برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تیشه سودجویان به ریشه باغ‌های مهریز

شهر مهریز از ادغام و به هم پیوستن پنج سکونتگاه به نام‌های مهرپادین، مزویرآباد، بغدادآباد، استهریج و منگاباد به وجود آمده و با توجه به وجود منابع آب و قنوات متعدد این منطقه از سرسبزی و طراوت منحصر به ‌فردی در استان کویری یزد برخوردار است.

بافت شهری مهریز در درون باغ‌ها با گونه‌های متفاوت خانه شکل گرفته که الگوی باغ شهری را به وجود آورده و همین امر باعث شده که معماری و طبیعت در یک تعامل و تأثیرگذاری متقابل قرار گیرند و در نهایت بافت منحصر به فرد تاریخی با باغات پیوند خورده است.  

شهر مهریز توده‌ای از باغ‌های زیبا، زمین‌های مزروعی وسیع با گونه معماری ویژه است که در طول سال به خاطر شرایط خاص آب و هوایی و باغات زیبا و مشجر همواره پذیرای جمع زیادی از مسافران از اقصی نقاط کشور و استان است.

در سال‌های  اخیر برخی افراد بومی و غیربومی با خرید برخی زمین‌های مزروعی به خصوص باغات در کنار بافت‌های تاریخی و فرهنگی در محلات مختلف این شهر  نسبت به تغییر کاربری آنها و ساخت و ساز اقدام می‌کنند که این امر باعث نابودی فضای سبز و  درختان می‌شود.

جمعی از شهروندان مهریزی در گفت و گو با گارشگر ایرنا با انتقاد از تهدید باغات و زمین‌های مناسب کشاورزی حوزه شهری توسط افراد سودجو که به تغییر کاربری باغات اقدام و به جای آن واحد مسکونی احداث می‌کنند، نظارت بیشتر مسئولان و برخورد با متخلفان را خواستار شدند.

مسوولان نظارت کنند

یکی از اهالی محله بغداد آباد مهریز که نزدیک تفرجگاه طبیعی و تاریخی کوه ریگ این شهر زندگی می‌کند، می‌گوید: در سال‌های اخیر برخی افراد که اکثرا غیربومی هستند نسبت به خرید باغات مشجر با سابقه زیاد اقدام و سپس نسبت تغییر کاربری و ساخت ویلا و اقامتگاه در آن اقدام کردند.

رضا زارعیان افزود: اگر این روند ادامه یابد و از ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح باغات و زمین‌های مزروعی جلوگیری نشود در آینده دیگر اثری از باغات و باغ شهر مهریز باقی نمی‌ماند و این در حالی است که در قانون به صراحت تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع اعلام شده است.

یکی از کشاورزان محله استهریج مهریز نیز در این خصوص گفت: برخی از باغات این محله در سال‌های اخیر توسط افراد سودجو خریداری و به مرور بخش مهم و اصلی آنها به عنوان واحد مسکونی تغییر کاربری یافته و در آن ساخت و ساز انجام شده است.

حسین ابویی افرود: باغات و درختان آن  که دسترنج سال‌ها زحمت گذشتگان ماست نباید بدون هر گونه ملاحظه‌ای تبدیل به واحد مسکونی و تجاری شود، اگر این روند ادامه یابد در آینده دیگر خبری از باغ و کشاورزی در مهریز باقی نمی‌ماند.

وی اظهار کرد: از مسوولان انتظار می‌رود با تشدید نظارت و انجام وظایف قانونی، مانع تغییر کاربری باغات و زمین‌های مزروعی شهر شوند، چراکه زیبایی و پویایی منطقه به باغات است و از بین رفتن درختان هویت باغ شهری مهریز را از تغییر می‌دهد.

  ایرلاین‌ها از قانون تمکین نمی‌کنند

همکاری بین‌دستگاهی چاره‌ساز است

معاون جهاد کشاورزی مهریز نیز گفت: طبق مقررات هرگونه تغییر کاربری زمین‌های مزروعی و باغات چه در شهر و روستاها بر اساس مقررات ممنوع و تخلف محسوب می‌شود و مسوولان موظفند با متخلفان برخورد قانونی کنند.

محمد حسین حکیمی افزود: نظارت بر تغییر کاربری‌ها در شهر با شورای اسلامی و شهرداری است و جهاد هم در صورت نیاز همکاری دارد ولی باید همه دستگاه‌ها وظایف خود را در چارچوب قانون انجام دهند .

وی اظهار کرد: وجود باغات و زمین‌های سرسبز کشاورزی در سطح محلات شهر مهریز یک فرصت است که محیطی بانشاط را ایجاد کرده و با وجود چندین سال خشکسالی هنوز در برخی محلات باغات خوبی وجود دارد که باید با همکاری مردم و نظارت مسوولان اتین فضاها حفظ و نسبت به احیای و استفاده از محصولات آنها اقدام شود.

برخورد با متخلفان صورت می‌گیرد

رییس شورای اسلامی شهر مهریز با تایید اینکه در برخی محلات افراد بومی و غیربومی بدون رعایت مقررات نسبت به تغییر کاربری زمین و باغات کشاورزی اقدام کرده‌اند، گفت: شهرداری با این گونه تخلفات طبق مقررات و بدون ملاحظه برخورد می‌کند.

علیرضا ابویی افزود: هرگونه تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغات و تبدیل آن به منزل یا واحد تجاری باید در چارچوب مقررات و کسب اجازه و تحت نظارت شورای اسلامی شهر و شهرداری صورت گیرد .

وی اظهار کرد: طبق مقررات برای باغات بالای یک هزار مترمربع زمین بر اساس شرایط خاص توسط شهرداری پروانه ساخت در حد محدود با رعایت برخی شرایط صادر می‌شود و در این زمینه نظارت لازم صورت می‌گیرد.

ابویی اظهار کرد: هدف شهرداری و شورای اسلامی شهر فقط حفظ باغات و باغ شهر ماندن مهریز است و در این راستا علاوه بر شهرداری نیاز به همکاری مردم و همراهی مسوولان دیگر دستگاه‌های مرتبط با حفظ باغات است.

وی گفت: هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در سطح محلات تخلف است و تاکنون برخوردهایی در این زمینه به عمل آمده و در آینده نیز در چارچوب مقررات اقدام می‌شود، زیرا حفظ و احیای باغات هویت شهری مهریز را حفظ می کند.

فرماندار و امام جمعه مهریز نیز بارها بر حفظ باغات و فضاهای سبز شهر مهریز به عنوان یک مطالبه مهم عمومی تاکید کرده‌اند.     

از جمعیت ۵۵ هزارنفری مهریز حدود ۷۰ درصد در شهر و محله‌های قدیمی و شهرک‌های اطراف این شهر زندگی می‌کنند.

مهریز با بیش از  ۶۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی که باغ پهلوان‌پور و قنات حسن آباد آن به ثبت جهانی رسیده و قرار گرفتن در کنار جاده اصلی شمال به جنوب کشور در طول سال میزبان مسافران و گردشگران زیادی است.

مرکز این شهرستان در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)