برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پایان‌نامه‌های دانشجویی از حالت تحقیقاتی صرف خارج می‌شود

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، علی اکبر حقدوست در وبیناری با حضور معاونان آموزشی و فرهنگی ‌و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: به دنبال تلاش های صورت گرفته در آیین‌نامه مربوط به پایان نامه‌های دانشجویان، تغییراتی ایجاد و با تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است. 

وی افزود: بر این اساس اگر دانشجویی در زمینه مرتبط با موضوع پاسخ‌گویی اجتماعی اقدام کند، دانشگاه‌ها آن را مدیریت کرده و در دوره‌های آموزشی دانشگاه مصوب شود. در برخی نقاط دنیا اگر دانش آموزی بخواهد وارد رشته پزشکی شود باید در رزومه خود به این موضوع اشاره کند که چند ساعت فعالیت داوطلبانه برای خدمت به دیگران داشته است. در برخی کشورهای دنیا نیز انترن‌ها فارغ التحصیل نمی‌شوند، مگر اینکه فعالیت داوطلبانه داشته باشند.

حقدوست ادامه داد: یکی از بسته‌های تحولی آموزش پزشکی “آموزش پاسخ‌گو و عدالت‌محور” است، “پاسخ‌گویی اجتماعی” موضوع بسیار مهم و بابرکتی است و اهمیت موضوع به اندازه‌ای است که این جمع گسترده را در کنار هم قرار داده است.

وی خطاب به معاونان فرهنگی‌دانشجویی و آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: مراقبت از یک بیمار بسیار ارزشمند است، اما پزشک، پرستار و خدمتکاری که تنها چهاردیواری مطب و اتاق عمل را می‌بینند آن‌گونه که باید و شاید رسالت اجتماعی خود را ایفا نخواهند کرد. شما عزیزان در حوزه مسؤولیت خود تلاش بسیاری می‌کنید و همکاران من در تهران و وزارت بهداشت نیز زحمات بسیاری می‌کشند که خیر و برکات بسیاری به دنبال دارد. همه می‌کوشیم تا عالِم تربیت کنیم، اما عالِمی که آدم نباشد مشخص نیست چه سرنوشتی خواهد داشت و چه سرنوشتی را برای جامعه رقم خواهد زد. نسل بعدی متأثر از نیروی انسانی است که امروز از دانشگاه‌ها به جامعه تحویل داده می شود. 

شرط اول ورود به دانشگاه و کار در دانشگاه عاشق شدن است

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اگر دانشجویانی که با آنها کار می‌کنیم عاشق، دلسوخته، علاقمند، ایثارگر و فداکار باشند، هر مشکلی قابل حل و فصل است و با هر مشکلی، عزمی قویتر برای حرکتی قوی‌تر ایجاد خواهد شد. بر همین اساس شاید شرط اول ورود به دانشگاه و کار در دانشگاه “عاشق شدن” باشد. باید دغدغه‌مند باشیم و حس کنیم که وظیفه داریم در هر شرایطی کار کنیم. 

این مقام مسؤول اضافه کرد: گاه ما با مسائلی روبه رو می‌شویم از جمله این‌که تعداد کمی از دانشجویان به فکر خروج از کشور هستند، از کمبودها گلایه‌مندند، فردگرا شده‌اند، آن‌گونه که باید استانداردهای نسل گذشته از نظر اخلاق و ادب را رعایت نمی‌کنند.

معاون وزیر بهداشت با انتقاد از سطحی‌نگری در مواجهه شدن با این مقوله فرهنگی، گفت: گاهی نسخه‌های سطحی برای رفع این مشکلات می‌نویسیم، اما به واقع باید واکاوی کنیم و به لایه‌های عمیق‌تر برسیم. اگر دانشجو و دانش‌آموخته ما عاشق این کشور و خدمت به این مردم باشد، حتی اگر سختی‌ها چند برابر هم شود، حتما عاشقانه کار خواهد کرد و از کار خود لذت خواهد برد.

تورهای بازدید از مکان‌های نگهداری آسیب خوردگان اجتماعی راه بیندازید

وی با اشاره به تأکید دین اسلام بر انسان‌سازی، یادآور شد: گاه از این مقوله اصلی غافل می‌شویم که دانشگاه کارخانه انسان‌سازی است، اگر فارغ‌التحصیل و دانش آموخته ما در ابعاد انسانی عروج پیدا نکند باید فکر کنیم ضرر و اشتباه کرده‌ایم.‌ اگر امکان دارد در اولین فرصت، رؤسای دانشگاهی که از طریق این وبینار صدای من را می‌شنوند با چند تن از معاونان خود سری به زندان‌ها بزنند و با چند زندانی بنشینید و حرف‌های دل آنها را گوش کنند.

  بدهی گوجه‌کاران تا قبل از عید تسویه می‌‎شود

معاون آموزش وزارت بهداشت خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی و آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: از شما درخواست دارم سری به شیرخوارگاه، محل نگهداری کودکان و زنان بد سرپرست، زندان‌ها و … بزنید، این عمل علاوه براینکه ثوابی والا دارد، نگاه شما را به پدیده‌های اجتماعی را تغییر خواهد داد. اگر این اقدام اثر بخش بود، این رفتار را تبدیل به فرمول کنید و دانشجویان و اساتید را با برگزاری این‌گونه تورها آشنا و به مشکلات و معضلات جامعه و انسانی دغدغه‌مند کنید و سعی کنید از لایه‌های سطحی به لایه‌های عمیق جامعه بروید.

پاسخ‌گویی اجتماعی از وظایف معاونت‌های فرهنگی است

در ادامه این نشست سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجوی وزارت بهداشت گفت: در تاریخ ثبت خواهد شد که در برابر این بحران عظیم بین‌المللی و تلاش برای کنترل این بیماری بزرگ، چگونه دانشجویان در کنار مسؤولان و دیگر کارکنان خط مقدم مبارزه با کرونا تلاش شبانه‌روزی و جهادگونه داشته و دارند.

لاری با بیان این‌که درحالی که همه دانشگاه‌های کشور به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا تعطیل بودند، ولی دانشگاه‌های علوم پزشکی به خاطر وجود دانشجویان بالینی در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: این رسالت ما بود که در شرایط موجود، فارغ‌التحصیل داشته باشیم و این خود به نوعی یک پاسخ‌گویی اجتماعی به جا و به هنگام بود. ذات معاونت‌های فرهنگی همان بحث پاسخ‌گویی اجتماعی است.

وی افزود: دانشجویانی که علاوه بر تحصیل در این معاونت مشغول فعالیت‌های فرهنگی می‌شوند از جمله دانشجویان دغدغه‌مند نسبت به دیگران و جامعه‌ای که در آن زیست می‌کنند هستند و همیشه آرزوی ما این بوده که اجتماع فعالان دانشجویی در حوزه فرهنگی را توسعه و رشد دهیم.‌ امروز را به فال نیک می‌گیریم تا سازوکارهای مشخصی طراحی شود که دامنه افرادی را که در این فعالیت‌ها حضور دارند و حس مسؤولیت اجتماعی دارند، افزایش یابد.

معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که بحران کرونا به ما درس‌های زیادی داد، گفت: در شرایط کرونا متوجه نیازمان به دانشجویان همه بعدی شدیم، دانشجویانی که نگاه جامعه‌نگر و دغدغه‌مند داشته باشند و پاسخ‌گوی نیازهای جامعه باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت به مصادیقی از نقش‌آفرینی دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بحران‌های اجتماعی کشور اشاره کرد و گفت: در بحران سیل و زلزله اخیر کشور، خانواده بزرگ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حدود دو میلیارد تومان برای ساخت خانه‌های تخریب‌شده سیل زدگان کمک کرد. پیوستن ۸ هزار دانشجو به پویش «زندگی دست یارگیر توست» در بحث مقابله با کرونا از دیگر مصادیق پاسخ‌گویی اجتماعی دانشجویان دغدغه‌مند دانشگاه‌های علوم پزشکی است. 

از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی معاونان آموزشی و معاونان فرهنگی ‌و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی و دیگر مدیران ستادی و دانشگاهی حاضر در نشست می‌توان به تعیین امتیازات فرهنگی برای سوق دادن اساتید به سمت فعالیت‌های عام‌المنفعه، خیرخواهانه و اجتماعی، پیشنهاد افزودن دو واحد اختیاری درس مسوولیت‌های اجتماعی در کوریکولوم‌های درسی، بالا بردن سطح سواد اجتماعی دانشجویان، تربیت چند بعدی دانشجویان علوم پزشکی، اهمیت تربیت دانشجویان باکیفیت، تربیت دانشجویانی که تبدیل به افراد فداکار و دغدغه‌مند برای جامعه خود شوند، اشاعه فرهنگ پاسخگویی در بین دانشگاهیان، تغییر در کوریکولوم‌های آموزشی، تبیین و آموزش مهارت‌های حل مسئله، تقویت ارتباطات اجتماعی دانشجویان از طریق تقویت نهادهای دانشجویی، ایجاد کارگروه پاسخ‌گویی اجتماعی، استفاده از پتانسیل دانشجویان فعال فرهنگی، برگزاری جشنواره تجربیات برتر پاسخ‌گویی اجتماعی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و اتخاذ تدابیری که موجب درهم تنیدن موضوع پاسخ‌گویی‌اجتماعی در مقوله آموزش دارد، اشاره کرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)