برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آببندان‌های مازندران کارکرد بومگردی پیدا می‌کنند

آببندان، استخر یا تالاب دست ساز خاکی و بسیار بزرگ است که از گود کردن و خاکبرداری یک محدوده و ریختن و کوبیدن و ایجاد دیواره خاکی دور این محدوده به وجود می آید تا روان آب ها در آن برای بهره برداری کشاورزی ذخیره شود. این سازه ذخیره ساز آب کشاورزی ، مختص استان های شمالی کشور است که در مازندران به آن ” اندون ” ، در گیلان ” سل ” و در استان گلستان ” بندسار ” می‌گویند.

هم اکنون ۹۳۱  قطعه آببندان با مساحت ۱۸هزار هکتار و ظرفیت حدود ۳۵۰میلیون متر مکعب آب در مازندران وجود دارد. قرار است ظرفیت این سازه های آبی سنتی با اجرای برنامه ملی لایروبی در هر سه استان شمالی یک دوره سه ساله که از سال ۹۸ شروع شد ، ۲ برابر افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران احمد حسین زادگان در جلسه بررسی وضعیت اماکن گردشگری و آب بندان های استان گفت : بهره گیری از ظرفیت آب بندان ها برای توسعه بخش های مختلف ضروری است و آب بندان ها در شکوفایی اقتصادی روستاها می توانند نقش موثری ایفا کنند و به دنبال برنامه یی برای تحقق این مهم هستیم. ‎

وی تاکید کرد : تهیه ضوابط معماری پیرامون ساخت آب بندان ها می بایست برای لحاظ نمودن شاخص های گردشگری مورد توجه قرار گیرد و آب بندان ها مانند هتل ها باید درجه بندی شوند.

نماینده عالی دولت در مازندران از فرمانداران خواست تا شرایط اجتماعی لازم را جهت جذب و حضور سرمایه گذاران برای احداث آب بندان در مناطق تحت مدیریتشان تسهیل کنند.

حسین زادگان گفت : تهیه بسته، مدل و برنامه یی با همه مختصات، ساز و کارها اعم از تعداد، نوع فعالیت، نیازمندی های زیرساختی، تسهیلات مورد نیاز ارزان قیمت، صدور مجوزها و اقداماتی از این قبیل در فاز نخست برای فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش های مختلف در آببندان ها مورد تاکید است.

وی افزود : برای اجرای این طرح ها با اولویت روستاها، دهیاران و شوراها پای کار بیایند، بنیاد مسکن، شیلات، گردشگری، ورزش و دیگر دستگاه های اجرایی نیز به همین ترتیب برای تامین خدمات زیربنایی و زیرساختی ورود کنند.

  رونق گردشگری به رشد اشتغال در اسفراین کمک می‌کند

تغییر کاربری مطرح نیست 

استاندار مازندران با بیان این که امکان سنجی لازم برای ساخت آب بندان ها می بایست با همکاری دستگاه ها عملیاتی شود ، گفت : بیش از ۸۰۰ آب بندان در استان مازندران وجود دارد که تعدادی از آن ها شرایط سرمایه گذاری را دارند ، ضمن این که در این سرمایه گذاری تغییر کاربری به هیچ وجه در آب بندان ها مطرح نیست.

حسین زادگان نقش آببندان ها را در اقتصادی شدن فعالیت دهیاری ها و اقتصاد روستایی مهم توصیف کرد و گفت : شاخص های انتخاب و احداث آب بندان ها می بایست مشخص و تعیین گردد و اهلیت سرمایه گذاران برای احداث آب بندان ها می باید مورد بررسی و واکاوی دقیق قرار بگیرد.

وی با اعلام این که ۹۷ درصد آب بندان ها در اختیار مردم قرار دارد ، گفت : لذا راه های دسترسی، فراهم بودن زیر ساخت های لازم و نزدیکی به شهرها و روستاها از جمله شرایط لازم جهت احداث آببندان ها است و افزایش درآمد روستاها می بایست از اولویت های سرمایه گذاری در آنها باشد.

استاندار مازندران با اظهار این که ۵۵ آببندان در استان آماده سرمایه گذاری است ، افزود : لذا افزودن کاربری گردشگری به مجموعه آببندان ها نقش تاثیرگذاری در توسعه و ساماندهی آببندان ها دارد و کشاورزی، شیلات، گردشگری و محیط زیست ارکان بهره برداری آب بندان ها می باشند و باید با تعامل، همه این دستگاه ها در راستای تحقق این مهم همراهی نمایند.

نماینده عالی دولت در مازندران تاکید کرد : مردم نباید در پیچ و خم بوروکراسی های اداری دستگاه های اجرایی معطل شوند. باید زیرساخت ها را فراهم کنیم تا سرمایه گذاران برای احداث آببندان ها اعلام آمادگی کنند.

وی افزود : افزایش تولید ماهی با فعالیت های تخصصی شیلات در آببندان ها می تواند منجر به تولیدات فراوان در سال جهش تولید گردد و فراهم بودن زیرساخت ها در روستاها منجر به حضور چشم گیر سرمایه گذاران جهت احداث آب بندان ها می گردد و تسریع در احداث آب بندان ها می بایست اولویت اصلی دستگاه های اجرایی باشد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)