برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

شناسایی خلوص ژنتیکی اسب‌های ایرانی با دقت ۹۵ درصد

به گزارش روز چهارشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این طرح  که با حمایت مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تیم استارتاپی صورت گرفته، توالی یابی کل ژنوم تعداد زیادی از اسب‌های ایرانی مشخص و با استفاده از نمونه‌های موجود پنل اختصاصی برای تعیین خلوص ژنتیکی اسب‌ها تولید شد، این پنل پس از طراحی مورد ارزیابی قرار گرفت و با دقت ۹۵ درصدی از ارزیابی سربلند خارج شد.

با این اقدام اگر یک نمونه از «دی ان ای» هر اسب ایرانی در دسترس باشد، می‌توان با کمک آن نژاد اسب، خالص بودن آن و همچنین درصد خلوص را مشخص کرد. این اقدام خدمتی به اسب داران است زیرا ارزش ذاتی هر اسب با توجه به خلوص ژنتیکی آن تعیین می‌شود. اگر اسبی از نژاد خالص باشد به مراتب ارزش بیشتری دارد. همچنین کمکی برای شناسنامه دار کردن اسب‌ها است و هویت ژنتیکی اسب‌ها را مشخص می‌کند.

مجموعه استارتاپی ارجاسب برای تولید این پنل‌ها از فناوری پیشرفته نسل جدید توالی‌یابی (NGS) بهره برده است. این حوزه به مجموعه فناوری‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند حجم زیادی از DNA را در مدت‌زمانی کوتاه و با هزینه کم توالی‌یابی کنند.

حمایت برای توسعه کسب و کارهای داده‌های زیستی یکی از اقدامات مرکز فناوری‌های معاونت علمی است. در همین راستا این مجموعه نیز برای تجاری سازی محصول خود مورد حمایت قرار گرفت تا کسب و کار خود را گسترش دهند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  چرا باید استفاده از ماسک را جدی بگیریم؟