برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پدر پیوند کبد ایران: موفقیت‌های تیم پیوند متعلق به تمام اعضاست

در ادامه این پیام آمده است: این جوایز متعلق به تمامی تیم‌های پیوند و افرادی است که در طول ۳۰ سال گذشته باتلاش بی‌امان و شبانه‌روزی خود پیوند را به چنین جایگاهی در جهان رسانده‌اند، به پزشکان، پرستاران، هماهنگ کننده‌ها، تکنسین‌ها، کارکنان خدماتی، رانندگان آمبولانس‌هایی که با شتاب در جاده‌های پُرخطر و ناهموار تیم‌های پیوند را برای برداشتن اعضای مرگ مغزی جا به جا می‌کردند، پرسنل پرواز فرودگاه و کادر پروازی که تیم‌های پیوند را به موقع به مقصد می‌رساندند.
دکتر ملک حسینی در ادامه پیام خود آورده است: از همه اینها مهمتر این جایزه به خانواده‌های شریف و ایثارگری تعلق دارد که در سخت‌ترین شرایط و با تصمیمی خداپسندانه و انسان‌ دوستانه اجازه می‌دادند که اعضای عزیزانشان برداشته شود و به بیماران نیازمندی که منتظر درمان بودند پیوند شود تا آنها از سراشیبی مرگ به قرارگاه حیات وسلامت بازگردند.
این پیام می‌افزاید: بی‌انصافی است اگر نگویم که این جایزه و هر جایزه دیگری که در زمینه‌های مختلف علمی به دست می‌آید به هزاران شهید و جانباز قهرمانی تعلق دارد که با قطره قطره خون خود از ایران عزیز دفاع کردند تا هیچ اهریمنی جرات تجاوز به این سرزمین اهورایی را نداشته باشد.
وی ادامه داد: اگر از بنده سوال شود که مهمترین عاملی که سبب شد رشته پیوند اعضا چنین مقامی پیدا کند و آوازه آن مرزها را در نوردد چیست؟ بدون هیچگونه درنگی خواهم گفت آموزش و پروراندن نیروهای جوان، با هوش و پُرانرژی و باز کردن راه برای بروز استعداد و خلاقیت آنان و عادت دادن این نیروهای جوان به کارتیمی و گروهی و البته همیشه سعی در این بوده که افراد طوری انتخاب شوند و آموزش بگیرند که نسل جدید از قبلی‌اش بهتر باشد چرا که اگر نسل‌های جوانی که آموزش می‌بینند از معلم‌ها و استادان خود بهتر نباشند آن بخش رو به زوال خواهد رفت.
در ادامه پیام دکتر ملک حسینی عنوان شده است: برپایه همین دیدگاه بود که در بخش پیوند شیراز، ستاره‌ها یکی پس از دیگری طلوع کردند و تیم پیوند بی‌نظیر و افسانه‌ای شیراز را به وجود آوردند، در سایه تلاش بی‌وقفه و ایثارگرانه همین تیم بود که دهها تیم جوان برای داخل و خارج کشور تربیت شد و همین تیم‌ها بودند که نقش سفیران و معرفی کنندگان پیوند اعضای ایران را با خود به سرزمینشان بردند.
این پیام می‌افزاید: اما اگر بخواهیم از افرادی که کلیدی‌ترین نقش را در راه‌اندازی پیوند و بالاخص پیوند از مرگ مغزی داشتند نام ببریم اولین فرد کسی نخواهد بود جز استاد ایرج فاضل که با گرفتن فتوای امام خمینی (ره) در ۳۰ سال پیش اجازه شرعی برداشتن عضو از مرگ مغزی را گرفتند.
ملک حسینی ادامه داد: بدون هیچگونه اغراقی این فتوا موثرترین و بلندترین قدمی بود که در تمامی تاریخ پیوند اعضا در ایران برداشته شده و بدون این فتوا پیوند از مرگ مغزی غیره ممکن بود، مشکلی که در تمام کشورهای اسلامی هنوز لاینحل مانده است.
پدر پیوند کبد ایران افزود: فرد دومی که برای ایجاد بخش‌های پیوند نقشی بسیار اساسی دارد آقای دکتر عباس شیبانی است، انسان شرافتمند، مخلص، خدوم و به‌ نظرم ملکوتی و عاری از تمام زرق و برق‌های دنیوی که ریاست هیات امنای ارزی را به عهده داشتند و توانستند در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، تجهیزات و داروهایی را که برای راه‌اندازی بخش‌های پیوند بسیار ضروری بود، فراهم کنند.
در این پیام آمده است: در نهایت آنچه که ما را در این راه طولانی و پُر پیچ و خم یاری کرده، فقط فضل و رحمت خداوند لایزال بوده و بس و امیدوارم توانسته باشم و توانسته باشیم موجبات رضایش را فراهم کنیم چون هیچ جایزه‌ای قابل قیاس حتی با لحظه‌ای از جلب رضایت حق تعالی نیست.

  توزیع کودهای شیمیایی کشت بهاره در مازندران شروع شد

کنگره بین المللی انجمن پیوند (TTS) هر ساله جایزه recognition awards را به افرادی که تاثیر عمده‌ای بر پیوند عضو در جهان داشته‌اند اهدا می‌کند. بیست و هشتمین کنگره بین‌المللی انجمن پیوند (TTS) از بیست و چهارم شهریورماه ۹۹ به مدت سه روز به صورت مجازی برگزار شد.
کنگره بین المللی انجمن پیوند در کانادا، تنها انجمن جهانی در زمینه پیوند اعضاست که تمام رشته‌های مرتبط به این موضوع را در برمی‌گیرد و فرصتی مناسب برای به اشتراک گذاشتن دانش و دستاوردهای جدید در زمینه اهدا و پیوند عضو است.
دکتر سید علی ملک حسینی، فلوشیپ پیوند کبد از دانشگاه پتسبورگ آمریکا، یکی از استادان پیشکسوت و چهره‌های برجسته پیوند اعضا در جهان است که بزرگترین مرکز پیوند عضو جهان را در شیراز اداره می‌کند.
مرکز پیوند ابوعلی سینای شیراز از نظر تعداد پیوند در سال و توان علمی، بزرگترین مرکز پیوند عضو در دنیاست. بیش از ۹۶ درصد از پیوندهای کلیه بیمارستان بوعلی سینا شیراز از اهداکنندگان مرگ مغزی است که این رقم در جهان کم سابقه است.
همچنین این مرکز با انجام ۶۳۸ پیوند کبد که ۹۳ درصد آن از اهدا کنندگان مرگ مغزی بوده در سال ۲۰۱۷ رکورد جهانی جدیدی ثبت کرد.
آموزش جراحان پیوند دیگر کشورها به ویژه انجمن پیوند اعضا در خاورمیانه، تاسیس ۱۲ مرکز پیوند در ایران و سایر کشورها و انتشار صدها مقاله در مجلات بین‌المللی از دیگر دستاوردهای مرکز تحت مدیریت دکتر ملک حسینی است.
ظرف سال‌های گذشته از تلاش‌های دکتر ملک حسینی با چندین جایزه ملی و بین‌المللی قدردانی شده است. در ژانویه ۲۰۲۰ نیز به وی جایزه همکار افتخاری کالج جراحان آمریکا اعطا شد.

کنگره بین المللی انجمن پیوند (TTS) جایزه ۲۰۲۰ recognition awards خود را به دکتر سید علی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران اهدا کرد تا از فعالیت‌های شبانه‌روزی و موفقیت‌های برجسته این پزشک ایرانی تقدیر کند.

دکتر ملک حسینی، نخستین پیوند کبد در ایران را از فرد زنده به زنده انجام داد و در دایره المعارف پزشکی به عنوان پدر پیوند کبد در ایران معرفی شد.
سید علی ملک حسینی فرزند سید حبیب‌الله در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی در روستای چشمه چنار شهرستان بویر احمد و در چند کیلومتری شهر یاسوج (مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد) به دنیا آمد.
این استاد نام‌آور، دوران نوجوانی و جوانی خود را در یاسوج و شیراز گذراند و پس از طی دوره متوسطه به دانشسرای عشایری شیراز راه یافت و لباس معلمی را بر تن پوشید سپس در آزمون کنکور شرکت نمود و وارد رشته دامپزشکی دانشگاه تهران شد. وی در همان سال مجددا در آزمون کنکور شرکت کرد و در سال ۱۳۵۳ در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد.
ملک حسینی، دوره فوق تخصصی پیوند کلیه و جراحی عروق را در سال ۱۳۶۶ در دانشگاه شهید بهشتی تهران گذراند و در سال ۱۳۶۹ برای طی دوره فوق تخصصی پیوند کبد راهی ایالات متحده آمریکا شد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۲ نخستین پیوند کبد در ایران و خاورمیانه را به انجام رساند و لقب پدر پیوند کبد در ایران را از آن خود نمود.
وی، دوره تکمیلی پیوند کبد را در بسیاری از کشورهای از جمله انگلستان گذراند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)