برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تحریم‌ها حمایت از گردشگری در دوران کرونا را مشکل کرد

علی اصغر مونسان در آیین روز جهانی گردشگری در هتل ارم تهران، با اشاره به این آسیب‌های بسیاری صنایع در سراسر جهان به دلیل شیوع کرونا گفت: گردشگری یکی از صنایعی بود، که صدر صد آسیب دید و بر اساس آمار جهانی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به گردشگری در سراسر جهان آسیب وارد شده است.
مونسان با اشاره به این که دولت نیز درصدد حمایت جدی از این صنعت است، گفت: در تمام بسته های حمایتی دولت برای مشاغل آسیب دیده از کرونا به گردشگری توجه شده است که البته با توجه به ضرر گسترده فعالان این حوزه باید حمایت ها گسترده تر می بود که اتفاق نیفتاده است.

به دلیل مشکلات مالی دولت و تحریم های ظالمانه امریکا نتوانستیم حمایت بهتر و مستقیم  از این صنعت انجام دهیم.

وی ادامه داد: دولت در راستای حمایت بیشتر از صنعت گردشگری به زودی از بسته حمایتی جدیدی رونمایی می کند و باید همه با صبر و تحمل از این روزها عبور کنیم. 

وی عبور از بحران کنونی را نیازمند به همگرایی بین مسئولان و فعالان حوزه گردشگری دانست و گفت: ارتباط دو طرفه به رشد و هم افزایی منجر می شود و در این راستا نیز در تمام تصمیمات از نمایندگان این بخش بهره گرفتیم.

اکوتوریسم، گردشگری کشاورزی و گردشگری معدن؛ محصولات جدید گردشگری
مونسان در خصوص تنوع در محصولات جدید گردشگری گفت: اکوتوریسم یکی از محصولات جدید است که در این راستا نیز ۲۰۰۰ واحد بوم گردی ایجاد شد که اگر شیوع ویروس کرونا اتفاق نمی افتاد رکورد جدیدی در خصوص تاسیس بوم گردی به ثبت می‌رسید.
وزیر میراث فرهنگی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کشاورزی به منظور توسعه اکوتوریسم خبر داد و گفت: به زودی گردشگری کشاورزی مزرعه و اکوتوریسم توسعه بیشتری پیدا می کند.
مونسان همچنین از ایجاد گردشگری معدن در استان زنجان خبر داد و گفت: مجوز گردشگری معدن در زنجان صادر شده است و امیدواریم بتوانیم با کمک و توسعه گردشگری معدن این نوع از گردشگری را نیز پایدار کنیم تا فصل جدیدی در گردشگری کشور ایجاد شود.
وزیر گردشگری با بیان اینکه در راستای تنوع بخشی به گردشگری تلاش شد کاروانسراهای قدیمی که در کشور وجود داشت نیز مرمت شود، گفت: هتل کاروانسرا ها یکی دیگر از محصولات متنوع گردشگری ایران محسوب می‌شود.

سند توسعه گردشگری ۱۷ دستگاه را مکلف و موظف کرد

وی تدوین سند توسعه گردشگری و تصویب آن در دولت را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت در راستای توسعه گردشگری عنوان کرد و گفت : این سند حدود دو سال در دولت در حال بررسی و ارزیابی بود و هم اکنون ۱۷ دستگاه در این سند دارای تکلیف و وظیفه شدند.
وی همچنین سند برند ملی را یکی دیگر از  فعالیت‌های این وزارتخانه برای توسعه گردشگری دانست و گفت: اساتید دانشگاهی و فعالان در خصوص طراحی در این سند، همکاری زیادی با وزارتخانه میراث‌فرهنگی و گردشگری داشتند. همچنین سند جامع گردشگری کشور نیز که با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو در حال تدوین است بزودی رونمایی می شود.
مونسان به رابطه خوب‌ و مثبت این وزارتخانه با مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مصوبات خوبی در این مدت در مجلس داشتیم و در بخش سخت افزاری و نرم افزاری نیز اتفاقات خوبی افتاده است هم اکنون دو هزار و ۴۰۰ پروژه با حجم سرمایه گذاری ۱۳۷ هزار میلیارد تومان در بخش گردشگری در حوزه اقامتی، گردشگری و تفریحی در حال تکمیل است.
وی به تعداد هتل‌های ساخته شده در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: نیمی از هتل‌های کنونی کشور در دولت کنونی ساخته شده است.
وی همچنین به ثبت ۲۵ اثر تاریخی ایران به عنوان ثبت جهانی اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید ۱۳ اثر جدید به آثار ثبت شده ایران در یونسکو افزوده شده است.

  هیچ‌گونه دارویی از ایران به عراق صادر نشده است

ظرفیت گردشگری روستایی کشور در حال رشد است

مونسان با اشاره به ظرفیت بالای کشور در گردشگری روستایی افزود: این ظرفیت در کشور در حال رشد است، توسعه بوم‌گردی‌ها و تعدد تورها به سمت اکوتوریسم نشانگر این است که شعار جهانی در کشور ما به خوبی جلو می‌رود. روستاها کانون‌های فرهنگ، اقوام و طبیعت‌های بی‌نظیر ما هستند که در کنار گردشگری فرهنگی، تاریخی و کشاورزی نقش خوبی را برای ارتقای حوزه گردشگری می‌توانند ایفا کرده و به توسعه صنعت گردشگری در کشور کمک کنند.

در  تلاش برای تصویب بسته حمایتی گردشگری هستیم

مونسان بیان کرد: مجدد می‌گویم که شرایط شما را درک می‌کنم، تمام تلاشمان را می‌کنیم که یک بسته حمایتی جدید را مهیا کنیم. امید دارم با صبر و تحمل شما از این ایام عبور کنیم و به روزهای پررونق گردشگری بازگردیم.

او در پایان به رشد بازارهای هدف گردشگری اشاره کرد و گفت: پایان مهرماه برای لغو روادید گروهی سفری به روسیه داریم که امیدوارم از این ظرفیت هم به بهترین شکل استفاده کنیم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)