برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بانک کشاورزی محدودیتی برای پرداخت تسهیلات گلخانه ندارد

روح‌الله خدارحمی یکشنبه شب در دیدار تشکل‌ها، فعالان و نخبگان کشاورزی استان خراسان جنوبی با وزیر جهاد کشاورزی که در محل استانداری برگزار شد افزود: متقاضیان گلخانه که طرح آماده داشته باشند و وثایق کافی در اختیار بانک قرار دهند ما موظف به پرداخت تسهیلات به آنها هستیم و منابع کافی در بانک موجود است.

وی تصریح کرد: هر طرح موجه آماده اجرا را تامین مالی می‌کنیم و در زمینه تامین مکانیزاسیون کشاورزی نیز همین است و کسی دست خالی از بانک برنخواهد گشت چون به تاثیر شگرف ماشین‌آلات در بخش کشاورزی اعتقاد داریم.

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: تعیین نرخ تسهیلات در دست ما نیست و سال گذشته با نرخ‌های هفت و ۹ درصد تسهیلات در استان‌ها پرداخت شد اما امسال بدون یارانه با نرخ‌های ۱۲.۵ و ۱۴.۵ تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی افزود: در ارزیابی‌ها حتما به نظر کارشناسی رجوع می‌کنیم و قبول داریم در شرایط کنونی قیمت‌ها افزایش یافته است لذا تلاش می‎کنیم فاصله رقم مصوب با هزینه واقعی کم شود.

خدارحمی عنوان کرد: انتظار داریم در استانی مانند خراسان جنوبی مقیاس گلخانه به منظور اقتصادی بودن آن بیشتر شود و گلخانه‌های در دست اجرا با مقیاس بزرگتر در دستور کار قرار بگیرد.

وی گفت: در شرایطی که بر همه مشکلات و مسائل نمی‌توانیم فائق بیاییم اما تلاش می‌کنیم برای حل برخی مشکلات قدم‌هایی برداریم.

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: در سال‌های اخیر تلاش کردیم جریان تامین و تزریق منابع به بخش کشاورزی را توسعه دهیم و تا حدی در این زمینه موفق عمل کردیم.

وی افزود: میزان پرداخت‌های بانک هر سال به میزان بیشتری تحقق پیدا می‌کند و این حمایت در همه استان‌ها مورد تایید استانداران است و در همه استان‌ها رضایت نسبی را داریم اما باید بیشتر تلاش شود.

خدارحمی تصریح کرد: در ارتباط با تامین منابع ارزان که یکی از خواسته‌ها و مطالبات کشاورزان است حداقل در مورد عشایر امکانات خوبی توسط مجلس و دولت فراهم شده و تسهیلات چهار و ۶ درصد خاص این قشر داریم.

وی گفت: اگرچه امکان اینکه چند برابر تسهیلات ارزان قیمت را پرداخت کنیم، نداریم اما همه تلاش‌ها را خواهیم کرد تا در کوتاهترین زمان ممکن شرایطی که دولت و مجلس فراهم کرده است را در اختیار این قشر قرار دهیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی یادآور شد: در ارتباط با تضامین تسهیلات سعی کرده‌ایم با هماهنگی که شده شرایط را سهل بگیریم اگرچه بانک نمی‌تواند بدون تضامین باشد.

وی گفت: در ارتباط با این درخواست که منابع ارزان در اختیار جامعه عشایری قرار بگیرد، پنجره باز است و سعی می‌کنیم با کمک دولت و مجلس در بودجه سال‌های بعد آن را گسترش دهیم.

خدارحمی افزود: پروانه‌های نظام صنفی کشاورزی به عنوان یک نظام تاثیرگذار، مورد قبول همچنین محل استناد و رجوع ما است چراکه واحدی اگر پروانه معتبر نداشته باشد تسهیلات نمی‌دهیم.

وی گفت: اما اینکه درخواست می‌شود این پروانه را به عنوان وثیقه بانکی بپذیریم، نمی‌شود چون کارکرد ندارد.

رییس سازمان امور عشایر ایران هم در این نشست گفت: از استاندار خراسان جنوبی به خاطر حسن نظر خوبی که به حوزه عشایر دارند قدردانی می‌کنم چرا که به لحاظ حمایتی به این بخش توجه دارند.

  صفر تا صد تصمیم‌گیری درباره محصولات کشاورزی باید با وزارت جهاد باشد

کرمعلی قندالی افزود: موضوعات مربوط به گوشت قرمز صرف این استان نیست بلکه در سراسر کشور احساس می‌شود لذا یکی از اقدامات که می‌توان انجام داد مدیریت صادرات و واردات دام است.

وی گفت: تجربه صادرات دام در سال‌های ۹۵، ۹۶ و بخشی از سال ۹۷ به میزان یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس را داریم که تجربه بسیار خوبی بود.

رییس سازمان امور عشایر ایران افزود: در زمینه خرید تضمینی دام نیز می‌توان برنامه‌ریزی کرد همچنین در زمینه تامین و توزیع نهاده‌های مدت‌دار به عشایر تجربه خوبی در کشور داریم و اگر بانک کشاورزی به این موضوع توجه کند کمک خوبی به عشایر خواهد شد.

وی با اشاره به تامین نهاده‌های دامی و طیور به عنوان یکی از موضوعات اساسی کشور عنوان کرد: به دلیل اینکه مصرف جو در بخش دام عشایر زیاد است اگر امکان داشته باشد نهاده یارانه‌دار در این خصوص پیش بینی شود.

قندالی گفت: درخصوص نقدینگی مشکلی نداریم و در زمینه تسهیلات ۲ روز قبل ابلاغیه‌ای برای استان‌ها ارسال شد که سهم استان خراسان جنوبی ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود.

وی افزود: عشایر برای دریافت تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان می‌توانند به صورت زنجیره‌ای بدون دریافت وثایق به بانک عامل مراجعه کنند.

رییس سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: سود این تسهیلات ۱۰ درصد است و در زمینه پرداخت این تسهیلات در استان‌ها مشکلی وجود ندارد و امکان افزایش سهمیه استان را نیز داریم.

وی بیان کرد: تاکنون در استان خراسان جنوبی ۳۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره قرض‌الحسنه با سود چهار درصد و بازگشت پنج ساله پرداخت شده است.

قندالی گفت: امسال نیز سهمیه استان در حد ۶ میلیارد تومان محفوظ است البته به تشکل‌های عشایری پرداخت خواهد شد تا بتوانند به صورت کلان فعالیت داشته باشند.

وی اضافه کرد: در بخش زیرساختی مشکل زیادی نداریم و مهمترین مساله تولید و تثبیت اشتغال و حمایت از فرصت‌های شغلی است که در این بخش نیاز به حمایت و کمک داریم.

وزیر جهاد کشاورزی عصر یکشنبه به همراه جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه برای بازدید و افتتاح چند طرح بخش کشاورزی وارد مرکز استان (بیرجند) شد و از مجتمع گلخانه‌ای محمدیه شهرستان خوسف، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و مجتمع پرورش شتر مرغ بنیاد تعاون زندانیان بازدید کرد.

افتتاح پروژه آبرسانی به محلات عشایری بمرود شهرستان زیرکوه به نمایندگی از پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور، با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری مهمترین برنامه این سفر است.

وزیر جهاد کشاورزی نخستین بار با هدف رصد میدانی ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی، بازدید از پروژه‌های در دست اقدام و افتتاح برخی پروژه‌ها به استان خراسان جنوبی سفر کرده است و بررسی مسایل و مشکلات کشاورزان و دامداران استان را در برنامه دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)