برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تجهیز محوطه‌های فرهنگی‌تاریخی و موزه‌ها به سیستم بلیت الکترونیک

محمدحسن طالبیان گفت: ۷۰ پروژه تجهیز محوطه‌های فرهنگی‌تاریخی و موزه‌ها به سیستم بلیت الکترونیک افتتاح می‌شود و راه‌اندازی سه موزه منطقه‌ای، استانی و محلی شامل موزه منطقه‌ای بوشهر، موزه محلی نورآباد و موزه محلی ایذه، دو مخزن امن در همدان و قم  و ۲۰ موزه خصوصی، تخصصی و غیروابسته  نیز در دستور کار قرار دارد. موزه استانی یاسوج نیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند و در ایام دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

طالبیان تصریح کرد: ایجاد کارگاه‌های حفاظت و مرمت، زیرساخت‌های گردشگری در پایگاه‌های ملی و جهانی، برگزاری سه کارگاه بین‌المللی و یک کارگاه ملی برای راهنمایان گردشگری و مدیران پایگاه‌ها و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های ملی و بین‌المللی با کشورهای ایتالیا و فرانسه؛ ازجمله فعالیت‌های امور پایگاه‌ها طی یک سال گذشته بوده است.

با تصویب طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مجلس شورای اسلامی  و تأیید و موافقت شورای نگهبان در مردادماه سال گذشته، روند اجرایی‌شدن این وزارتخانه با هدف پاس‌داشت میراث‌فرهنگی، توسعه و ترویج صنایع‌دستی و گردشگری آغاز شد.

او افزود: به دلیل ذات فرابخشی میراث‌فرهنگی نیازمند حمایت، کمک و همدلی از سوی دیگر نهادها بودیم. افزون بر آن از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین نتایج تبدیل شدن به وزارتخانه می‌توان به ارتقای جایگاه و داشتن یک کرسی در دولت با امکان چانه‌زنی در جذب اعتبارات لازم و توسعه تعاملات سازنده با نهادهای کلان، اشاره کرد.

به گزارش میراث آریا وی عنوان کرد: در یک سال گذشته با وجود همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های پیش‌آمده در حوزه میراث‌فرهنگی رویدادهای خوبی رقم خورد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هیئت امنایی شدن ۲۱ مجموعه ملی به‌عنوان تحولی مهم در مدیریت حوزه‌های میراث‌فرهنگی اشاره کرد.

او افزود: اداره اماکن، کاخ‌موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی به شکل هیئت‌امنایی موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده ۵ قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب  سال ۱۳۸۳ بود که با توجه به تحولات و تغییرات در ساختار اداری دولت و نیز تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  به وزارتخانه مستلزم بازنگری و اصلاح بود که پس از  اصلاحات انجام شده و بررسی‌های کارشناسی در نشست شورای عالی میراث‌فرهنگی با هدف برگرداندن درآمدهای موزه‌ها، اماکن و محوطه‌های تاریخی به خود مجموعه‌ها و استفاده از امکانات و کمک‌های بیرونی  در ۲۰ فروردین‌ ۹۹ به تصویب هیئت وزیران در راستای حفاظت و نگهداری بهینه از آن‌ها رسید.

ثبت جنگل‌های ۲۵ تا ۵۰میلیون ساله‌ هیرکانی با ۱/۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۵۰ کیلومتر در فهرست میراث‌فرهنگی یونسکو از دیگر اقدامات مهم یک‌ساله اخیر است که بعد از کویر لوت دومین اثر طبیعی ثبت‌شده در فهرست جهانی کشورمان محسوب می‌شود.

او افزود: بازگشت ۱۷۸۳ لوح هخامنشی به کشور از مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو پس از ۸۴ سال در مهر سال گذشته که در موزه ملی رونمایی و سپس در شهرهای مختلف کشور به نمایش گذاشته شد از دیگر دستاوردهای مهم در یک سال گذشته است. همچنین در حوزه ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی با ثبت ۱۲۲۷ اثر در فهرست آثار ملی شاهد رشد ۱۵ درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۷ بودیم.

ابلاغ ۵ دستورالعمل اجرایی در حوزه ثبت و حریم توسط مونسان

معاون میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: ابلاغ پنج دستورالعمل اجرایی در حوزه ثبت و حریم و ابلاغ ضوابط ارتفاعی حریم بناهای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی در محدوده املاک مجاورعرصه آثار توسط  مونسان و پیگیری اصلاحیه قانون مجازات اسلامی در  خصوص حفاظت از آثار طبیعی در راستای شفاف‌سازی روند ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی‌فرهنگی از جمله  فعالیت‌های انجام شده در رسیدن به اهداف وزارتخانه در حوزه ثبت آثار است.

او بیان کرد: برگزاری نخستین همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور، چاپ نخستین کتاب میراث طبیعی کشور، تدوین دستورالعمل مشارکت شورهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها در حوزه شناسایی، معرفی و ترویج میراث معنوی شهرها و ابلاغ آن به شهرداری‌ها برای نخستین‌ باردر حوزه میراث‌فرهنگی در سال گذشته اتفاق افتاد.

  امسال حدود پنج هزار و ۵۰۰ تن عسل در مازندران تولید شد

طالبیان از ارسال پرونده‌های چندملیتی میراث‌فرهنگی ناملموس در سال گذشته خبر داد و افزود: ارسال دو پرونده چندملیتی میراث‌فرهنگی ناملموس با عنوان جشن سده مشترک با تاجیکستان و هنر ساختن و نواختن رباب مشترک با تاجیکستان و ازبکستان، ارسال پرونده یلدا، پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات به دبیرخانه یونسکو برای ثبت در سال ۲۰۲۱ از دیگر اقدامات مهم و درخور توجه در این حوزه بوده است. قرار بود در اجلاس تیرماه سال جاری نیز پرونده راه‌آهن سراسری ایران به رأی گذاشته شود که به ‌دلیل شیوع ویروس کرونا به شهریورماه سال ۹۹ موکول شد.

افتتاح ۱۳۲ پروژه مرمتی در هفته دولت

او در خصوص فعالیت‌های یک سال گذشته حوزه حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: ۱۳۵۳ بنای تاریخی که در اختیار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی قرار دارد، در حال مرمت است که از این تعداد ۹۸ بنا در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسیده و قرار است ۲۰۰ پروژه مرمت دیگر تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد. از این تعداد ۱۳۲ پروژه مرمتی  به پایان رسیده که طی روزهای جاری و در هفته دولت افتتاح خواهد شد. بیشترین پروژه‌های مرمتی قابل ‌افتتاح به استان یزد با ۲۸ بنا، استان خراسان جنوبی با ۲۰ و قزوین با ۱۹ پروژه  اختصاص دارد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: طرح استحکام‌بخشی و مرمت پنج اثر تاریخی مسجد جامع قزوین، مجموعه شیخ علاءالدوله سمنانی، مسجد جامع همدان، مسجد جامع گرگان، و مسجد جامع اردبیل با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسسات بین‌المللی تهیه شده است. همچنین روند صدور حکم اعضا و جلسه‌های شورای فنی استان‌ها در سامانه پرونده الکترونیک آثار تاریخی کشور انجام شده است.

تهیه و تدوین سند حفاظت از نقوش برجسته و سنگ‌نگاره‌های تاریخی

او عنوان کرد: طی یک سال گذشته سند حفاظت از نقوش برجسته و سنگ‌نگاره‌های تاریخی، ضوابط اختصاصی عملیات اجرایی حفاظت از تپه‌های تاریخی، نقش‌برجسته‌ها، سنگ‌نگاره‌ها و نشانه‌گذاری محوطه‌های تاریخی تهیه و تدوین شده است.

طالبیان افزود: در حوزه اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی‌ طی یک سال گذشته ۶۲ موزه (هر ۶,۵ روز یک موزه) در قالب موزه‌های وابسته، غیروابسته و خصوصی در سراسر کشور افتتاح‌شده که موزه‌های خصوصی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است.

او تصریح کرد: طی این مدت ۱۸۴ هزار و ۹۹۲ قلم شی ساماندهی و مستندنگاری، ۳۴ هزار و ۱۴۶ اثر در دست مردم شناسایی و ۱۰۸ هزار و ۳۳۲ قلم شیء تاریخی از کاوش‌های باستان‌شناسی، اشیای توقیفی، خریداری‌شده، اهدایی و کشفیات اتفاقی به وزارتخانه تحویل داده شده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور از مرمت و ساماندهی ۱۶۰تخته فرش کاخ گلستان خبر داد و گفت: حفاظت پیشگیرانه ۹۰ تخته از فرش‌های موزه‌ای و دستبافته‌ای ایرانی در مجموعه سعدآباد، انتقال یک دستگاه خودروی سواری کلاسیک سیتروئن مدل ۱۹۵۳ پس از ۹ سال از سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و آماده‌سازی آن برای نمایش در موزه خودروهای سلطنتی مجموعه سعدآباد، کشف صلیب‌های کلیسای ماموکا استان چهارمحال و بختیاری پس از گذشت ۸۰ سال از سرقت آن و انتقال به موزه کلیسای وانک اصفهان و برگزاری ۱۳ دوره آموزشی تخصصی و مدیریت بحران از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این حوزه طی یک‌سال فعالیت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)