برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

گروه خونی، عامل تاثیرگذار در شدت علایم ناشی از کووید-۱۹

خبرگزاری بلومبرگ در مطلبی با عنوان «شرکت زیست فناوری «۲۳‌اند می‌ – ۲۳andMe» به شواهد بیشتری در مورد نقش گروه خونی در ابتلای افراد به کووید-۱۹ دست یافته است» نوشت: تحقیق‌های انجام شده توسط این شرکت به تفاوت‌ها در ژنی دست پیدا کرده که روی گروه خونی افراد اثرگذار بوده و می‌تواند بر حساسیت فرد به بیماری کووید-۱۹ تأثیر بگذارد. 

براساس این گزارش، دانشمندان به تازگی در حال بررسی عوامل ژنتیکی بوده و سعی در یافتن دلیل این عامل هستند که چرا برخی افراد مبتلا به ویروس جدید کرونا هیچ علایمی از خود نشان نمی‌دهند در حالی که برخی دیگر علایم شدید دارند.
در ماه آوریل (فروردین) این شرکت زیست فناوری، تحقیق‌هایی روی میلیون‌ها پروفایل در پایگاه داده دی‌ان‌ای خود انجام داد تا نقش ژنتیک را در این بیماری دریابد. 
این شرکت روز دوشنبه(دیروز ۱۹ خردادماه) اعلام کرد، نتایج اولیه بیش از ۷۵۰ هزار شرکت‌کننده نشان می‌دهد گروه خونی اُ (O) به ویژه در برابر بیماری ویروسی کووید-۱۹، نقش محافظتی دارد. این یافته‌ها در واقع اثباتی بر تحقیقاتی پیشین مبنی بر ارتباط میان تغییرات ژن مشخص کننده گروه خونی (ژن ABO) و کووید-۱۹ است. 
در این میان مشخص شده است که عواملی مانند سن و شرایط بهداشتی نیز می‌توانند در شیوه مقاومت افراد در برابر کرونا تاثیرگذار باشند. بی‌تردید این مطالعه می‌تواند به شناسایی و محافظت از افراد در معرض خطر کمک شایانی کند ضمن آنکه نقش بسزایی در درمان و تولید دارو و واکسن این بیماری ایفا خواهد کرد. 
پیش از این و در هفته گذشته، گزارش‌هایی مبنی بر تاثیر گروه خونی در علایم بیماری افراد مختلف منتشر شده بود. در این مطالعه ژن‌های بیش از ۱۶۰۰ بیمار در ایتالیا و اسپانیا که در پی ابتلا به کووید-۱۹، نارسایی تنفسی را تجربه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که افراد با گروه خونی A به میزان ۵۰ درصد نیاز بیشتری به دستگاه‌های تنفسی داشتند. پیش از این چین نیز با انجام مطالعات مشابه به چنین نتایجی دست پیدا کرده بود. 

  آزمون دستیاری تخصصی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد

آدام اتن (Adam Auton) سرپرست محققان گروه از شرکت زیست فناوری ۲۳‌اند می‌، از گزارش‌هایی در مورد ارتباط میان کووید-۱۹، لخته شدن خون و بیماری‌های قلبی عروقی نیز خبر داد.
وی در این گزارش‌ها نکاتی را در مورد تاثیر ژن‌ها در بروز این دست علایم ارائه داد.  تحقیق‌های این گروه مطالعاتی نشان داد که آزمایش کرونای افراد دارای گروه خونی O بین ۹ تا ۱۸ درصد کمتر از افراد با گروه‌های خونی دیگر مثبت می‌شود. 
به گفته این محقق، هرچند شواهد دست یافته، قانع‌کننده بوده اما هنوز راه طولانی پیش روست. 

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، تا به امروز بیش از ۷ میلیون و ۲۰۱ هزار نفر در جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده که از این میان نزدیک به ۴۰۹ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
2023

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)