برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صادرات مولفه‌ای مهم در تحقق جهش تولید

در شرایط کنونی که دیگر کشور ها عرصه را بر ایران تنگ کرده و بر تحریم های ناجوانمردانه خود می افزایند، صادرات بهترین راه برای داشتن درآمد ارزی برای کشور است.

با تقویت و ایجاد زیرساخت‌های تجاری و راه اندازی پایانه‌های صادراتی می توان گام های موثری در راستای ارتقای جهش تولید برداشت و کشور به جای یک وارد کننده به صادرات کننده ای قدر مبدل شود.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در تولید با نگاه صادراتی ظرفیت های خوبی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

جبار کیانی افزود: ظرفیت های صادرات استان بسیار فراتر از ۳ تا ۵ میلیون دلاری است که سالانه در این استان انجام می شود، این درحالی است که می توان این رقم را تا ۱۵ میلیون دلار افزایش داد.

وی تاکید کرد: هم اینک هیچ خبری از سند توسعه صادرات غیر نفتی استان نیست و تمامی مصوبات گذشته کارگروه صادرات غیر نفتی فراموش شده است.

تشویق صادرکنندگان و تاجران نقش مهمی در افزایش روحیه افراد در توسعه صادرات در استان خواهد داشت اما این کار در کهگیلویه و بویراحمد به ندرت انجام می گیرد.

نیاز است توسعه بازرگانی خارجی در این استان در دستور کار قرار گیرد به عنوان نمونه سبد کالایی استان در حوزه کشاورزی با وجود این همه ظرفیت تنها ۳ کالا است و ضعیف عمل کرده ایم.

جهش تولید نیازمند توسعه صادرات

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهمترین موضوع در کشور عملیاتی شدن راهبرد سال یعنی جهش تولید است که باید در استان تحول ایجاد شود و از ظرفیت های خدادادی بهره لازم را ببریم و فرصت لازم برای بازرگانان و تاجران ایجاد شود تا توسعه صادرات غیر نفتی در سال جهش تولید افزایش یابد.

حسین کلانتری افزود: جای کار بسیاری در واحدهای تولیدی استان وجود دارد و وضعیت این واحدهای تولیدی باید تثبیت و ارتقا داده شود زیرا که ظرفیت و امکانات لازم در استان وجود دارد و متناسب با ظرفیت ها باید کار انجام شود.

وی تاکید کرد: میزان پرداخت تسهیلات بانکی استان به مراتب بیشتر از میزان منابع ماست و از این حیث کهگیلویه و بویراحمد در کشور رتبه نخست را کسب کرده است.

کلانتری عنوان کرد: بانک های کهگیلویه و بویراحمد با دست گشاده با سرمایه گذاران و تولید کننده ها کار می کنند و بستر حمایتی و پرداخت تسهیلات در استان وجود دارد و بدون تردید از تولید کنندگان حمایت خواهیم کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: نیاز است هماهنگی ها و تعاملات کاری بین دستگاه ها بیش از پیش صورت گیرد تا با همراهی و کمک به همدیگر بتوانیم میزان صادرات در استان را افزایش دهیم.

برنامه های سال ۹۹ در راستای تحقق جهش تولید

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به شعار امسال «جهش تولید»، ۵ برنامه بر ۳۴ ماه محور در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۹ قرار گرفته است.

امیر تیمور موسویان افزود: یکی از برنامه های اصلی این سازمان در این راستا برپایی نمایشگاه های ساخت داخل تکیه بوده است که این مهم بر محور توانمندی واحد های تولیدی استان، فرصت ها بازاریابی، رقابت تجاری بین واحد ها و ارائه آخرین دستاورد های واحد های تولیدی استان هستند.

وی تاکید کرد: برپایی نمایشگاه های تخصصی از دیگر برنامه های مهم امسال در راستای ارتقای جهش تولید، ایجاد فرصت های جدید برای واحد های تولیدی و گفت و گوی بنگاه های تجاری و اقتصادی است.

موسویان ابراز داشت: ظرف سه ماه اخیر، الزامات کرونایی فرصت های بسیاری را از ما گرفته است برای نمونه امکان برپایی نمایشگاه تخصصی در استان در سه ماهه اخیر نبوده است و تمامی برنامه ها در این خصوص لغو شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با پیگیری ها انجام شده، کارگروه توسعه صادرات استان مقرر کرده است که به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی و با هماهنگی ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با کرونا در کهگیلویه و بویراحمد از جمله کنترل تعداد بازدید کننده، مکان برگزاری نمایشگاه، بررسی وضعیت غرفه داران و دیگر موارد امکان برپایی نمایشگاه تخصصی در استان وجود دارد.

  بخشودگی بیمه‌ای و مالیاتی بخش گردشگری تمدید شود

وی افزود: یکی دیگر از برنامه های امسال کنترل واردات و مدیریت صادرات  است به گونه ای که صادرات ارتقا پیدا کند و واردات استان هم کنترل شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: همچنین اضافه کردن آمار صادرات استان از مبدا تولیدات همچون سیمان مارگون که از گمرگ تخصصی خود در بوشهر صادر می شود، از این پس این آمار ها جزو آمار استان محسوب می شوند. 

موسویان تصریح کرد: هدف گذاری امسال ۵.۴ میلیون دلار صادرات است که امید است در ۹ ماهه نخست به این هدف برسیم .

وی افزود: سال ۹۸، افزون بر ۶ میلیون و ۶۴۵ هزار دلار صادرات از این استان صورت گرفته که ارزش وزنی آن ۲۷۱ هزار و ۸۰۳ تن بوده است.

۱۱۵ کارت بازرگانی در کهگیلویه و بویراحمد فعال است

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: هم اینک ۱۱۵ بازرگان و تاجر در این استان فعالیت اقتصادی دارند.

امیر تیمور موسویان عنوان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، کارت‌های بازرگانی بازرگانان، تاجران و فعالان اقتصادی این استان بدون نیاز به حضور آن ها در اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی و دیگر نهادهای مسوول، تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال تمدید شد.

 بر اساس آخرین آمار از ابتدای برنامه صدور کارت بازرگانی در کهگیلویه و بویراحمد، ۶۰۰ کارت بازرگانی صادر شده است.

صادرات کالا در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت

کارشناس بازرگان خارجی در کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: میزان صادرات کالاهای مختلف در این استان در ۲ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۴۰ درصد افزایش داشته است.

سید محمد یزدان پرست افزود: در سال جاری ۱۹۰ تن کالا از طریق گمرک استان صادر شده است.

وی ارزش کالاهای صادراتی را ۲۷۶ هزار دلار اعلام کرد و تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.

کالاهای صادراتی شامل سیمان، آبلیمو، عصاره زعفران، پودر و عصاره شیرین بیان، موکت، درختچه گل رز و لوازم آرایشی و بهداشتی است.

کالاهای صادراتی استان به کشورهای آلمان، سوئیس، عراق، آفریقای جنوبی، عمان، امارات متحده عربی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و افغانستان صادر شده است.

عمده موانع و مشکلات واحد های صادراتی استان

مشکلات پیش روی واحد های صادراتی استان کمبود ناوگان حمل و نقل و نبود زیرساخت های ریلی و هوایی، نبود زیرساخت های تجاری از جمله سایت نمایشگاه دائمی استان، دسترسی نداشتن به شبکه فیبر نوری و نبود گمرک تخصصی برای ارسال برخی از محصولات صادراتی استان است.

از دیگر موارد نیز می توان به بدهی های مالیاتی و بیمه ای، آشنا نبودن کامل تاجران نسبت به موضوع تجارت خارجی به ویژه صادرات کالا، غیر فعال بودن بخش واردات در گمرک استان به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های لازم از جمله انبار های مکانیزه مناسب اشاره کرد.

پیشنهاداتی برای توسعه صادرات در کهگیلویه و بویراحمد

با توجه به تامین زمین برای راه اندازی سایت نمایشگاه های دائمی کهگیلویه و بویراحمد می توان با هدایت سرمایه گذار، پروژه احداث تکمیل و تجهیز شود.

این سایت در محلی به متراژ ۱۶ هکتار در حوالی شاه قاسم یاسوج در نظر گرفته شده است اما افزون بر ۱۰ سال از این تصمیم می گذرد اما قدمی در راستای ایجاد آن برداشته نشده است.

توسعه و ایجاد زیرساخت های لازم از جمله شرکت نمایشگاه های بین المللی، پایانه صادراتی و شرکت های مدیریت توسعه صادرات در استان در دستور کار قرار گیرند.

تسهیلات مناسب به بخش خصوصی برای ایجاد مرکز خرید و برند سازی کالاهای تولیدی استان و همچنین ایجاد خوشه های صادراتی در استان ارائه شود.

 اعتبار لازم جهت برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با تجارت خارجی برای ارتقای دانش فنی تجار و بازرگانان استان تخصیص یابد.

 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)