برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تجلیل از ۱۵ طرح برگزیده در سی و سومین جشنواره خوارزمی

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی روز شنبه در نشست خبری این رویداد اظهار داشت: این جشنواره شیوه صحیحی برای شناسایی و معرفی طرح‌های برتر ملی و قدردانی از پژوهشگران است.

علی الیاسی ادامه داد: در این دوره از جشنواره ۳۲۸ طرح ارسال شده است و ۱۵ عنوان از آنها به عنوان طرح‌های برگزیده انتخاب شدند.

معاون توسعه و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افزود: جشنواره خوارزمی اکنون به عنوان باسابقه‌ترین جشنواره علمی جمهوری اسلامی ایران است که در سه دهه افتخارآمیز از برگزاری آن می‌گذرد، پس از پشت سر گذاشتن سه دهه از فعالیت‌های این جشنواره ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری‌ای ایجاد شده است، به گونه‌ای که بیش از ۲۰۰ دانشمند خارجی و ایرانی مقیم خارج از ۵۰ کشور جهان در این رویداد مشارکت داشتند.

دبیر جشنواره بین‌المللی خوارزمی درباره فرآیند برگزاری این دوره از رقابت‌های علمی خوارزمی عنوان کرد: در این دوره از جشنواره ۵ بخش طرح‌های داخلی، طرح‌های خارجی، طرح‌های ایرانی مقیم خارج، طرح برگزیده موفق در تولید ملی و برگزیده ویژه تعریف شده است و فراخوان پذیرش طرح‌ها در این دوره از جشنواره از فروردین ماه امسال آغاز شده بود.

الیاسی با تاکید بر این‌که جشنواره بین‌المللی خوارزمی در محورهای اصلی پژوهش‌های بنیادی، کاربردی، طرح‌های توسعه‌ای، اختراع و نوآوری اقدام به پذیرش طرح‌ها کرده است، عنوان کرد: طرح‌های ارسالی و پذیرش‌شده در ۱۸ حوزه تخصصی مهندسی برق و کامپیوتر، مکانیک، مکاترونیک، فناوری‌های شیمیایی، فناوری نانو، مواد، متالوژی و انرژی‌های نو، مهندسی نرم‌افزار، فناوری اطلاعات، صنایع و مدیریت فناوری، زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، محیط زیست، علوم پایه، عمران، هوا فضا، معماری و شهرسازی، هنر و علوم پزشکی بوده است.

معاون توسعه و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در ادامه اظهار داشت: طرح‌های ارسالی از سوی اعضای هیات علمی گروه‌های تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفت و در مجموع در این دوره از جشنواره ۳۲۸ طرح شامل ۲۰۳ طرح شامل طرح‌ داخلی و ۱۲۵ طرح خارجی دریافت شد.

دبیر جشنواره خوارزمی عنوان کرد: ۱۰ طرح منتخب داخلی شامل دو طرح بنیادین، سه طرح توسعه‌ای و ۵ طرح کاربردی در حوزه‌های کشاورزی، برق، مکانیک، فناوری شیمیایی، مهندسی نرم افزار، فناوری اطلاعات و مواد و متالوژی و انرژی‌های نو بوده است.

وی تصریح کرد: طرح‌های خارجی برگزیده از کشورهای استرالیا، چین، کره جنوبی و یک ایرانی مقیم آمریکا و در گروه‌های برق، فناوری شیمیایی، مواد و متالورژی، برق و کامپیوتر و زیست فناوری و پایه پزشکی بوده است.

  صدای یک مومیایی ۳۰۰۰ هزار سال پس از مرگ شنیده شد

 اطلاعات ۲ هزار نفر ثبت شده است

دبیر اجرایی سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی نیز با اشاره به راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات برگزیدگان دوره‌های مختلف جشنواره‌ خوارزمی، اظهار داشت: در این سامانه اطلاعات برگزیدگان جشنواره‌های جوان و بین‌المللی بارگذاری شده است.

علیرضا اللهیاری با اشاره به برگزاری ۳۳ دوره جشنواره بین‌المللی و ۲۱ دوره جشنواره جوان خوارزمی، توضیح داد: در مجموع تاکنون ۵۴ دوره جشنواره خوارزمی در بخش‌های جوان و بین‌المللی برگزار شده و در این راستا سامانه ثبت اطلاعات برگزیدگان این جشنواره‌ها با عنوان “کهربا” نیز راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون اطلاعات دو هزار نفر از برگزیدگان جشنواره‌ها در این سامانه به ثبت رسیده که شامل اطلاعات هویتی، عناوین طرح‌های آنها به صورت انگلیسی و فارسی است و در اختیار تمام متقاضیان قرار گرفته است، همچنین در هر دوره از جشنواره‌های خوارزمی مجموعا ۵ درصد از طرح‌های ارسالی، برگزیده نهایی هستند.

جشنواره های بین المللی و جوان خوارزمی توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از سازمان های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شوند.
جشنواره خوارزمی که قدیمی ترین جشنواره در زمینه علوم فنی و مهندسی در ایران است و از ۱۳۶۶ آغاز به کار کرد، در بخش بین الملل امسال سی و سومین دوره را پشت سر می گذارد.
مراسم اعطای جوایز برگزیدگان بخش بین الملل هر ساله همزمان با دهه فجر در بهمن برگزار می شود.
این رویداد علمی و پژوهشی با هدف ارج نهادن به مقام والای پژوهشگران، نوآوران و فناوران، ترویج فرهنگ کارآفرینی، دانش بنیان و تجاری سازی نتایج تحقیقات، به شناسایی مخترعان و پژوهشگران برتر کشور می پردازند.
از اهداف برگزاری این جشنواره ترویج فرهنگ کارآفرینی دانش بنیان و تجاری سازی نتایج تحقیقات، ارج نهادن به مقام والای پژوهشگران، نوآوران و فناوران کشور، فراهم آوردن بستری مناسب برای همکاری‌های علمی وفناوری درسطح جهانی و شناسایی و معرفی استعدادها در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی و حمایت از برگزیدگان جشنواره، است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)