برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۱۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مرز باشماق مریوان نیاز است

افشین شعبانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در طرح توسعه، مسیرهای حمل و نقلی جدا در نظر گرفته شده و تردد در قالب سه لاین مسافری، ترانزیت و صادرات صورت خواهد گرفت تا تردد روان و عملیات گمرکی در زمان کوتاه تری انجام و هزینه‌های صادرات نیز کاهش یاید.

وی با بیان اینکه در حال انجام مناقصه برای اجرای فاز اول این طرح هستیم، افزود: در فاز اول محوطه ترانشیپمنت (محل جابجایی کالا) و مسیر منتهی به آن مناقصه گذاشته شده و بدنبال این هستیم در مدت یک تا ۲ سال آینده طرح توسعه را بطور کامل اجرا کنیم ضمن اینکه زمین‌های دارای معارض‌ نیز داریم که باید به تملک در آیند.

مدیر پایانه مرزی باشماق با بیان اینکه در طرح ساماندهی این مرز ۲۵ هکتار به ۷.۵ هکتار فعلی آن اضافه می‌شود، اضافه کرد: سایت اداری، غرفه‌های غذاخوری، تعمیرگاهی، بهداشتی، کارواش و تعویض روغنی از جمله بخش‌هایی است که در پروژه توسعه باشماق پیش بینی شده و ایجاد خواهد شد.

شعبانی یادآور شد: در حال حاضر این مجموعه ۷‌.۵ هکتاری شامل ساختمان تجاری با ۲ هزار مترمربع و دارای بخش‌های مربوط به گمرک، استاندارد، قرنطینه، جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، دامپزشکی و بانک و ساختمان مسافربری با ۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع در ۲ طبقه است ضمن اینکه ۲ هکتار فضای سبز نیز وجود دارد.

وی به مناسب بودن سیستم اطفای حریق در پایانه مرز باشماق اشاره و تاکید کرد: مرز محل عبور است و نباید وقفه‌ای در این کار وجود داشته باشد لذا همه تلاش خود را بکار گرفتیم که هیچ ناوگانی بدلیل انجام عملیات حمل و نقلی در مرز متوقف نشود.

  دانلود آهنگ شاهین بنان مادر

مریوان در ۱۳۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز کردستان و مرز بین‌المللی باشماق در ۱۷ کیلومتری غرب این شهر قرار دارد.

در نیمه اول سال که محدودیت صادرات میوه و تره‌بار به عراق وجود دارد، روزانه محموله ۵۰۰ تا ۶۰۰ کامیون کالای صادراتی و تانکر سوخت به عراق ارسال می‌شود و در روز بطور متوسط ۱۵۰ تا ۱۸۰ کامیون ترانزیت خروجی و ۵۰ تا ۹۰ کامیون واردات کالا به عنوان ترانزیت یا واردات قطعه از مرز باشماق نیز صورت می‌گیرد.

در فصل پاییز هم روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون میوه و تره‌بار به آمار صادرات از مرز باشماق اضافه می‌شود، ضمن اینکه کالاهای وارداتی از این مرز شامل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صادرات نیز شامل محصولات ساختمانی (گچ، تیرآهن، کاشی، سرامیک، سیمان و…) و مواد خوراکی مثل آبمیوه و بیسکویت است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)