برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فشار خون بالا عامل اصلی مرگ زودرس در سراسر جهان است

فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود تا خون در سراسر رگ‌ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می‌شود.

جدیدترین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد فشار خون
-فشار خون یک وضعیت جدی پزشکی است که میزان خطر بروز بیماری‌های قلبی، مغزی، کلیه و سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.
– حدود ۱.۱۳ میلیارد نفر در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند که حدود دو سوم این آمار در کشورهای فقیر و کم‌درآمد زندگی می‌کنند.
فشار خون بالا علت اصلی مرگ زودرس در سراسر جهان است.
-یکی از مهمترین اهداف بهداشت جهانی در زمینه بیماری‌های غیرمسری، کاهش فشار خون بالا به میزان ۲۵ درصد تا سال ۲۰۲۵ میلادی است.

دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت برای کاهش فشار خون
– کاهش مصرف نمک به میزان کمتر از پنج گرم در روز
– مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه
– ورزش منظم
–  پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف الکل
– اجتناب از مصرف غذاهای چرب
– اجتناب از مصرف چربی‌های ترانس
– بررسی روزانه فشار خون
– جلوگیری از استرس
– درمان فشار خون در صورت افزایش

فشار خون در زنان پیش‌رونده‌تر است
مطالعات جدید محققان مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس‌آنجلس با بررسی بیش از ۱۷ هزار داوطلب نشان می‌دهد نرخ افزایش فشار خون در زنان سریعتر است و از سنین پایین‌تری آغاز می‌شود. همین امر باعث می‌شود زنان بیشتر از مردان مستعد بیماری‌های قلبی عروقی باشند.
مردان در سن بیست سالگی در مقایسه با زنان فشار خون بالاتری دارد، ولی در دهه چهل زندگی زنان در این زمینه از مردان سبقت می‌گیرند، به طوری‌که فشار خون زنان در دهه چهل با فشار خون مردان در دهه ۶۰ زندگی قابل قیاس است. محققان هورمون‌ها را در این امیر دخیل می‌دانند.

آلودگی صوتی فشار خون را افزایش می‌دهد
بررسی اطلاعات مربوط به ۲۱ هزار و ۴۰۳ کارگر چینی که در محل کار در معرض صدای شدید قرار داشتند نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی در محل کار به افزایش فشار خون منجر می‌شود.

  کرونا چشم‌انداز آموزش عالی جهان را تغییر داد

فشار خون را صبح اندازه‌گیری کنید
مطالعات محققان دانشگاه پزشکی Jichi ژاپن با بررسی بیش از چهار هزار و ۳۰۰ ژاپنی نشان می‌دهد بهترین زمان اندازه‌گیری فشار خون در افرادی که فشار خون بالا دارند، صبح است؛ چرا که فشار خون بالا در صبح، با افزایش احتمال سکته مغزی مرتبط است. بر اساس این مطالعه احتمال سکته مغزی در افرادی که فشار خون صبح هنگام در آنان بیش از ۱۵۵ میلی متر جیوه است، هفت برابر افرادی است که فشار خون صبح کمتر از ۱۳۵ میلی متر جیوه دارند. البته این موضوع در فشار خون عصر صادق نیست؛ زیرا فشار خون عصر می تواند تحت تاثیر عواملی مانند دوش آب گرم، یا غذای مصرف شده باشد.

کاهش فشار خون با پالپ و دانه کدو تنبل
مطالعات اخیر نشان می‌دهد استفاده از پالپ و دانه کدو تنبل در یک رژیم غذایی سالم منجر به کاهش فشار خون می‌شود.
بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ میلادی صورت گرفته، رژیم غذایی DASH (روش های تغذیه ای برای توقف فشار خون بالا) بهترین گزینه برای کاهش فشار خون است. این برنامه غذایی افراد را به کاهش مصرف سدیم تشویق می‌کند و در آن مواد غذایی حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم گنجانده شده است.
یکی از مهمترین مزیت‌های این روش، انعطاف‌پذیری آن است و اینکه از هیچ دستور پیچیده‌ای تبعیت نمی‌کند. توصیه محققان در رژیم غذایی DASH، مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، محصولات لبنی کم چرب، روغن سبزیجات، آجیل، گوشت سفید و حبوبات است و مصرف نوشیدنی های شیرین و چربی‌های اشباع شده را ممنوع می‌کند.

هفدهم ماه مه (بیست و هفتم اردیبهشت ماه) روز جهانی فشار خون نامیده شده است. هدف از نام گذاری این مناسبت که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط اتحادیه جهانی فشار خون صورت گرفت، افزایش آگاهی عمومی در مورد فشار خون بالا، اقدامات پیشگیرانه و عوارض این اختلال است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)