برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آمریکا با کمک رسانه‌ها بر نژادپرستی سرپوش می‌گذارد

پس از کشته شدن جرج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی در شهر مینیاپولیس به دست  پلیس این کشور، مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌های ایران وبینار نژادپرستی ساختاری در آمریکا را امروز دوشنبه برگزار کرد.

 پروفسور جرالد هورن، استاد دانشگاه هیوستون آمریکا و جرد بال استاد دانشگاه ایالتی مورگان آمریکا از جمله کارشناسان و صاحب‌نظران در این نشست مجازی بودند.

جرد بال پس از ابراز خرسندی برای حضور در این نشست مجازی با توجه به شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: سازماندهی مناسبی بین جنبش‌ها و تشکل‌ها در آمریکا وجود ندارد. در حالی که اگر قرار است در آمریکا و جهان به پیشرفت‌های بین المللی از نظر مبارزه به نژادپرستی برسیم، ابتدا باید این سازماندهی انجام شود.

وی افزود:  افراد مختلفی در جهان در برابر سیاست‌های آمریکا و اسرائیل ایستادند ولی اطلاعات لازم به آنها داده نمی‌شود و لازم است ما از طریق جنبش‌ها و تشکل‌ها سبب همبستگی جهانی و ارائه این اطلاعات به آنها شویم.

استاد دانشگاه ایالتی مورگان آمریکا به تفکرات مالکوم ایکس از رهبران مبارز علیه نژادپرستی آمریکا اشاره کرد و گفت: حدود ۵۰ سال پیش مالکوم ایکس می‌گفت که آمریکا با استفاده از قدرت رسانه و تلبیغات می‌تواند کشور خود و سایر کشورها را آن طور که دوست دارد به جهانیان نشان دهد.

جرد بال ادامه داد: آمریکا اقدامات زیادی علیه مردم و حکومت‌ها در کشورهای مختلف جهان انجام داده و به عنوان مثال در ایران تغییر رژیم، ترور دانشمندان هسته‌ای و کشتن سردار ایرانی را اجرایی کرده است. اما آنها به رغم این اقدامات خصمانه مجموعه‌ای از رسانه‌ها را در اختیاردارند که افکار عمومی را شکل را طبق میل خود شکل می‌دهند و در قتل جرج فلوید نیز این اتفاق رخ داده است.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا پس از جنگ جهانی دوم تلاش کرد سلطه خود را بر جهان از طریق رسانه‌ها گسترش دهد، تصریح کرد: دستگاه تبلیغاتی آمریکا به گونه‌ای عمل کرده که حقوق سیاه پوستان در این کشور پوشش داده نشود و رسانه‌ها، سیاه پوستان را در اذهان مردم، آشوبگر جلوه دهند.

استاد دانشگاه ایالتی مورگان با بیان اینکه دولت آمریکا با استفاده از همین دستگاه تبلیغی سبب جذب جوانان به نیروی پلیس و ارتش می شود، گفت: نوع آموزش هایی که این نیروها به جوانان می‌دهند نیز اهمیتی به جلوگیری از نژادپرستی نمی‌دهد و گاهی آنها به واسطه همین عقیده نژادپرستی به خود اجازه می‌دهند وارد خانه سیاه پوستان شده و یا آنها مورد ضرب و شتم قرار دهند.

بال درباره نگاه سنگین دستگاه تبلیغی غرب به ایران نیز افزود: اسلام هراسی از جمله برنامه‌های تبلیغی آمریکا علیه ایران است و به رغم اینکه بین ایران و اعراب یا شیعه و سنی اختلاف چندانی وجود ندارد، اما آمریکا تلاش می‌کند با استفاده از دستگاه تبلیغی خود این تفاوت را پررنگ و عمیق جلوه دهد.

  سازمان سنجش از منتشرکننده تصویر یک داوطلب کنکور دکتری شکایت می‌کند

وی خاطرنشان کرد: ساختن فیلم‌هایی مانند ۳۰۰ که به دنبال تضعیف ایرانیان است از جمله برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی آمریکا علیه ایران است.

مبارزه علیه نژادپرستی نیازمند همبستگی جهانی است

جرالد هورن نیز در این وبینار گفت: در قرن ۱۸ میلادی وقتی آمریکا شکل گرفت، افرادی مانند جرج واشنگتن به سمت رشته‌کنی برده داری رفتند و تلاش کردند مقابل نظام برده‌داری بایستند. این اتفاق در حالی رخ داد که ابتدا سیاه پوستان برای مقابله با نظام برده داری آمریکا با یکدیگر هماهنگ و یک صدا نبودند.

استاد دانشگاه هیوستون آمریکا افزود:‌ از طرفی در آمریکا به سیاه پوستان به چشم افراد اخلال‌گر نگاه می‌کردند و سیاه پوستان ابراز لازم را برای مقابله با نظام آپارتاید نداشتند. این در حالی بود که نظام آپارتاید و جدایی بین سیاه پوستان و سفید پوستان در آمریکا وجود داشت. تظادی که در همه شهرهای آمریکا رشته دوانه بود و سبب آزار و اذیت سیاه پوستان می‌شد.

هورن  با تاکید بر اینکه جامعه بین الملل مقابل عامل ستمگر آپارتاید در آمریکا ایستاد، افزود: علاوه بر جامعه بین الملل، مردم ایران نیز با سیاه پوستان آمریکا ابراز همدردی کردند و این همبستگی بین المللی به پایان نظام آپارتاید کمک شایانی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا جامعه سیاه پوستان آمریکا به نقطه‌ای از نبود نژادپرستی نرسیدند که دیگر نیاز به تظاهرات در خیابان‌ها نباشد؟ اظهارداشت: در جنبش‌های سیاه پوستان رهبران جنبش یا ترورشدند یا دستگیر و زندانی شدند. البته جنبش پلنگ‌های سیاه در آمریکا توانست در احقاق حق سیاه پوست پیشرفت‌هایی داشته باشد. ولی درمجموع برای اینکه سیاه پوستان بتوانند از حقوق لازم برخوردار شوند باید جامعه بین الملل همبستگی و همگرایی با سیاه پوستان داشته باشد.

هورن در این باره که چگونه می‌توان به این همبستگی رسید؟ خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ما اعضای عضو جنبش صلح آمریکا حمایت خود از اسکورت نفت‌کش‌های ایران عازم ونزوئلا اعلام کردیم و در مقابل نیز جامعه ایران می‌تواند از جنبش سیاهپوستان آمریکا علیه نژادپرستی حمایت کند که این رویه سبب همبستگی بین المللی می‌شود.

مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها (International Association of Muslim University Professors) یک مجمع غیردولتی و NGO علمی در تهران است که به پیشنهاد اساتید و فرهیختگان علمی بیش از ۹۶ کشور جهان تشکیل شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)