برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دستگاه تست غیرمخرب بومی‌سازی شد

به گزارش روز شنبه ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از راه‌های کارآمد در پیشگیری از حوادث آتش سوزی، شکست‌ها، انفجارها در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و نظامی، استفاده از روش‌های متنوع تست‌های غیرمخرب است، روشی که در یک شرکت دانش‌بنیان بومی‌سازی شد و در اختیار صنایع قرار گرفت.

فرخ مرادی‌فر مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: این تست‌ها را می‌توان در هنگام تولید، پس از نصب و راه‌اندازی به صورت دوره‌ای بدون آسیب‌رساندن به قطعه و یا تجهیزات مورد نظر، استفاده کرد.

وی بیان کرد: تست التراسونیک، به‌دلیل پیشرفت‌های زیاد و قابلیت‌های فراوان، پرکاربردترین روش‌ها در تست‌های غیرمخرب است که به منظور شناسایی و تشخیص عیوب سطحی و داخلی، ضخامت سنجی، کنترل ابعادی و تعیین خواص مکانیکی در قطعات و محصولات صنعتی بدون تخریب آنها، قبل از تولید، درحین تولید، پس از تولید و یا در حین سرویس‌دهی به‌کار می‌رود.

این فعال دانش‌بنیان گفت: تاکنون به‌دلیل نبود شرکت‌های داخلی برای طراحی و ساخت سیستم‌ها و دستگاه‌های تست التراسونیک مناسب و کارآمد، به خصوص سیستم‌های اتوماتیک، تولیدکنندگان ناچار به خریداری و وارد کردن چنین سیستم‌هایی با قیمت‌های بالا از شرکت‌های خارجی بودند.

وی ادامه داد: این کار در کنار هزینه‌های بالا، وقت و زمان زیادی را از شرکت‌ها می‌گرفت؛ چون تولید کنندگان باید خود برای نصب، راه‌اندازی و رفع مشکلات این دستگاه‌ها اقدام می‌کردند. البته همه این مشکلات با بروز تحریم‌ها بیشتر هم شد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: با درک این خلاء و با تکیه بر دانش، تخصص و تجربیات متخصصان ایرانی در حوزه فناوری سیستم‌ها و تجهیزات آلتراسونیک در فرآیند تست و عیب‌یابی قطعات و محصولات صنعتی، به این عرصه ورود کردیم و موفق به بومی‌سازی این فناوری شدیم.

  بومی‌سازی چاپگر سه بعدی قطعات پلیمری در شرکت فناور داخلی

مرادی‌فر گفت: فناوری ساخت سیستم‌ها و دستگاه‌های اتوماتیک تست و عیب‌یابی قطعات، با استفاده از امواج آلتراسونیک در کشور بومی‌سازی شد و با قیمت عادلانه و پایین‌تر از قیمت خارجی در اختیار صنایع مختلف قرار می گیرد.

وی یادآور شد: نصب و راه‌اندازی سیستم‌های تست التراسونیک آنلاین و آفلاین در صنایع و کارخانجات مختلف کشور به ویژه کارخانجات لوله‌سازی از جمله اقدامات این شرکت دانش‌بنیان است. این شرکت قادر به طراحی انواع سیستم‌های تست التراسونیک اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک، برای استفاده در صنایع مختلف مانند لوله‌های درز مستقیم و مارپیچ، لوله‌های بدون درز، پلیت‌ها، مقاطع صنعتی مانند تیرآهن و ریل، خودروسازی، صنایع نیروگاهی، سازه‌ها است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)