برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کمک نانوحفره به دندانپزشکان در کاشت ایمپلنت دندانی

دستاوردهای اخیر محققان دانشگاه کوئینزلند نشان می‌دهد که به احتمال زیاد می‌توان از فناوری‌نانو برای موفقیت درازمدت ایمپلنت‌های دندانی استفاده کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، کاران گوالاتی از محققان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کوئینزلند گفت: اصلاح ایمپلنت‌های دندانی با نانوحفره می‌تواند به محافظت از این ایمپلنت‌ها و افزایش شانس موفقیت در کاشت ایمپلنت کمک کند.

وی افزود: پیوند ضعیف میان ایمپلنت و بافت اطراف آن، یکی از دلایل شکست در کاشت ایمپلنت‌های دندانی است، اگر فضای اطراف ایمپلنت بعد از کاشت در لثه به خوبی پر نشود، باکتری‌ها می‌توانند وارد این فضا شده و موجب عفونت لثه شوند،  راهکار ساده ما، استفاده از نانوحفره است که دارای سوراخ‌هایی در مقیاس نانومتری بوده که در حدود ۴۰ تا ۸۰ نانومتر قطر دارند،  این نانوحفره‌ها برای پوشاندن سطح ایمپلنت استفاده می‌شوند،  یافته‌های ما نشان می‌دهد که بافت نرم به خوبی به سطح این نانوحفره متصل می‌شود؛ در نتیجه، بافت نرم موجب پرشدن بهتر فضای میان ایمپلنت و لثه می‌شود.

این محقق خاطرنشان کرد: شکست در فرآیند ایمپلنت دندان در سال در استرالیا بار مالی سنگینی ایجاد می‌کند،  میزان شکست کاشت ایمپلنت دندانی به‌طور کلی پنج تا ۱۰ درصد است و برای افراد سیگاری این رقم تا ۲۰ درصد نیز می‌تواند باشد،  نارسایی در بیماران مسن، افراد غیرسیگاری مبتلا به مشکلات بهداشت دهان و دندان و همچنین کسانی که دندان‌های ضعیف دارند بیشتر است،  افراد مبتلا به دیابت و پوکی استخوان نیز بیشتر دچار مشکل می‌شوند.

گوالاتی یادآور شد: از نظر اقتصادی، شکست در ایمپلنت دندان منجر به پرداخت هزاران دلار بیشتر از هزینه کاشت دندان می‌شود، بنابراین،چنین پیشرفت در کاهش شکست ایمپلنت‌های دندانی گامی موثر و اساسی در بهبود سلامت دندان و دهان برای جامعه است که در آن از فناوری‌نانو استفاده شده‌است.

  پیگیری ارائه تسهیلات به هنرمندان در اولویت است

وی با ابراز  امیدواری از این که آزمون‌های بالینی روی این فناوری سال آینده آغاز شود، گفت: ما دستورالعمل‌ها و روش‌های درمانی را بهینه کردیم و اکنون آماده هستیم تا تحقیقات را به واقعیت تبدیل کنیم، ما در حال حاضر به دنبال بودجه‌ای هستیم که بتوانیم تجهیزات مورد نیاز را خریداری کنیم.  

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)