برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ساخت مخازن تحت فشار در داخل کشور ممکن شد

به گزارش روز دوشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک شرکت‌ ایرانی که در تأمین نیاز کشور به مخازن تحت فشار، فرمانتور، کوپلینگ‌های مغناطیسی در قالب تولید و طراحی پروژه‌های صنعتی نقش‌آفرینی می‌کند، موفق به بومی سازی و ساخت مخازن تحت فشار مورد استفاده در صنایع پیشرفته با قیمت معادل یک سوم نمونه خارجی شده است.

رسول مثقالی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، گفت: اتوکلاوها بخش جدایی‌ناپذیر صنایع مواد پیشرفته هستند و در ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻻﺳﺘﯿﮏ، ﻣﺘﺎﻟﻮرژی، ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺑﺘﻦ ،ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻏﺬاﯾﯽ، پزشکی، دﻧﺪان ﭘﺰﺷﮑﯽ، بی خطرسازی زباله‌های بیمارستانی، ﻣﯾﮑروﺑﯾوﻟوژی، استریلیزاسیون تجهیزات و دیگر بخش ها به وفور استفاده می‌شوند.

وی افزود:در حالی که تأمین نمونه‌های خارجی این دستگاه در صورت فراهم بودن شرایط، حداقل بیش از 20 میلیارد ریال قیمت دارد، نمونه ایران‌ساخت تولید این شرکت دانش‌بنیان با قیمتی کم‌تر از یک سوم و کیفیتی هم‌پای نمونه خارجی عرضه می‌شود.

وی با بیان این‌که تولیدات این شرکت دانش‌بنیان زمینه‌ساز اشتغال برای متخصصان داخلی شده است، افزود: این مجموعه دانش‌بنیان توانسته است برای  20 نیروی دانش‌آموخته به طور مستقیم اشتغال ایجاد کند همچنین با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای این دستگاه، زمینه‌ساز اشتغال در صنایع گوناگون شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، به‌کارگیری دستگاه اتوکلاو را به دلیل بخار با فشار و دمای بالا نیازمند رعایت الزامات ایمنی در تولید است، ادامه داد: فرآیند استریل کردن توسط دستگاه اتوکلاو به دلیل دمای بالایی که دارد با سرعت و کارایی بالا انجام می‌شود.

مثقالی تولید نمونه ایران‌ساخت دستگاه اتوکلاو با قابلیت‌هایی مانند درب آسان بازشو را یکی از ویژگی‌های تولیدات فعالان داخلی عنوان کرد و گفت: این درب به کاربر امکان می‌دهد در کمترین زمان و به کمک جک هیدرولیک درب دستگاه را باز و بسته کند.

  استقرار ۵۰۰ ناجی غریق برای تعطیلات عید فطر در سواحل مازندران

این فعال فناور گفت:در نمونه‌های دیگر، باز و بسته شدن درب‌ها توسط صدها پیچ صورت می‌گرفت که دقت را کاهش می‌داد، اما با این روش، کار باز و بسته کردن درب اتوکلاو بسیار آسان‌تر شده است.

به گفته وی، این دستگاه می‌تواند از سه طریق بخار آب، المنت حرارتی و روغن داغ حرارت مورد نیاز اتوکلاو را تأمین کند که در صورت وجود برق کافی، بهترین و دقیق‌ترین حالت گرمادهی توسط المنت حرارتی ایجاد می‌شود.

او طراحی فن خنک‌کننده با قابلیت سرمایش در همه جهت‌ها و  یکنواخت را یکی دیگر از ویژگی‌های این دستگاه دانست و گفت: در این نوع فن، همگن‌سازی هوای داخل اتوکلاو به خوبی انجام می‌شود.

وی با تاکید براینکه، رفع نیاز صنعتگران داخلی با افزایش تنوع محصولات ایران‌ساخت مهم‌ترین هدف این شرکت دانش بنیان است گفت: در حال توسعه محصولات دانش‌بنیان خود با هدف تولید محصولات کاملا ایرانی برای آزمایشگاه ها و صنایع بزرگ و کوچک هستیم و در این راه، از دانش و تجربه متخصصان با انگیزه بهره خواهیم برد.

اﺗﻮﮐﻼوها مخازن ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎری هستند که تحت سه عامل فشار، دما و خلأ به صورت همزمان، ساخت مواد پیشرفته‌ای مانند کامپوزیت را ممکن می‌کنند.

این مخازن که ابعاد گوناگونی هم دارند، با ﺑﺨﺎر اﺷﺒﺎع، ﻓﺸﺎر ﺑﺎﻻ از ﻃﺮﯾﻖ دﯾﮓ ﺑﺨﺎر یا یک منبع دیگر، مواد پیشرفته‌ای مانند بتن سبک و کامپوزیت‌ها را می‌سازند. نمونه ایران‌ساخت این اتوکلاوها با قابلیت‌های گوناگون موفق شده است نیاز صنایع هوایی تا ساختمان سازی را تأمین کند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)