برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اجرای طرح پسادکتری ویژه در ۱۳ دانشگاه برتر کشور

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش، ایمان افتخاری روز چهارشنبه در نشست آنلاین امضای ۲ تفاهم نامه همکاری با دانشگاه تربیت مدرس ضمن تبریک روز خبرنگار به تشریح اقدامات این صندوق در حمایت از طرح های دانشگاه تربیت مدرس پرداخت.

وی اظهارداشت: در همکاری این صندوق از ۵۶۱ طرح مصوب این دانشگاه حمایت شده است، طرح‌های مصوب این دانشگاه‌ شامل ۳۵ طرح پسادکتری، ۲ طرح پسادکتری معرفی شده از سوی بنیاد ملی نخبگان، ۴۵ طرح پسا دکتری تفاهم نامه‌ای، ۲ طرح پسادکتری کرسی، ۹۸ طرح رساله دکتری، ۶ ثبت بین المللی اختراع  طرح صنعتی، ۳ مورد حمایت از همایش‌ها و رخدادهای علمی و ۴ گرنت پژوهشی است.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از ۳ کرسی پژوهشی، پنج مورد طرح بین الملل و ۳۵۸ طرح پژوهشی از دیگر همکاری‌های این صندوق با دانشگاه تربیت مدرس است، بر اساس آمارها ۷ درصد طرح‌های مصوب این صندوق مربوط به این دانشگاه می‌شود ضمن آن که هفت درصد اعتبارات ما نیز به طرح‌های مصوب دانشگاه تربیت مدرس اختصاص یافته است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از امضای سومین تفاهم نامه همکاری با این دانشگاه خبر داد و اظهارداشت: در تفاهم نامه‌هایی که امروز با حضور رییس دانشگاه تربیت مدرس به امضا رسید زمینه‌های همکاری برای اجرای پسا دکتری ویژه فراهم شد، تمرکز طرح پسادکتری ویژه در جذب نخبگان برتر شاغل در دانشگاه‌های کشور و همچنین نخبگان ایرانی خارجی از کشور در دانشگاه‌ها است.

افتخاری با بیان این که محتوا و ساختار پسا دکتری ویژه با پسا دکتری عادی یکسان است، گفت: ولی در طرح پسا دکتری ویژه یک مرحله اضافه برای جذب دانشجویان برتر در دانشگاه ها دیده شده است.  

وی افزود: برنامه پسادکتری ویژه که در حال حاضر در دستور کار صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور قرار دارد، شامل بسته‌های حمایتی می‌شود که به محققان تعلق می‌گیرد تا طرح پژوهشی خود را بر اساس آن اجرایی کنند.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران این بسته‌ها را شامل “حق التحقیق” و “پژوهانه” برای فعالیت‌های پژوهشی و سفرهای علمی دانست و یادآور شد: بر اساس تفاهم نامه با مراکز علمی، افراد برجسته و دارای صلاحیت که عملکرد درخشانی در این دوره داشته باشند، جذب دانشگاه‌ها خواهند ‌شد.

  پذیرش طرح ایران در "سِرن" توانایی ما را در شرایط تحریم ثابت کرد

افتخاری اظهارداشت: مدت زمان طرح پسا دکتری ویژه یک سال است که در صورت تایید و توافق این مدت زمان تا یک سال دیگر قابل تمدید خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که طرح‌های پسا دکتری ویژه چگونه تعیین می‌شود، گفت: طرح‌های اجرا شده در این دوره، طرح‌های تحقیقاتی است که در دوره دکتری به بلوغ کافی نرسیده و در مدت یک تا ۲ ساله این طرح‌ها به بلوغ فناوری خواهند رسید.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ادامه داد: همچنین حضور  ایرانیان نخبه خارج از کشور در این طرح پیش بینی شده است، این دسته از افراد که مایل به شرکت در طرح پسا دکتری ویژه دارند به صورت آنلاین در سامانه جذب وزارت علوم ثبت نام می‌کنند و در صورت درخواست دانشگاهی برای جذب وی با بارگذاری معرفی نامه و درخواست دانشگاه در این سامانه امکان بهره برداری از این طرح را دارد.

افتخاری با بیان این که این صندوق برای جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور همراه با معاونت علمی و فناور ریاست جمهوری است افزود: بر اساس این برنامه‌تاکنون ۴۰۰ نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور جذب دانشگاه ها  وشرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری اایران شده اند.

وی یادآور شد: گرنت آغاز نیز یکی دیگر از برنامه های حمایتی این صندوق است در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تومان برای شروع طرح های پژوهشی به محققان داده می شود.

وی با یادآوری این که طرح پسادکتری به تازگی در سبد حمایتی صندوق تعریف شده است، گفت: تاکنون بسته حمایتی طرح پسا دکتری که از قبل در سبد حمایت های صندوق وجود داشت به  هزار و ۲۰۰ نفر از فارغ التحصیلان برتر اختصاص داده شده است و  با ۱۳ دانشگاه برای اجرای طرح پسا دکتری ویژه تفاهم نامه هایی را به امضا رساندیم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)