برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

جشنواره فارابی به شناخت آسیب‌های علوم‌انسانی کمک می‌کند

غلامرضا غفاری روز چهارشنبه در نشست خبری مجازی یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی که در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی با تلاش و سخت کوشی و با وجود همه سختی ها و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، برگزاری این جشنواره را به سرانجام نیک رساند و در روزهای آینده اختتامیه مجازی یازدهمین جشنواره فارابی را برگزار می کند.

وی به فلسفه برگزاری جشنواره فارابی اشاره و تاکید کرد: فلسفه برگزاری این جشنواره در درجه نخست تقدیر از عالمان، معرفت و حوزه علم به ویژه در حوزه علوم انسانی- اسلامی است؛ البته این تقدیر محدود به برگزیدگان جشنواره نیست و به همه فعالان این حوزه حتی در خارج از کشور تعلق دارد.

معاون فرهنگی وزیر علوم درباره بخش های بین المللی این جشنواره گفت: فعالان پژوهشی بین المللی در این جشنواره حضور دارند؛ در زمانه ای که پر تغییر شناخته شد و از حجم بالای سیالیت برخوردار است نیاز به علوم انسانی و اجتماعی بیش از هر دوره ‌ای احساس می‌ شود؛ مسائل و موضوعات مبتلابه در این روزگار نیازمند حضور علوم انسانی، اجتماعی و عالمان آن است.
به گفته غفاری، با استفاده از این علوم می‌ توان از مشکلات عبور و برای نیازها پاسخ ‌های مناسبی پیدا کرد.
 
معاون فرهنگی  و اجتماعی وزیر علوم با بیان این که پیشرفت و تعالی جامعه همواره مدنظر سیاست‌گذاران در عرصه‌ های مختلف است، خاطرنشان کرد: دستیابی به وضعیت مطلوب، پیشرفت، تعالی و توسعه مورد نظر عالمان و سیاست‌گذاران حوزه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه ایران در سده اخیر بوده است اما باید بپذیریم با وجود علوم انسانی لاغر و ضعیف نمی ‌توان به پیشرفت دسترسی یافت.
 
غفاری اظهار داشت: جوامعی به دگرگونی های بیشتری دست یافتند که از پشتوانه ‌های تحقیقاتی و داشته‌ های وسیع در حوزه علوم انسانی و اجتماعی برخودار هستند؛ این علوم به نوعی در جهت و مسیری که جوامع باید برای توسعه پایدار برخودار باشند، نقش اساسی دارند.
 
وی افزود: با نگاهی به رسالت علوم انسانی و اجتماعی، این علوم را متعهد به بهبود زندگی می بینیم که در تلاش برای ارتفاء کیفیت زندگی در شئون مختلف هستند؛ بر همین مبناست که در بین پژوهش ‌ها و مطالعات این جشنواره هر ۲ وجه نظری و سیاستی یا به عبارتی نقش کاربردی پژوهش‌ها همواره مد نظر بوده است.
 
معاون وزیر علوم ادامه داد: مسیری را باید طی کنیم که علوم انسانی و اسلامی با داشتن عرصه ‌های وسیع و گسترده، پاسخگوی نیازهای روز باشند. برای اینکه به این مهم برسیم، عبور از کلیشه ‌ها و آنچه که حتی در گذشته و بر مبنای شرایط تولید شده، لازم است بازنگری شود.

  بیش از ۱۴٠ بسته خدمتی به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عرضه می‌شود

غفاری تصریح کرد: بازآرایی و تولید دانش و پژوهش‌های مرتبط با مسایل روز جامعه و مشکلات آن مورد توجه قرار گیرد. بر همین مبنا جشنواره فارابی با توجه به گستره بین ‌المللی آن می ‌تواند این امکان را برای نقش آفرینی بیشتر عالمان علوم انسانی و اسلامی فراهم کند.

وی با تاکید بر این که اجتماعات و انجمن های علمی باید تشکیل و فعال شوند، این موضوع را در تولید پارادایم ها و گفتمان تازه برای عبور از مشکلات موثر دانست.

وی یادآور شد: نشان دادن این تلاش به صورت عملی نیازمند رویدادها و بسترهایی در عرصه علوم اجتماعی و انسانی است؛ جشنواره فارابی بخشی از این بستر و داشته ‌های ما در حوزه علوم انسانی و اسلامی است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)