود به‌صورتیکه قابلیت تعمیم داشته باشد نتایج آن از طرف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای وزارت بهداشت اسال می‌شود.

به گفته وی، نتایج این طرح تحقیقاتی می‌تواند به سیاستگزاران و برنامه‌ریزان کشور برای تصمیم‌گیری هرچه بهتر و موثرتر در دوران شیوع بیماری و پس از آن کمک کند.

این استاد گروه پزشکی اجتماعی با اشاره به اینکه بحران شیوع بیماری کرونا شرایط پر اضطراب و مشکلات سلامت و روانی را در جوامع مختلف ایجاد کرد، گفت: در عصر حاضر چنین بیماری همه‌گیری در این وسعت در دنیا نداشتیم و ارزیابی تاثیر آن بر سلامت روان جامعه بسیار دشوار است.

واعظی با تاکید بر اینکه بررسی وضعیت سلامت روان جامعه در حین و بعد از شیوع بیماری کرونا ضروری است، خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح پژوهشی مطالعه استرس کرونا، پرسشنامه ای با همکاری دانشگاه بازل سوییس برای بررسی آثار بحران فعلی بر سلامت روان افراد تهیه شد.

وی با بیان اینکه این پرسشنامه به‌صورت آنلاین (برخط) در اختیار مردم قرار می‌گیرد و پر کردن آن حدود ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد، اضافه کرد: محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تلاش کردند تا این پرسش‌ها را با روایی هرچه بیشتر ترجمه کنند و این طرح در کمیته اخلاق این دانشگاه به تصویب رسید.

  بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۳۹۹ ابلاغ شد

این استاد دانشگاه هدف پرسشنامه را بررسی تاثیر روحی روانی ناشی از بحران کرونا و شناسایی عوامل اصلی استرس‌زا و محافظت کننده در مقابل آن خواند و خاطرنشان کرد: پرسش‌های آن درباره شرایط زندگی و کاری و شیوه مقابله مردم با استرس و سلامت روان ناشی از بیماری کروناست.

وی با بیان اینکه تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده ای از طریق رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون درباره این طرح پژوهشی در سوییس انجام شد، تصریح کرد: سوییس جزو کشورهایی بود که درگیری زیادی با بیماری کرونا داشت بهمین دلیل اجرا و نتیجه این طرح برای آنها اهمیت بسیاری دارد.

واعظی تاکید کرد: برای ما نیز بسیار مهم است که همه گروه‌های سنی و از اقشار مختلف در این طرح تحقیقاتی همکاری کنند زیرا برآیند دقیق، جامع و کاملی از وضعیت جامعه می‌دهد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مردم خواست تا با همکاری در اجرای این طرح تحقیقاتی و پُر کردن پرسشنامه آن، زنجیره انتشار پرسشنامه را قطع نکنند و آن را برای خانواده و دوستان خود بفرستند تا میزان مشارکت افزایش یابد.

وی همکاری بین دانشگاه‌های کشورهای مختلف در مطالعات مرتبط با بحران‌های جهانی مانند بیماری کرونا را حائز اهمیت دانست و گفت: اگر پژوهشی بین چند شهر یا چند کشور مشترک انجام شود، بیشتر قابل استناد است.

علاقه‌مندان به مشارکت در این طرح پژوهشی می‌توانند با مراجعه به نشانی https://research.mui.ac.ir/node/۷۶۲۰ نسبت به تکمیل پرسشنامه اقدام کنند.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۸۰۰ عضو هیات علمی است که با ۱۱ دانشکده و ۴۷ مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده، یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر کشور بشمار می‌آید.
 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)