برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اشتغال یک هزار و ۳۰۰ نفر در شرکت‌های دانش بنیان البرز

 آمارهای بنیاد ملی نخبگان نشان می دهد که تعداد شرکت های دانش بنیان  از ابتدای دولت ” تدبیر و امید” تاکنون در کشور و استان البرزچند برابر افزایش یافته که مهمتر از رشد کمی شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش درآمد حاصل از این شرکت‌ها است.

این شرکت‌ها در حقیقت حلقه اتصال میان ایده و فناوری به شمار می روند که می‌توانند طرح ها را در مسیر رسیدن به توسعه هدایت کنند.

استان البرز در ابتدای سال ۹۲ دارای تنها ۲ شرکت دانش بنیان بود که اکنون با همت دولت تدبیر و امید به ۲۲۱ شرکت افزایش یافته که این حرکت نشان دهنده جهش چندبرابری در عرصه ایده و عمل و تولید به شمار می رود.

وجود ظرفیت های علمی تحقیقاتی و تولیدی صنعتی در استان البرز موجب شده تا شرکت های دانش بنیان بهتر از سایر مناطق کشور به اهداف مورد نظر خود دست یابند.

ظرفیت های علمی تحقیقاتی و تولیدی البرز کدامند؟

استقرار بیش از ۵۴ مرکز بزرگ تحقیقاتی ، پژوهشی، علمی و دانشگاهی کشور در این استان ظرفیت تبدیل شدن البرز به قطب علمی ایران را مضاعف کرده و وجود مراکز پژوهشی و تحقیقاتی مانند موسسه سرم سازی رازی، موسسه تحقیقات دام و طیور، موسسه تحقیقات و اصلاح بذر و نهال، پژوهشگاه مواد و انرژی فرصتی مغتنم برای بهره مندی هرچه بیشتر از ظرفیت دانش برای تولید ثروت است.

در کنار این مراکز، استقرار مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز با  حدود ۷۰ شرکت دانش بنیان و فناور، بیش از چهار پژوهشکده  و پژوهشگاه، تعداد زیادی مراکز علمی و پژوهشی با فعالیت های متنوع علمی- پژوهشی، از ظرفیت های البرز به شمار می رود.

فعالیت بیش از سه هزار و ۵۰۰  واحد تولیدی و صنعتی در استان و ایجاد شهرک های صنعتی نظیر شهرک  دارویی برکت این ظرفیت را به وجود آورده تا شرکت های دانش بنیان در البرز بتوانند در کنارآوردگاه های صنعتی به تبدیل ایده ها به عمل بپردازند.

براین اساس استان البرز با ظرفیت های علمی و فناوری که در اختیار دارد، محیطی مناسبی برای تبدیل علم به ثروت خواهد بود که لازم است با حمایت هایی که ازسوی دولت دراین زمینه صورت می گیرد تحقیقات علمی منطبق با نیازهای کشور و منطقه صورت پذیرد.

آثار اشتغالزایی  وتولید دانش بنیان ها در البرز

رییس پارک علم و فناوری البرز می گوید: مجموع اعتبارات این پارک طی هفت سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده که با بهره گیری ازظرفیت دانش و علم با این میزان اعتبار برای یک هزار و ۳۰۰ نفر اشتغالزایی در حوزه دانش بنیان ایجاد شده است.

مهدی عباسی افزود:  در هفت سال گذشته افزون بر ۲۰۰ هزار دلار صادرات شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک استان بوده و بیش از یک میلیون دلار صادرات توسط شرکت های عضو پارک صورت گرفته است.

وی گفت: تولیدات متنوعی از صنایع غذایی گرفته تا محصولات پلیمری و الکترونیکی با استفاده از ظرفیت های دانش بنیان و تحقیقاتی دراستان البرز انجام پذیرفته است.

عباسی تاکید کرد: امروز شرکت های حوزه دانش بنیان البرز با تکیه بر دانش خود به روش های مختلف بازاریابی دارند تا هرچه بیشتر درشتابدهی به چرخه اقتصاد کشور سهیم شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه پارک علم و فناوری هم از امکانات خود برای  حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاهها، اطلاع رسانی و معرفی از طریق سایت، به سازمانهای مختلف برای کمک به فروش آنها استفاده می کند.

رییس  پارک علم و فناوری استان البرز با اشاره به بازار کار شرکت‌های دانش بنیان، گفت: برای مقابله با تحریم‌ها نیازمند خلق ایده هستیم که در صورت اجرا می‌توان امیدوار بود که از خروج ارز جلوگیری شود و در این‌برهه زمانی که کشور با تحریم روبرو است توجه به شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

تدوین سند علم و فناوری البرز 

مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه البرز  بیان داشت: تاکنون تدوین سند علم و فناوری با مشارکت شورای عتف، سازمان مدیریت و برنامه و ریزی ، دانشگاه خوارزمی در  استان البرز  ۶۵ درصد پیشرفت داشته است.
یحیی رمضانی افزود: سازمان برنامه ریزی متولی و ناظر طرح‌های پژوهشی ماده ۵۶ است بنابراین یک درصد از هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی که با این سازمان مبادله موافقت نامه دارند به جز فصول (یک و شش شامل حقوقق و دستمزد) به طرح‌های پژوهشی و توسعه فن آوری استان البرز تعلق می‌گیرد.
وی ادامه داد: البرز قطب علم و فناوری کشور محسوب می‌شود و با بیش از ۱۰۵ هزار دانشجو و ۱۶ مرکز تحقیقاتی ظرفیتی قابل توجه در حوزه پژوهش و تحقیق به شمارمی رود.
بنابراین شاخصه‌های طرح‌های پژوهشی اشتغالزایی، متناسب با اهداف وسیاست های اقتصاد مقاومتی، دانش بنیان، باید باشد تا خروجی آنها به توسعه استان البرز منتج شود.
رمضانی گفت: با عنایت به مجوز صادر شده از سوی رییس سازمان برنامه وبودجه کشور مبنی بر مجوز تجمیع اعتبارات پژوهشی دستگاه‌های مشمول این ردیف اعتباری در سال گذشته طرح مطالعاتی و پژوهشی توسعه سرزمینی البرز، آینده پژوهی مبتنی برسند آمایش در کارگروه آموزش وپژوهش و فناوری و نوآوری زیر مجموعه شورای برنامه ریزی استان البرز تأیید و در شورای برنامه ریزی وتوسعه استان تصویب وبه فراخوان وانتخاب مجری طرح منجر شد که انتظارمی رود تا ۲ ماه آینده این سند توسعه پایدار و آینده پژوهی مبتنی بر سند آمایش استان البرز به اتمام برسد و در کنار سند توسعه این استان یک افق جدیدی را برای چشم انداز و برنامه ریزی های آینده این استان نوپا کمکی برای تصمیم سازان داشته باشد.
وی افزود: امسال نیز از تجمیع یک درصد اعتبارات پژوهشی استان البرز استفاده می‌شود و این موضوع به دستگاه‌های اجرایی اطلاع رسانی شده تا یک طرح مطالعاتی جدیدتری به منصه ظهور گذاشته شود.
رمضانی اظهار داشت: در سال جاری ۸۰ عنوان پژوهشی با هدف دنبال کردن سیاست‌های شعار سال یعنی رونق تولید ازسوی دستگاه‌های اجرایی احصاء شده که اشتغالزایی، دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی و توسعه البرز در آنها مدنظر است.
مدیرمرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه البرز خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲۴۰ هزار نفر ساعت در بخش آموزش و توانمندسازی کارکنان دولت استان، از دوره‌های مختلف آموزشی این مرکز بهره مند شدند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین با برگزاری دوره‌های آموزشی، همایش‌ها و سمینارها با موضوعات مصرف بهینه انرژی، حسابداری تعهدی، درآمدهای پایدارشهری، تحول اداری، رفتارهای سازمانی، حقوق شهروندی، بهره وری، اقتصاد مقاومتی، بودجه ریزی مبتنی برعملکرد، در تلاش برای ارتقائ سطح اطلاعات مدیران و کارکنان دستگاه‌های دولتی در استان البرز هستیم.

اظهارات مسوولان دانش بنیان ها در خصوص حمایت دولت 

امیرفخرالدین نیکوبین مدیرشرکت صنایع پزشکی پرتو نگار ماهان درحوزه دانش بنیان البرز نیز معتقد است که  یکی از مشوق های اصلی این بخش در ادامه مسیر سخت کار و تولید،  حمایت های دولت از دانش بنیان ها و ایده های فناورانه بوده است.

  فهم پلتفرم‌ها: از رسانه تا جمهوری‌های جدید در نظم نوین سایبری

وی افزود: این شرکت در زمینه طراحی و تولید ژنراتورهای ایکس‌ری و تولید دستگاه های پرتو تشخیصی پزشکی فعال است که از نیازهای اساسی کشور در حوزه پزشکی به شمار می رود.
نیکوبین با بیان  اینکه از سال ۹۷ در  پارک علم و فناوری البرز پذیرش شدیم، خاطرنشان کرد: ۲۷ سال سابقه و فعالیت در زمینه واردات این دستگاه ها وجود دارد ولی با توجه به تحریم های ظالمانه از پنج سال پیش به تولید این دستگاه ها در داخل کشور پرداختیم.
مدیرشرکت صنایع پزشکی پرتو نگار ماهان  از فعالیت پنج نیروی متخصص در این واحد دانش بنیان خبر داد و اعلام کرد:  امروز تامین نیازهای داخلی مهمترین هدف کاری این شرکت است که

محقق شده است .

وی در عین حال گفت :  حدود ۱۰ دستگاه ایکس ری در کشور مورد نیاز است و ما با بضاعت کنونی  که داریم تنها می توانیم در سال ۳۰ دستگاه تولید  کنیم.

 شرکت  فرآورده های طبیعت دوست نیکان از دیگر شرکت های دانش بنیان استان البرز به شمار می رود که به گفته مدیرعامل این شرکت ، گام های موثری در آن ، فرومون های جلب آفات و حشرات  تولید می شود.

رسول رمضانی بیان داشت : هدف شرکت های دانش بنیان  انجام فعالیت های پژوهشی ، تجاری سازی، اختراع، بهره مندی از مزایای قانونی پارک علم وفناوری ، استفاده از نام و برند پارک علم و فناوری البرز و جهاد دانشگاهی، دریافت خدمات و مشاوره های  تخصصی و عمومی و استفاده از منابع موجود در پارک مانند زمین و دفتر است.
وی  با اشاره به اینکه محصولات  شرکت فرآورده های طبیعت دوست نیکان برای اولین بار در کشور تولید شده است گفت: فرومون ها موادی هستند که به میزان بسیار ناچیز از حشرات به منظور جفت یابی و یا تجمع و سایر اهداف دیگر ترشح می شوند و اعضای  همان جامعه را مورد تاثیر قرار می دهند.
وی این طرح را مناسب برای درختان گردو عنوان کرد و با اشاره به اینکه برای درختان دیگر از جمله سیب  نیز کاربرد آن دنبال می شود  افزود: مدت هاست که در کشورهای پیشرفته از این مواد که به شکل مصنوعی در آزمایشگاه ها سنتز می شود جهت کنترل آفات کشاورزی استفاده می شود.
مدیرعامل شرکت فرآورده های طبیعت دوست نیکان با اشاره به کسب این موفقیت  گفت: این شرکت اولین تولید کننده فرومون ها به صورت تجاری در کشور است و  محصولات آن جهت پیش‌آگاهی، شکار انبوه و اخلال در جفت گیری استفاده می شود.

وی تاکید کرد: بنابراین با استفاده از همراهی دولت از طریق پارک های علم و فناوری می توان از ظرفیت های دانش بنیان هرچه بیشتر در تولیدات بهره برد.

رمضانی یادآورشد: امروز کشاورزی در توسعه اقتصادی نقش موثری دارد که در صورت آغشته شدن به ایده دانش بنیان می تواند مسیر توسعه را هرچه بهتر و موثرتر طی کند.

نکته پایانی 

امروز شکل گیری شرکت های فناور و دانش بنیان در کشور و استان البرز لازمه دستیابی به محصولات جدید و شکوفایی خلاقیت ها برای رونق و جهش تولید به شمار می رود، شرکت هایی که در زمان تحریم می توانند اقتصادی کشور را از بزنگاه ها نجات دهند و بستر را به رسیدن به خودکفایی و خوداتکایی فراهم نمایند.

از آنجا که طی ۴۱ سال گذشته  از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون هزینه های زیادی بر روی تربیت نیروی متخصص در تمام بخش ها صرف شده و می بایست از توانمندی های این جمعیت تخصصی به نحو مطلوب برای دستیابی به نوآوری ، خوداتکایی و قطع وابستگی اهتمام ویژه داشت ، براین اساس مرجع برای گردهمایی علمی و عملی نیروهای متخصص کشور، تاسیس شرکت های فناور و دانش بنیان است که در دولت تدبیر و امید به این مقوله نگاه ویژه شده است.

همانطور که در بالا اشاره شد تعداد شرکت های دانش بنیان استان البرز از ۲ شرکت در ابتدای سال ۹۲ اکنون به ۲۲۱ شرکت رسیده که این شرکت ها کارهای بزرگی در تولید محصولات صنعتی ، دارویی ، کشاورزی و … داشته اند.

به عنوان نمونه ، تولید ماشین آلات مورد نیاز شرکت های بزرگ پالایشگاهی ، نفت و گاز و نیروگاهی در شرکت های دانش بنیان استان البرز از مهمترین گام ها برای خوداتکایی در صنعت نفت وگاز  و نیروگاه های کشور به شمار رفته و در این حال شرکت های دانش بنیان استان البرز با اینکه نوپا بوده اما در کمترین زمان شکل گیری کارهای بزرگی به ثمر رساندند که مورد تحسین بازدیدکنندگان خارجی و داخلی قرار گرفته است.

حرکت خلاقانه مبتی بر پژوهش و یافته های علمی به همراه سرعت عمل در تولید ایده به محصول نمونه بارز توانمندی و خلاقیت جوانان ایرانی است که در شرکت های دانش بنیان البرز این ظرفیت ها به منصه ظهور رسیده است.

از دیگر سو بازدیدهای مستمر و میدانی دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت های فناور و دانش بنیان البرز موجب شد تا ضمن رفع موانع و تنگناها ، حرکتی تشویقی و دلگرم کننده برای پژوهشگران، فناوران و نوآوران البرز به شمار رود.

شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران با اینکه در روزهای آغازین به علت عدم آمادگی کافی در مقابل سرعت شیوع این بیماری، مشکلاتی به لحاظ تامین ماسک، مواد ضدعفونی کننده ، دستکش و ملزومات پزشکی ایجاد کرد ، اما این شرکت های دانش بنیان ، فناور و ظرفیت های تولیدی بود که با کمک مردم و مسوولان به شکوفایی در بستر همدلی منجر شد، حرکتی جهادگونه مبتنی بر علم و عمل موجب شد تا استان البرز در کوتاه زمان ضمن تامین تمام ملزومات پیشگیری از کرونا به کمک سایر استان های کشور بشتابد و ظرفیتی عظیم برای صادرات در عین تحریم به وجود بیاورد.

اکنون بخشی از محصولات دانش بنیان بهداشتی و پیشگیرانه به همراه سایر تولیدات صنعتی استان البرز روانه بازارهای جهانی می شود و این امر نشان داد که عزم و همت بالای ایرانی با وحدت و همدلی در هم تنیده شده و محصولاتی  بازارپسند و نوپدید به جهان عرضه می کند.

با این وجود اگر نبود حمایت ها و تشویق های دولت در زمان بحران وتحریم ، هرگز شاهد جمع شدگان نخبگان در پارک های علم فناوری کشور و البرز نبودیم و فعالیت های پراکنده به نتیجه نمی رسید. 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)