برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کدام رشته‌های دانشگاه‌ها دانشجوی با نقص عضو می‌پذیرند

مشخصات و شرایط رشته ها و دانشگاه هایی که در پذیرش بدون آزمون ۹۹ اعلام آمادگی کرده اند از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

در بخشی از این دفترچه، رشته ها و دانشگاه هایی ذکر شده است که دانشجویان دارای نقص عضو می پذیرند.

با توجه به اینکه دانشگاه های الزهرا(س)، تهران، شهید بهشتی تهران، شهید چمران اهواز و علامه طباطبایی تهران مبادرت به راه اندازی پایگاه امکانات رایانه ای ویژه دانشجویان نابینا (روشندل) کرده اند، به داوطلبان نابینا توصیه می شود رشته های تحصیلی موجود در دانشگاه های مذکور را در اولویت انتخاب رشته های تحصیلی مورد علاقه خود قرار دهند.

نقص عضو غیرموثر در  فعالیت های مطلوب حرفه ای رشته های مختلف تحصیلی گروه آزمایشی ریاضی به این شرح است:

سازمان سنجش آموزش کشور همچنین اعلام کرد که نقص عضور غیرموثر در فعالیت مطلوب حرفه ای در رشته های معماری و شهرسازی برای رشته های مهندسی معماری، شهرسازی، کاردانی معماری و کاردانی معماری سنتی امکان استفاده از هر دو چشم و حداقل یک دست فعال برای ترسیم و در رشته نقشه برداری برخورداری از برجسته بینی ضروری است.

حداقل اعضا با کارایی لازم مورد نیاز در رشته های تحصیلی گروه آزمایشی علوم تجربی به این شرح است:

در تمام رشته های تحصیلی گروه آموزش پزشکی به جز موارد خاصی که در جدول پایین مشخص شده است، باید از سلامت جسمانی از نظر قلب، تنفس، گردش خون، جهاز هاضمه، دستگاه ادراری و روانی برخوردار باشند.

در سایر رشته های گروه پزشکی شامل پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی مامایی، داوطلب باید از سلامت کامل روانی و جسمانی برخوردار باشد.

نقص عضو غیرموثر در فعالیت مطلوب حرفه ای رشته های تحصیلی زیست شناسی با گرایش های مختلف و شیمی، داشتن حداقل یک دست، یک چشم و یک گوش که هر یک از کارایی لازم برخوردار باشند، ضروری است. حتی اگر داوطلب از هر دو پا محروم باشد. به جز رشته زمین شناسی که داشتن دو پا و دو چشم با کارایی لازم برای استفاده از آزمایش ها و انجام عملیاتی صحرایی ضروری است.

  رونمایی از ۸۸ طرح فناورانه در بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی

نقص عضو غیر موثر در فعالیت مطلوب حرفه ای رشته های تحصیلی تکنولوژی مانند گیاهی، دامی، جنگلداری، شیلات، ‌چوب، مرتع و آبخیزداری، محیط زیست، فضای سبز، تولید گیاهان دارویی و معطر، پرورش زنبور عسل، مدیریت مناطق خشک و بیابانی مندرج در جدول زیر گروه ها را کسانی که یک چشم و یک گوش از دست داده باشند یا انگشت کوچک در یک دست و یا هر دو دست نداشته باشند می توانند انتخاب کنند.

حداقل اعضا با کارایی لازم مورد نیاز در رشته های تحصیلی گروه آزمایشی علوم انسانی:

در رشته های مشاوره و راهنمایی و گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، کسانی که از پا و دست معلول باشند، می توانند شرکت کنند.

در رشته علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی، نقص عضو پا موثر نیست ولی باید از لحاظ بینایی، شنوایی و حرکت دست ها توانایی لازم داشته باشند.

در رشته علوم اجتماعی به استثناء گرایش پژوهشگری علم اجتماعی، ‌نقص عضو غیرموثر بلامانع است و متقاضیان رشته پژوهشگری علوم اجتماعی باید از نظر بینایی از سلامت کافی برخودار باشند.

حداقل اعضا با کارایی لازم مورد نیاز در رشته های تحصیلی گروه آزمایشی هنر:

حداقل اعضا با کارایی لازم مورد نیاز در رشته های تحصیلی گروه آزمایشی زبان های خارجی:

داوطلبان ورود به رشته های مختلف زبان خارجی لازم است ضعف و نقص قابل توجهی در شنوایی، تکلم و نوشتن که موجب اختلال در تحصیل زبانی باشد، نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، فرآیند ثبت نام برای پذیرش بدون آزمون در ۸۵ درصد رشته های دانشگاه ها از روز گذشته پنجم مردادماه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شده است و تا اول شهریورماه ادامه دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)