برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خوشحالی بازار از بازگشت رونق گردشگری به مازندران

شیوع ویروس کرونا تاثیرات فراگیری بر اقتصاد جهان داشته و کشور ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده و در این میان اقتصاد های محلی وابسته به گردشگری نیز بیش از همه تحت تاثیر آن قرار گرفته اند. مازندران یکی از استان های گردشگرپذیر در کشور است که بخش مهمی از چرخه اقتصادی آن وابسته به صنعت گردشگری است. ورود مسافر و گردشگر به این استان همواره شرایط اقتصادی خوبی را به همراه داشته اما با شیوع کرونا آن هم در ماه های پایانی سال ۹۸ که رونق کسب و کار به واسطه ورود مسافران و گردشگران به اوج خود می رسید ، به یک باره بازار با رکود شدید و تعطیلی همراه شد و بسیاری از بازاریان متضرر شدند.

سرانجام پس از گذشت چند ماه از شیوع کرونا ، به همت کادر درمانی و پرستاری و مسئولان و همراهی مردم شرایط نسبتا بهتر شده و همین مسئله موجب شد تا بسیاری از ممنوعیت ها بویژه در حوزه کسب و کارها برداشته شود اما همچنان رعایت نکات بهداشتی به قوت خود باقی ماند تا اقتصاد بازار بیش از این متضرر نگردد.

بازار مازندران نیز تحت تاثیر شدید تعطیلی های کرونایی قرار گرفت و متحمل خسارت های سنگینی شد به طوری که رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران در اظهار نظر خود میزان خسارت کرونا به بازار استان را حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام نمود و ابراز امیدواری کرد که با بازگشایی صنوف ، در کوتاه مدت بازار مازندران بتواند خود را ترمیم کند. 

حسینقلی قوانلو میانگین ارزش افزوده بازار مازندران را حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در ماه دانست و افزود : مازندران به دلیل ظرفیت های ترددی و گردشگری از توان بازآفرینی بالایی در جبران آسیب های اقتصادی برخوردار است و پیش بینی می کنیم با تداوم مدیریت ویروس کرونا پیش از آغاز ۶ ماهه دوم سال شرایط اقتصادی استان به وضعیت باثبات برسد. 

وی همچنین بر رعایت پروتکل های بهداشتی در اصناف تاکید کرد و اظهار داشت : بازار در وضعیت شکننده قرار دارد و به هیچ وجه نباید اجازه بدهیم وارد پیک دوم شویم. 

با برداشته شدن محدودیت ها بسیاری از مردم با وجود هشدارهای مسئولان عزم خود را برای سفر به استان های شمالی و بویژه مازندران جزم کردند و راهی این دیار خوش آب و هوا شدند .

ورود مسافر و گردشگر به مازندران به حدی زیاد است که برخی از راه های مواصلاتی منتهی به این استان از بار ترافیکی سنگینی برخوردار شد و شهرها مملو از جمعیت شدند و بازار های شلوغی را در این مدت شاهد هستیم.

به طور حتم ورود حجم زیادی از مسافر با افزایش تقاضا در بازار همراه است و میزان تراکنش ها به مراتب افزایش خواهد یافت و گردش مالی خوبی را شاهد خواهیم بود تا بخشی از عقب ماندگی ها و خسارت ها در حوزه کسب و کار جبران شود و کمر خمیده بازار بار دیگر راست قامت شود اما اگر رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی بازار رعایت نشود اوضاع به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد که جبران آن بسیار سخت خواهد شد.

بر اساس اعلام رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ، تا ۱۵ خرداد ماه ۱۶۴ هزار و ۲۷۰ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هشت هزار و ۷۱ نفر رسید.

خوشحال و امیدوار

یکی از بازاریان تنکابنی با ابراز خرسندی از ورود مسافران و گردشگران به مازندران گفت : پایان سال سختی را به واسطه شیوع کرونا پشت سر گذاشتیم و شرایط بازار اصلا خوب نبود اما با ورود مسافران در روزهای اخیر کسب و کارها رونق گرفته است.

میثم کیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : باید این روند حداقل تا پایان تابستان ادامه داشته باشد تا بازار بتواند بار دیگر به دوران طلایی خود باز گردد و بخشی از عقب ماندگی ها جبران شود.

وی بر ضرورت رعایت اصول بهداشتی از سوی کسبه و بازار تاکید کرد و اظهار داشت : بازار به خوبی می داند که اگر بار دیگر کرونا اوج بگیرد با تعطیلی دوباره کسب و کارها مواجه خواهند شد بنابراین  با رعایت بهداشت و فاصله گذاری می کوشند که این اتفاق تلخ دوباره تکرار نشود

به گفته وی ، درزمان تعطیلی بازار بسیاری از چک های بازاریان برگشت خورده و تعداد زیادی از اقساط بانک ها به دلیل نبود نقدینگی پرداخت نشده و اکنون که زمان جبران آن فرا رسیده باید مراقب بود و دستور العمل های بهداشتی را رعایت کرد.

وی یادآور شد : اگر رعایت نکات بهداشتی از سوی مسافران نیز رعایت شود می توانم به جرات بگویم که با کمترین مشکل می توانیم از این دوران سخت عبور کنیم.

بسیاری از صاحبنظران حوزه بازار معتقدند که بازگشت رونق به کسب و کارهای کوچک و بزرگ ، با رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و اتخاذ تدابیری از سوی مسئولان امکان پذیر است و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

  تامین نیازهای پدافند سایبری با تولیدات دانش بنیان‌ها

آنان بر این باورند که دوران گذار از کرونا اگر با برنامه ریزی صحیح و هوشمندانه از سوی مسئولان همراه نباشد و بازار به حال خود رها شود ، تعطیلی دوباره کسب و کارها دور از انتظار نخواهد بود.

خوشحال و نگران

یک شهروند ساکن همدان که همراه با خانواده به مازندران سفر کرده درباره رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی بازاریان به خبرنگار ایرنا گفت : در این مدت کوتاهی که به مازندران آمده ایم به همراه خانواده به شهرهای مختلف این استان سفر کرده ایم و از مراکز تجاری و بازارهای محلی آن خرید داشته ایم.

یوسف سماوی افزود : در مراکز تجاری و فروشگاه های بزرگ رعایت اصول بهداشتی کاملا مشهود است و آنها در جلوی درب ورودی دست های مشتریان را ضد عفونی می کنند و از ایجاد تجمع در مقابل صندوق فروشگاه ها نیز جلوگیری می شود.

وی با ابراز نگرانی از عدم رعایت بهداشت در بازارهای محلی اظهار داشت : در این بازارها که بیشتر محصولات محلی به فروش می رسد کمتر فروشنده ای را دیدم که ماسک زده بود و یا دستکش به دست داشت و آنها با خیال آسوده به فروش محصولات خود مشغول بودند و انگار کرونا را شکست داده اند.

به گفته این شهروند همدانی ، متاسفانه برخی از مسافران و حتی مردم بومی نیز بهداشت فردی را رعایت نمی کنند و بدون ماسک و دستکش در بازار حضور می یابند که بسیار خطرناک است و می تواند مشکل ساز شود.

وی یادآور شد : حضور مستمر بازرسان اصناف و بهداشت در بازار می تواند در این زمینه بسیار مهم باشد و باید نظارت ها همچون دوران اوج کرونا ادامه داشته باشد تا بار دیگر مجبور نشویم که به قرنطینه خانگی برویم و بازار بار دیگر تعطیل شود.

 امیدوار اما نگران

رییس اتاق اصناف شهرستان تنکابن نیز در این باره گفت : با شروع محدودیت ها جهت مقابله با کرونا بازار همکاری بسیار خوبی داشت و اکثر فعالان حوزه کسب و کار داوطلبانه فروشگاه های خود را تعطیل کردند.

محمد رضا اکبرپورثانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با برداشته شدن محدودیت ها و شروع مسافرت ها خون تازه ای در رگ های بازار مازندران و بویژه غرب استان جاری شد و بازاریان نسبت به آینده امیدوارتر شدند.

وی اظهار داشت : اتاق اصناف اشرافیت کاملی بر بازار دارد و روزانه بسیاری از اقلام مصرفی مردم به لحاظ کمی ، کیفی و قیمت ها رصد می شود تا مشکلی برای شهروندان و مسافران ایجاد نشود.

اکبرپورثانی بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در بازار تاکید کرد و افزود : چنانچه پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و روند بیماری مجدداً افزایش یابد، ناچارا باید محدودیت‌ها دوباره برگردد و بازگشت دوباره محدودیت‌ها خسارت های زیادی به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد : برخی کسب و کارهای خرد هنوز نتوانسته اند کمر خود را از زیر فشار کرونا راست نماید و امیدواریم دولت حمایت های خود را بیشتر کند تا شرایط برای این رسته از کسب و کارها به حالت عادی بازگردد.

لبخند بیشتر بازار با حمایت دولت

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن در خصوص حمایت از کسب و کارهای کرونا زده در مازندران از اختصاص یکصد میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به خسارت دیدگان مشاغل خرد در سطح استان خبر داد و گفت که این تسهیلات از محل تفاهم نامه منعقد شده بین بنیاد مستضعفان و استانداری مازندران از طریق بانک سینا پرداخت خواهد شد.

ام البنین کاسگری افزود : مشمولان این تسهیلات از طریق بخشداری و دستگاهای اجرایی شناسایی و به اداره کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی امکان ثبت نام کارفرمایان مشمول این حمایت را در سامانه کارا فراهم نموده است ، اظهار داشت : نرخ تسهیلات سامانه کارا ۱۲ درصد است و در صورتی که واحد های مشمول از مقرری بیمه بیکاری در ماه های فروردین ، اردیبهشت و خرداد ۹۹ استفاده نماید مشمول بهره مندی از این تسهیلات نخواهد شد.

کاسگری خاطر نشان کرد : مبلغ تسهیلات برای هر نیروی کار بیمه شده در واحد های کسب و کار بین ۱۲۰ الی ۱۶۰ میلیون ریال تعیین شده است.

طبق اعلام دولت، کسب‌وکارهای ۱۰ رسته شغلی که از کرونا آسیب‌دیده‌اند از طریق پرداخت تسهیلات به کارفرماها حمایت می‌شوند.

 مجموع اعتبار درنظر گرفته شده برای این منظور ۵۲هزار میلیارد تومان است

همه ساله استان مازندران پذیرای میلیونها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)