برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ساخت تراشه ارزان‌قیمت برای تشخیص آنتی‌بادی‌های کووید ۱۹

به گزارش پایگاه خبری ساینس، آزمایش وسیع و دقیق آنتی‌بادی یکی از استراتژی‌های کلیدی برای مقابله با ویروس SARS-CoV-۲ محسوب می‌شود اما روش‌های موجود برای استفاده وسیع در سطح جهانی بسیار گران‌قیمت هستند یا دقت کافی را ندارند.
این فناوری جدید متشکل از یک کاوشگر مجهز به حس‌گرهای نوری و یک تراشه میکروفلویید است که امکان دستیابی به نتایج آزمایش را حداکثر در ۳۰ دقیقه فراهم می‌کند.
تراشه مورد استفاده در این دستگاه یک صفحه شیشه‌ای پوشیده از طلا است که درون آن یک کانال میکروفلویید تعبیه شده است و با استفاده از ولتاژ الکتریکی دهها هزار ساختار ریز از جنس طلا و با ابعادی کوچکتر از طول موج نور روی صفحه شیشه‌ای ایجاد شده است. محققان بخش‌هایی از پروتئین تاجدار ویروس را به این ساختارها متصل کرده‌اند. هنگامی که نمونه پلاسمای خون با استفاده از یک سرنگ به کانال میکروفلویید تزریق شده و در سطح تراشه جریان می‌یابد، آنتی‌بادی‌های موجود در آن نسبت به پروتئین تاجدار ویروس واکنش نشان می‌دهند و این واکنش توسط حسگرهای نوری شناسایی می‌شود.
حساسیت این فناوری به اندازه‌ای است که می‌تواند کمترین میزان آنتی بادی قابل تشخیص در آزمایشگاه را با دقت بسیار بالایی شناسایی کند. این فناوری علاوه بر تشخیص وجود یا فقدان آنتی‌بادی‌ها، قادر است اطلاعات دیگری را درباره آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن به دست آورد.
ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند. هم اکنون بسیاری از کشورها درگیر شیوع این ویروس هستند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است.

  مرحله دوم پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس به تعویق افتاد

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)