برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۲۳۵ هزار شغل به دلیل قاچاق پوشاک از دست رفته است

«محمد قدیمی» روز شنبه در نشست کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی در اراک افزود: بر اساس آمار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۶ معادل  ۲ و ۶ دهم میلیارد دلار قاچاق پوشاک در کشور رخ داده است که این بخش بیشترین سهم قاچاق را در بین گروه‌های کالایی داشته است.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد پوشاک خارجی موجود در کشور به صورت قاچاق وارد شده، اظهار داشت: تعداد واحدهای فعال صنف پوشاک کشور در فاصله سال‌های ۹۴ تا ۹۶، از ۲۰ هزار  به ۱۵ هزار واحد صنفی کاهش یافته است.

مشاور ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در مبارزه سیستمی و کالا محور با قاچاق دامه داد: مبارزه جدی با قاچاق پوشاک در سطح عرضه به دلیل سهولت و حمل آسان، نسبت بالای حاشیه سود به وزن، ریسک پایین عرضه کالای قاچاق امری ضروری است که در دستور کار جدی قرار دارد.

قدیمی اظهار داشت: از شهریورماه سال ۹۶، واردکنندگان پوشاک کشور الزام به دریافت گواهی فعالیت نمایندگی از شرکت‌های خارجی هستند و منوط شدن ثبت سفارش و ترخیص از گمرک پوشاک وارداتی به اخذ و نصب شناسه کالا است و از بهار امسال طرح مقابله با پوشاک قاچاق در کشور اجرایی شده است.

وی عنوان کردک هدف از اجرای این طرح افزایش کشفیات پوشاک قاچاق نیست بلکه هدف، تغییر رفتار عرضه‌کنندگان برندهای خارجی و داخلی است.

مشاور رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در امور مبارزه سیستمی و کالا محور با قاچاق کشور اضافه کرد: بر اساس آمار سال ۹۶ معادل ۱۶ میلیارد دلار قاچاق لوازم خانگی در کشور رخ داده که این میزان هشت درصد از حجم قاچاق کل وارده به کشور بوده و موجب از دست رفتن ۵۶ هزار شغل مستقیم در کشور و کاهش تولیدات داخل شده است.

  نتایج کارآزمایی بالینی سلول درمانی برای مقابله با کرونا مرور شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: پدیده قاچاق کالا مختص به جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه این پدیده شوم در نقاط مختلف جهان رخ می‌دهد.

«بهروز اکرمی» افزود: قاچاق کالا یک پدیده اقتصادی است و برای مهار آن نیز باید از ابزارهای اقتصادی بهره‌گیری کرد و ابزار امنیتی در انتهای کار مورد توجه قرار گیرد زیرا این ابزار هزینه‌بر است و با تبعات بالایی نیز همراه است.

وی بیان کرد: بحث قاچاق تلفن همراه با تصمیم درست اقتصادی و فنی، نزدیک به صفر رسیده و باید در سایر اقلام و کالاهای قاچاق نیز تصمیمات درست اقتصادی لحاظ شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: تجارت چمدانی و مناطق آزاد به ویژه در بحث پوشاک باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند.

اکرمی تاکید کرد: زیان اصلی ورود قاچاق کالا متوجه آحاد مردم کشور به ویژه جوانان می‌شود و باید با این پدیده شوم مبارزه جدی صورت گیرد تا تولیدات داخلی روز به روز در کشور افزایش و زمینه بیشتر اشتغال فراهم شود.

در نشست کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی در خصوص قاچاق دام زنده و پلاک کوبی دام‌های موجود در این استان بحث و تبادل نظر شد.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)