برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کارگاه‌های مَلی بافی خراسان جنوبی در حال توسعه است

حسین عباس‌زاده روز چهارشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر ۸۰ هنرمند در زمینه تولید محصولات مله در استان خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اجرایی شدن بخش زیادی از اقدامات موثر در زمینه احیای رشته هنری «مله بافی» بیان کرد: تابلوهایی برای معرفی این هنر اصیل در ورودی‌های شهر خوسف نصب و میدانی نیز به نام میدان مله در این شهر احداث شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: درخصوص تامین پنبه مرغوب همکاری‌های خوبی با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان صورت گرفته است.

وی افزود: آموزش فرایند نخ ریسی برای هنرمندانی که متقاضی یادگیری این رشته هستند نیز برگزار می‌شود.

عباس‌زاده با اشاره به اهمیت کیفیت پنبه مله عنوان کرد: براساس همکاری‌های انجام شده با سازمان جهاد کشاورزی استان، ظرفیت سطح زیر کشت پنبه مله افزایش یافته و گام‌های موثری در جهت توسعه سطح زیر کشت این محصول برداشته می‌شود.

خوسف سال گذشته در شورای راهبری تعیین شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، به عنوان شهر ملی پارچه سنتی «مَله» معرفی شد. 

خوسف در ۳۶ کیلومتری مرکز استان خاستگاه پنبه مله بوده و پارچه سنتی مله مورد استقبال گردشگران و نمایشگاه‌های صنایع دستی است.

از میان حدود ۳۰۰ رشته و زیر رشته شناسایی شده و کددار صنایع دستی در کشور، بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی در استان خراسان جنوبی شناسایی شده است.

این استان چهار اثر ثبت جهانی دارد که یکی از آنها توبافی (حوله بافی) روستای خراشاد است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  استفاده از بازی‌های خانگی سنتی در دوران قرنطینه