برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پرداخت ۲۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش روز چهارشنبه صندوق نوآوری و شکوفایی، علی وحدت در جلسه ۱۳۲ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ضمن ارائه گزارشی از خدمات این صندوق به اکوسیستم نوآوری کشور گفت: از ابتدای استقرار تیم مدیریتی جدید در صندوق، چند ملاحظه وجود داشت که مهمترین آن تبدیل شدن صندوق به یک نهاد سرویس دهنده مالی بود.

وی ادامه داد: مقرر شد تا سیاست‌گذاری و هدایت کلی اکوسیستم به نهادهای بالادستی مانند وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات واگذار شود تا اولویت‌ها را مشخص کنند و ما تنها تامین کننده مالی باشیم. با این شیوه بسیاری از مشکلات صندوق برطرف شد چون مرجعیت سیاست‌گذاری در کنار تامین مالی برای صندوق تناقضاتی را ایجاد کرده بود.

وحدت با تاکید بر اینکه، به طورحتم یک نهاد مالی، مدل‌های مالی را نیز تعیین می‌کند، افزود: تلقی می‌شد که صندوق باید برای کارهای نوآورانه بدون دریافت وثیقه، تسهیلات ارائه کند، در حالی که امور مالی باید از شیوه‌های خود استفاده کرده و پیش رود، به همین دلیل برای سرویس‌ها، وثیقه متناسب نیز ایجاد شد.

وی در خصوص دیگر رویکردهای صندوق نوآوری و شکوفایی در ارائه خدمات به اکوسیستم نوآوری کشور خاطرنشان کرد: حمایت های صندوق صرفا نباید در قالب ارائه پول باشد، بر این اساس حمایت مشاوره‌ای و مدیریتی نیز در سبد خدمات صندوق قرار گرفته است.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در کل رویکرد ما فعالانه بود به این معنی که به دنبال کار رفتیم و این مساله منجر به همکاری‌های خوبی با وزارت علوم، پارک‌های علم و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نهادهای دیگر شد.

وی همچنین بخشی از رویکردهای اصلی دور جدید مدیریتی در این صندوق را عدم تصدی‌گری، کمک به ارتقای توان مدیریتی شرکت‌ها و توسعه کمی و کیفی اداره خدمات صندوق عنوان کرد و گفت: ما در چرخه عمر تبدیل یک ایده به محصول تا دریافت سهمی از بازار، با شرکت‌ها همراه هستیم، به طوری که ما از زمانی که ایده شکل می‌گیرد تا تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان از شرکت‌ها حمایت کرده تا نمونه قابل ارائه ساخته و قابلیت ارائه به بازار داشته باشد و در نهایت به تولید انبوه این محصول کمک می‌کنیم.

وحدت ادامه داد: در این راستا تسهیلات لازم برای توسعه خط تولید، سرمایه در گردش و تولید محصول ارائه می‌شود و در خرید محصول دانش بنیان نیز تسهیلات لیزینگ را برای خریداران طراحی کرده‌ایم.

وی گفت: برای تقویت بنیه شرکت‌های دانش بنیان و فناور برای اشتغال زایی و اخذ ضمانت‌نامه برای انجام معاملات و اجاره محل کار نیز خدماتی در صندوق ارائه می‌شود که در قالب چهار خدمت تسهیلات و وام، توانمندسازی، ضمانت‌نامه و خدمات بلاعوض ارائه می‌شود. در واقع تلاش کرده‌ایم که صندوق به عنوان سرویس دهنده خدمات متنوع مالی به شرکت‌های دانش بنیان در طول عمر شرکت‌ها، همراه آنها باشد.

وحدت در مورد تسهیلات اعطا شده در دوره مدیریتی جدید نیز بیان کرد: بیش از ۳.۸ برابر کل سنوات گذشته در دوره جدید تسهیلات ارائه شده است که این تسهیلات به صورت مستقیم، از طریق خط اعتباری ما با صندوق‌های پژوهش و فناوری و از طریق شبکه بانکی با اهرم قرار دادن منابع صندوق در نزد بانک‌ها پرداخت شده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه تصریح کرد:در سال ۱۳۹۸ این مجموعه به تنهایی بیش از ۲۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ با وجود شرایط کرونا تاکنون ۵۰۹ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شده است.

وی بکارگیری سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری و برون‌سپاری خدمات را از جمله سیاست‌های راهبردی این صندوق عنوان کرد و گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری، نهادهای مالی غیر دولتی هستند که حداکثر ۴۹ درصد از سهام آن به دانشگاه‌ها، پارک‌ها یا نهادهایی از این دست اختصاص دارد که در سراسر کشور و استان‌های مختلف پراکنده هستند.

  تاریخ دانش‌آموختگی دانشجویان نیمسال گذشته به ۳۰ مهر تغییر یافت 

وحدت اضافه کرد: در کارگروهی که ریاست آن بر عهده وزیر علوم است عملکرد صندوق‌های پژوهش و فناوری نظارت و ارزیابی می‌شود. به عبارت دیگر با استفاده از توان این صندوق‌ها بخش مهمی از فعالیت‌ها برون‌سپاری شده و باعث کاهش زمان رسیدگی به طرح‌ها و جلب رضایت شرکت‌ها شده است.

وی با بیان اینکه، تقاضاهای کمتر شرکت‌های دانش بنیان را به صندوق‌های پژوهش و فناوری و تقاضاهایی با عدد بالاتر را به بانک‌ها ارجاع داده می شود و منابع مالی پروژه‌های خاص‌تر نیز با استفاده از منابع داخلی صندوق تامین می‌شود، افزود: در این زمینه مدلی طراحی کرده‌ایم که ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان برای بانک‌ها جذاب باشد و در این اکوسیستم همکاری داشته باشند. جامعه اکوسیستم نوآوری در بازپرداخت تسهیلات بسیار قابل اعتماد است.

وحدت در مورد توزیع خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در سطح کشور نیز تاکید کرد: تلاش کردیم تا در مناطق کمتر برخوردار مانند استان ایلام و سیستان و بلوچستان بتوانیم ضریب نفوذ خود را افزایش دهیم تا شرکت‌های دانش بنیان و فناور از خدمات ما محروم نمانند؛ بر این اساس میزان رشد این مناطق نسبت به سایر استان‌ها نیز قابل ملاحظه بوده است.

وی با تاکید بر استراتژی صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از فناوری‌های رو به آینده گفت: مبنای اولویت نقشه جامع علمی کشور که موضوعاتی چون هوافضا، نانو و فناوری اطلاعات بود را به عنوان اولویت الف قرار داده‌ایم و بسیاری از طرح‌های حمایت شده نیز در این حوزه‌ها بوده‌اند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمت سرمایه‌گذاری در صندوق را یک روش مترقی عنوان کرد و گفت: ما در سرمایه‌گذاری با نسبت یک به چهار در کنار طرح‌های پژوهشی هستیم و به جذب سایر صاحبان سرمایه مانند سرمایه‌گذارهای خصوصی و صندوق‌های جسورانه بورسی به این اکوسیستم کمک می‌کنیم.

وی ادامه داد: این یک سرویس جدید است زیرا در گذشته صندوق به صورت مستقیم در طرح‌ها سرمایه‌گذاری می‌کرد. در روش‌ جدید با کمک صندوق‌های پژوهش و فناوری در صورت تامین ۲۰ درصدی آنها، ما ۸۰ درصد باقی را تامین می‌کنیم.

وحدت گفت: در سال جاری سرویس سرمایه‌گذاری صندوق به سرویس اصلی مبدل خواهد شد و بخش زیادی از تامین مالی‌ ما از این طریق انجام خواهد شد، یعنی بدون دخالت نهاد حاکمیتی روی موضوعات و اعتماد به آورده بخش خصوصی، صندوق تنها هم‌سرمایه گذاری انجام خواهد داد.

وی، خدمت جدید کمک هزینه تحقیق و توسعه (گرنت) را تشریح کرد و گفت: در همکاری با دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری را به هاب توانمندسازی استان‌ها تبدیل کردیم. هسته‌های پژوهشی دانشگاه‌ها بکار گرفته می‌شوند تا نیازهای تحقیقاتی شرکت‌های دانش بنیان برطرف شود. هدف گرنت تحریک هسته‌های پژوهشی و دانشگاهی است به طوری که تحقیق و توسعه برای شرکت‌ها لیزینگ می‌شود و قصد داریم تا هسته‌های پژوهشی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به شرکت‌های دانش بنیان نزدیک کنیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در همچنین ضمن تشریح خدمات ارائه شده این صندوق در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: کرونا یکی از موضوعاتی بود که صندوق در دو محور به آن ورود کرد؛ در ابتدا تامین مالی تولید تجهیزات پزشکی و اقلام پرمصرف برای شرکت‌ها را انجام دادیم و به بیش از ۷۰ طرح از ۱۸ استان تسهیلات پرداخت شد. بخش دیگر خدمات صندوق در این عرصه مربوط به شرکت‌هایی بود که در اثر مواجهه با کرونا زیان دیده بودند و بعد از انجام بررسی‌ها به درخواست تسهیلات بیش از ۸۰ درصد شرکت‌های متقاضی پاسخ داده شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)