برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۲ هزار و ۵۰۰ تن نارنگی پیش‌رس از میاندورود به خارج از کشور صادر شد

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران ، سید اسماعیل علوی گفت : شهرستان میاندورود هفت هزار و ۴۶۰ هکتار باغ مرکبات دارد که ۲ هزار و ۶۰۴ هکتار آن نارنگی است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۸ هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.

وی افزود : صادرات نارنگی پیش رس از این شهرستان به کشورهای روسیه، عراق و عمان در حال انجام است که می‌توان از آن به‌عنوان یک اتفاق خوب یاد کرد چرا که زنجیره تولید بدون صادرات تکمیل نخواهد شد و باید از این فرصت برای بهینه‌سازی تولید و بسته‌بندی استفاده کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود ارقام نارنگی پیش رس این شهرستان را هاشیمیتو، ایواساکی و میاگاوا معرفی کرد و گفت : این ارقام زودرس بوده و پوست سبزی دارند و در عین حال قندشان کامل شده و در حالت کلی اگر نسبت قند به اسید بیشتر از ۱۰ باشد، میوه قابل برداشت است و می‌توان نارنگی را به بازار عرضه کرد و سبز بودن نارنگی سبب نمی‌شود برخی افراد بخواهند با سبززدایی محصول را به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه کیفیت محصول و شکل و بسته‌بندی آن در بازارهای جهانی بسیار مهم است و باید مورد توجه ویژه صادرکنندگان قرار گیرد ، افزود : باید هزینه تولید را کاهش و با افزایش بهره‌وری عوامل تولید و افزایش تولید در واحد سطح فرصت رقابت را مهیا کرد.

نارنگی و پرتقال مهم ترین میوه باغ های مازندران هستند و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود. در میان نارنگی ها ارقام ایواساکی ، میاگاوا ، اکتیو و  هوشیموتو در باغ های مرکبات مازندران زودرس محسوب می شوند و به طور معمول برداشت آنها از دهه دوم شهریور آغاز می شود.
 طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران  از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات استان ، ۲۵هزار هکتار نارنگی است که پنج هزار هکتار آن را ارقام مختلف زودرس تشکیل می دهد. نارنگی های زودرس دارای رنگ کاملا سبز هستند و مزه ترش دارند.

  فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در کنکور سراسری ۹۹

کارشناسان باغبانی مازندران معتقدند اگر نارنگی های عرضه شده در بازار به رنگ سبز نباشد، نشانه انجام عملیات سبز زدایی با هدف فریب دادن شهروندان است و نباید از این میوه استفاده کرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)