برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نقش موثر علوم انسانی و اسلامی در گذر کم‌هزینه از بحران کووید۱۹

منصور غلامی روز دوشنبه در آیین مجازی اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی افزود: بنابراین، بیش از گذشته به نقش مهم علوم انسانی و اسلامی برای گذر کم هزینه از این دوره حساس احساس نیاز می شود؛ مسائلی چون کاهش نگرانی عمومی، تحولات سبک زندگی، حفاظت از محیط زیست، ابعاد گوناگون توسعه آموزش های مجازی، سیاست گذاری علمی از جمله مسائل و موضوعاتی است که پژوهشگران این حوزه از دانش با تمرکز بر تجربیات ملی و جهانی می توانند حوزه علوم و تحقیقات را مساعدت کنند.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی، گفت: در همه زمینه های متعلق به علوم انسانی به شناخت، معرفی استادان و محققان همت گماریم و این توفیقی است که در ۱۱ دوره برگزاری جشنواره فارابی نصیب ما و همکاران شده است.

غلامی اظهار داشت: دهه بزرگی از دانش و علم در علوم انسانی داریم که غواصان ژرف نگر این حوزه در آن شنا می کنند و ما فقط توفیق معرفی بخش محدودی از این شخصیت های بزرگ را داریم؛ حمایت از تداوم برگزاری رویداد باشکوهی با نام فارابی برای تحقق اهداف مهمی چون شناسایی و تقدیر از پژوهشگران برتر حوزه علوم انسانی، ترغیب، تشویق و هدایت استعدادهای جوان به تحصیل و تحقیق در این حوزه، تببین کارکرد، نقش خطیر و موثر علوم انسانی در برنامه ریزی و سیاست گذاری ملی همچنین کمک به کاربردی کردن آن از طریق شناخت مسائل و نیاز جامعه ایران، بخش قابلی توجهی از این حرکت است.

وی تاکید کرد: این امید و انتظار وجود دارد که ار طریق عرضه تصویری واقعی از تولیدات علوم انسانی و اسلامی در کشور، زمینه سازی برای رشد کیفی ثمرات این رویداد علمی بیش از پیش نصیب ما شود.

وزیر علوم اظهار داشت: با توجه به چنین ظرفیت ارجمندی، من و همکارانم در وزارت علوم همیشه خود را موظف به حمایت از هرگونه برنامه و فعالیتی دانستیم که موجب دلگرمی و نشاط جامعه علمی کشور و ایجاد فضای مناسب برای حضور فعالان اثربخش و عالمان علوم انسانی و اجتماعی می شود.
غلامی ادامه داد: تحقق اهدافی که جامعه معاصر ایران مهم می داند و به دنیا واقف است، نیازمند نظریه پردازی و راهنمایی محققان علوم انسانی است. این امر البته به غایت استقلال نهادهای علمی، حوزوی و دانشگاهی بستگی دارد؛ هرگاه شکوفایی و پیشرفت صورت گرفته است قبل از آن اندیشمندانی بوده اند که با تفکر مستقل و توجه ظریف به رویدادهای اطراف خود، دلسوزانه اندیشیده و قلم زده اند.
وزیر علوم تاکید کرد: بنابراین هر گونه اظهار نظر یا فعالیت بدون نگاه در محدودیت های القایی باید امکان بروز و ظهور پیدا کند یا عدم مداخله در حیات فکری محققان توانمند و صاحب نظر می تواند اثرات شکوفایی گرانفدری را به دنبال داشته باشد که از گوشه نشینی یا انتقال صاحبان فکر و اندیشه جلوگیری می کند.
غلامی گفت: به همین دلیل جشنواره فارابی تمام تلاش خود را به کار برده است تا پیشتاز حفظ استقلال علمی بماند و سهم خود را در معرفی استادان و نخبگان در این حوزه به خوبی ایفا کند.
وی با اشاره به بررسی نتایج جشنواره یازدهم فارابی، گفت: این نتایج به نوعی پایش منظم علوم انسانی و اسلامی ایران و برآوردی از وضعیت آن محسوب می شود و بیانگر آن است که باید به کیفیت آثار علمی در همه حوزه ها به خصوص علوم انسانی توجه بیشتری داشته باشیم.
غلامی افزود: برنامه ریزی برای کاهش مشکلات و رفع نگرانی باید معطوف به تدوین و تنظیم بسته های سیاستگذاری دقیق و مناسب از جمله در زمینه پاسداشت زبان فارسی، تقویت احساس مسئولیت اجتماعی، رعایت اخلاق در پژوهش و مواردی از این دست باشد که همه این ها در حفظ استقلال علمی دانشگاه ها و مراکز علمی ریشه دارد.
وی در ادامه با اشاره به حفظ استقلال دانشگاه ها خاطرنشان کرد: نکته سوم اینکه مهمترین اقدام در زمینه حفظ استقلال دانشگاه ها و مراکز علمی در شرایط خطیر زمان حاضر، تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی و اسلامی و همچنین گسترش تعاملات علمی است. 
وزیر علوم به این نکته اشاره کرد که برای تحقق این امر جشنواره فارابی باید منعکس کننده همه نظرات و صداها در علوم انسانی باشد و ضمن بهره گیری از ظرفیت انجمن های علمی، فعالیت یک شبکه فعال از نخبگان و محققان صاحب نام همچنین میزان نقش آفرینی از جامعه علمی را افزایش دهد و فضای مناسبی برای گفت و گو درباره مسائل ایجاد کند.

  نخستین جلسه کارگروه بیمه هنرمندان صنایع‌دستی برگزارشد

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)