برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

علائم دیابت نوع ۲ از هشت سالگی قابل تشخیص است

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این تحقیقات آثار فاکتور ژنتیکی بر متابولیسم و ابتلا به دیابت نوع ۲ با استفاده از نمونه‌های خون گرفته شده از داوطلبان در سنین ۸، ۱۶، ۱۸ و ۲۵ سالگی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اطلاعات مورد استفاده در این تحقیقات که متعلق به بیش از ۴ هزار داوطلب متولد دهه ۱۹۹۰ میلادی بود، از یک پروژه تحقیقاتی به دست آمد که توسط محققان دانشگاه بریستول در انگلیس انجام گرفته است.

محققان اطلاعات ژنتیکی را با داده‌های به دست آمده از اندازه‌گیری میزان مولکول‌های مختلف در نمونه‌های خون مقایسه کردند تا الگوهایی را شناسایی کنند که مختص مراحل اولیه شکل‌گیری دیابت نوع ۲ در بدن است.

با استفاده از این رویکرد می‌توان با راهکارهایی نظیر تبعیت از رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی از ابتلا به دیابت اجتناب کرد.

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می‌آید. انسولین ماده‌ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن است.

قند خون بالا به مرور زمان بر تمام اندام های بدن تاثیر می‌گذارد و به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو منجر می‌شود.

آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در مورد دیابت:

-تعداد افراد مبتلا به دیابت از ۱۰۸ میلیون در سال ۱۹۸۰، به بیش از ۴۲۵ میلیون نفر رسیده است.

-شیوع جهانی دیابت در افراد بالای ۱۸ سال، از ۴.۷ درصد در سال ۱۹۸۰، به ۸.۵ درصد در سال ۲۰۱۴ میلادی رسیده است.

-سرعت شیوع دیابت در کشورهای فقیر و کم درآمد بیشتر است.

-دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی و قطع اندام های تحتانی است.

– در سال ۲۰۱۶میلادی، ۱.۶ میلیون مرگ، مستقیما به دیابت مربوط بود  و ۲.۲ میلیون مرگ دیگر با گلوکز بالای خون مرتبط بود. حدود نیمی از آمار مرگ و میر ناشی از گلوکز بالای خون، در افراد کمتر از ۷۰ سال گزارش شده است.

– بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۶ میلادی، دیابت هفتمین عامل مرگ و میر گزارش شده است.

-رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، حفظ وزن بدن و اجتناب از مصرف دخانیات مهمترین عوامل در پیشگیری از دیابت نوع ۲ هستند.

– بیش از ۴۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند. بیشتر این آمار به دیابت نوع ۲ اختصاص دارد که به‌راحتی با فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم قابل کنترل است.

-از هر ۲ بیمار مبتلا به دیابت، یک مورد هنوز تشخیص داده نشده است که به سادگی با تشخیص اولیه و رعایت موارد ساده مربوط به سبک زندگی قابل کنترل است.

-از هر چهار خانواده، کمتر از یک مورد به برنامه‌های آموزشی کاربردی در زمینه دیابت دسترسی دارند. در حالی که آموزش‌های اولیه نقش مهمی در کنترل بیماری، بهبود نتایج و کاهش هزینه‌ها دارد.

  آیین جایزه ملی دوسالانه صادق آئینه‌وند به تعویق افتاد

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Diabetes Care  منتشر شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)