برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ستاری: بازگشت ۱۸۰۰ نخبه ایرانی از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، سورنا ستاری شامگاه سه شنبه در حاشیه برگزاری یکصد و سی و پنجمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در جمع خبرنگاران، بیشترین آمار خروج از کشور را مربوط به رشته‌های مهندسی و علوم پایه اعلام کرد و افزود: با تحولاتی که در توسعه اقتصاد دانش بنیان در سال ‌های اخیر رخ داد و تاکید بنیاد ملی نخبگان بر اجرای سیاست‌ های بازگشت، خروج نخبگان از کشور کاهش یافت.

وی با ارائه آماری از تعداد نخبگانی که به کشور بازگشته اند، اظهار داشت: هزار و ۸۰۰ نفر از نخبگان ایرانی از ۲۰۰ دانشگاه برتر به کشور بازگشتند؛ همچنین با شیوع کرونا، آمار بازگشت آنها به کشور نسبت به شرایط پیش از کرونا روند افزایشی دارد.

ستاری گفت: آمار مربوط به بازگشت نخبگان به تفکیک رشته‌ ها و در حوزه‌های مهندسی و فنی، علوم انسانی، حقوق و پزشکی و روانشناسی تهیه شد.

وی با بیان اینکه جامعه آماری بنیاد ملی نخبگان نزدیک به ۷۰ هزار نفر است، افزود: در مطالعات بنیاد ملی نخبگان در زمینه خروج، دلایل خروج مورد توجه قرار گرفت.

رییس بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: بانک اطلاعات جامعی توسط بنیاد ملی نخبگان در زمینه تعداد فارغ التحصیلان ایرانی ساکن در خارج از کشور تهیه شد که شامل چند ۱۰ هزار نفر می‌شود و این تعداد را تحت رصد داریم تا بتوانیم سیاست‎‌ های بازگشت را اجرایی کنیم.

ستاری درباره انتشار سالنامه مهاجرت یادآور شد: این سالنامه بر اساس آمارهای جهانی در حوزه مهاجرت، پناهجویی از ایران به سایر کشورها، مهاجرت و پناهجویی از کشورهای مهاجر فرست به ایران تدوین شده است.

  پل طبیعت، جاذبه گردشگری یا پتکی بر پیکر میراث فرهنگی دزفول

وی تهیه این سالنامه را حاصل مطالعات جامع دانست و تاکید کرد: همه اطلاعات مرتبط با ایرانیان در کشورهای اخیر به تفکیک سال در این سالنامه مورد بررسی قرار گرفته است؛ همچنین بنیاد ملی نخبگان در حوزه نخبگانی هر ساله آمارهای مرتبط با جامعه تخت پوشش ارائه می کند.

معاون علمی رییس جمهوری جامعه تحت پوشش این بنیاد را شامل دارندگان رتبه‌های یک تا ۱۰۰ آزمون سراسری در رشته‌ های مختلف، برندگان جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان، برگزیدگان المپیادهای هفتگانه که در کشور برگزار می‌شود، دانست و خاطر نشان کرد: آمار خروج در سال‌های اخیر رو به کاهش و قابل قبول است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)