برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رتبه سوم ایران در بهبودیافتگان کرونا

به گزارش روز دوشنبه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، محمدجواد دهقانی به انتشار آخرین گزارش تحلیلی این پایگاه در خصوص سامانه نماگر کووید-۱۹ در دنیا و ایران طی  ۱۰ روز اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: اطلاعات مستخرج از سامانه نماگر کووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) به نشانی اینترنتی https://maps.isc.gov.ir/covid۱۹ نشان می دهد که میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان ویروس کووید-۱۹ در دنیا از ۲.۹۶ درصد در ۱۰ روز نخست اردیبهشت ماه جاری به ۲.۶۵ درصد و در ۱۰ روز دوم اردیبهشت (۱۱ الی ۲۰ اردیبهشت) کاهش یافته است.

وی افزود: این در حالی است که در کشور میزان رشد متوسط روزانه در همین بازه زمانی از ۱.۳۲ درصد به ۱.۴ درصد افزایش و متوسط نرخ رشد ویروس در کشور در دهه دوم فروردین ماه ۵.۳۷ درصد بود که در دهه سوم همین ماه به ۲.۴۵ درصد کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد با توجه به کاهش ابتلا در دهه اول اردیبهشت به ۱.۳۲ درصد، انتظار می رفت این روند کاهشی به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با نگران کننده دانستن این وضعیت، تاکید کرد: با توجه به اینکه روند رشد متوسط روزانه سایر کشورها در همین بازه زمانی کاهشی بوده است، ادامه این روند برای کشور نگران کننده است. برای سایر کشورها تحلیل های آماری قبل حاکی از ادامه روند کاهشی رشد انتشار ویروس در بازه زمانی مشابه است.

آمار کشورهای دارای ویروس کرونا

دهقانی در ادامه ارایه گزارش سامانه نماگر کووید ۱۹، خاطرنشان کرد: رشد ویریس در کشورهای آمریکا از ۳.۳۸ درصد به ۲.۵۵ درصد، استرالیا از ۱.۷۸ درصد به ۱.۱۲ درصد، انگلیس از ۳.۲۵ درصد به ۲.۸۷ درصد و ایتالیا از ۱.۳ درصد به ۰.۷۳ درصد کاهش یافته است.

وی درباره اطلاعات سامانه نماگر کووید ۱۹، تاکید کرد: اطلاعات این پایگاه شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشر شده، پیش چاپ و آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری بر اساس نقشه جهانی از وضعیت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ است.

تعداد بهبودیافتگان در دنیا و ایران

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تشریح آمار بهبودیافتگان کرونا در ایران و دنیا، گفت: کشورهای چین با میزان بهبود یافته ۹۴.۲۷ درصد، آلمان با ۸۴ درصد، ایران با ۸۰ درصد، ترکیه با ۶۶.۸۵ درصد و اسپانیا با ۶۶.۶۷ درصد بالاترین نرخ بهبود یافتگان را داشته اند.

وی به این نکته اشاره کرد که درصد فوت شدگان کشور از ۶.۳۷ درصد به ۶.۱۸ درصد کاهش یافت که کماکان کمتر از متوسط جهان ( ۶.۸ درصد) است؛ همچنین کشورهای فرانسه و انگلیس به ترتیب با ۱۴.۹۱درصد و ۱۴.۱۵ درصد بالاترین میزان درصد فوت شدگان را دارند.

  خطر فرسودگی کادر درمان در کمین مردم است

تعداد مقالات مرتبط با کرونا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره مقالات چاپ شده در خصوص ویروس کرونا، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۴۳ مدرک از آخرین یافته های علمی در خصوص ویروس کووید-۱۹ در قالب مقاله تمام متن چاپ شده و پیش چاپ در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد.

دهقانی افزود: از این تعداد پژوهش، کشورهای چین، آمریکا و انگلیس به ترتیب با هزار و ۵۰۰، هزار و ۳۳۲ و ۶۳۵ مقاله بیشترین مشارکت علمی را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در این حوزه داشته اند.

به گفته این مقام مسوول وزارت علوم، سایر کشورها از جمله ایتالیا، کانادا، فرانسه، آلمان و استرالیا به ترتیب در جایگاه بعد هستند. همچنین جمهوری اسلامی ایران با ۱۲۹ مقاله جایگاه دهم دنیا را در پژوهش و تحقیق در خصوص ویروس کووید-۱۹ دارد.

تعداد کل مبتلایان در دنیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، گفت: از ۱۱ تا ۲۰ اردیبهشت ماه تعداد کل مبتلایان در دنیا از سه میلیون و ۲۱۸ هزار و ۱۸۳ مورد به چهار میلیون و ۱۷۸ هزار و ۱۵۴ نفر افزایش یافت.

دهقانی ادامه داد: بنابراین متوسط رشد روزانه بیماری کرونا در دنیا برابر با ۲.۶۵ درصد است؛ علاوه بر این، میزان رشد متوسط روزانه بیماری در ۱۱ تا ۲۰ فروردین ماه برابر با ۸.۶۴  درصد، در ۲۱ تا ۳۹ فروردین ماه برابر با ۴.۷۲ درصد و در دهه اول اردیبهشت برابر با ۲.۹۶ درصد بود.

وی خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می‌دهد در دهه دوم اردیبهشت متوسط بهبود یافتگان دنیا از ۳۱.۴۱ درصد به ۳۵.۶۵ درصد افزایش و میزان فوتی ها از ۷.۱ درصد به ۶.۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)، جهت تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته های جدید علمی در مورد ویروس کووید-۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سلامت و عموم مردم همچنین نیز پاسخ دهی مطلوب به همه گیری جهانی، سامانه نماگر کووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) را از ابتدای بروز بیماری راه اندازی کرده است.

این سامانه همچنین به درخواست سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای عضو دی هشت (D۸) برای بهره برداری کشورهای عضو، در ماه گذشته با حضور نمایندگان کشورهای عضو این سازمان به دعوت مرکز بهداشت و حمایت اجتماعی سازمان D۸(D۸-HSP) و مرکز بهداشت جهانی(Chatham House) لندن به صورت ویدیو کنفرانس رونمایی و در وبگاه آن سازمان به آدرس (http://developing۸.org/) قرار گرفت.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)