برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تلاش جهانی برای مقابله با دارو و تجهیزات غیراستاندارد کرونایی

با شیوع پاندمی کرونا و نیاز به تجهیزاتی از قبیل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و دارو، بازار قاچاق و تولید و عرضه این بسیار داغ است.
به گزارش پایگاه خبری ساینس‌دیلی، قادا والی مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) روز چهارشنبه در گزارشی گفت: افراد سودجو و گروه‌های سازمان‌یافته با سوء استفاده از ترس و اضطراب مردم و با توجه به افزیش ناگهانی تقاضا، این محصولات غیر استاندارد را تولید و عرضه می‌کنند.

وی افزود: این افراد به محض تولید واکسن، حیطه کاری خود را تغییر داده و از تولید و عرضه محصولات غیراستاندارد، به سمت قاچاق و عرضه غیرقانونی واکسن روی می‌آورند.
مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد تاکید کرد: جان و سلامتی افراد با بزهکارانی که از بحران کووید ۱۹ و اضطراب عمومی و افزایش تقاضا برای تجهیزات و دارو بهره ‌می‌برند، در خطر است.
والی همچنین تاکید کرد: در اقدامی که با هماهنگی اینترپل و ۹۰ کشور  با هدف دستگیری فروش‌ غیرقانونی آنلاین دارو و محصولات پزشکی در ماه مارس انجام شد، ۱۲۱ گروه در سراسر جهان بازداشت شدند که ماسک‌های غیر استاندارد و داروهای غیر قانونی عرضه می‌کردند.
وی یادآور شد: هدف این مرکز کمک به کشورها برای توقیف جرایم سازمان‌ها یافته در زمینه عرضه دارو و تجهیزات غیر مجاز در پاندمی کرونا است.
مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل به افراد توصیه کرد: دارو، تجهیزات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده و ماسک را فقط از مراکز معتبر تهیه و از خرید آنلاین آن خودداری کنند. ‌
ویروس کرونا موسوم به «کوو ید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر ۹۸ ) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.
بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تاکنون  ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۳۱۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، ۶ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۸۴۱ نفر بهبود یافته‌اند و  ۵۴۷ هزار و ۱۴۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به دنبال ساخت واکسن این ویروس هستند.

  استفاده از ظرفیت‌های بسیج برای عرضه مستقیم کالا، نظارت و بازرسی

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)