برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ستاری: جامعه‌ کارآفرین با اتکا به نیروی انسانی خود به توسعه دست می‌یابد

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری روز سه‌شنبه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در شهرستان و امام‌جمعه کاشان اظهارداشت: نیروی انسانی عاشق و با اعتماد به نفس و جوانی که نوآوری دارد، باید حمایت شود و این امر باید از داخل جامعه اتفاق بیافتد؛ زیرا دولت هر چقدر از آنها حمایت کند، به طور حتم اشتباه خواهد داشت اما اگر این امر از داخل جامعه باشد و زایش به طور طبیعی و توی سیستم اتفاق بیافتد، شرایط درست می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بیان کرد: این اتفاق مهمی است که باید در اقتصاد دانش‌بنیان بیافتد؛ اقتصاد دانش‌بنیان چیزی جز یک فرهنگ نیست و باید روی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی که در جامعه داریم، با همین ساختمان‌ها و نیروهای انسانی موجود کار کنیم.

وی  توسعه را  امری نرم‌افزاری و مقوله‌ای فرهنگی دانست و اضافه کرد: چیزی که تلاش کردیم تا در هفت ساله گذشته جا بیاندازیم، همین فرهنگ و زیست‌بوم است که بخشی از آن دانشگاه‌ها هستند که باید به سمت حل کردن مشکلات مردم حرکت کنند.

ستاری با طرح این پرسش که برای چه چیزی درس خوانده می‌شود، اظهار داشت: درس می‌خوانیم تا مشکلات مردم و مسائل جامعه را برطرف کنیم و بر این اساس مسائل کاشان را باید دانشگاه‌های آن حل کنند.

وی تاکید کرد: ساختار دانش‌بنیانی در کشور شکل گرفته است که احتیاج دارد چیزهایی به آن اضافه شود و جامعه باید پذیرای این جوانان باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به تولید فرش ماشینی در کاشان تصریح کرد: همه فرهنگ و زیست‌بوم آن خارجی است و در واقع اسم آن کارخانه است و نمی‌توان صنعت گفت.

وی با تاکید بر حمایت از واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان تشریح کرد: وارد کردن خط تولید احتیاجی به دانشگاه ندارد که این در واقع کارخانه‌سازی است اما در بحث صنعت کارهای طراحی، ماشین‌سازی و بهینه‌سازی صورت می‌گیرد که نیاز به دانش دارد.

ستاری افزود: تغییر رویه نیاز به یک فرهنگ جدید داشت که خوشبختانه کم‌کم داریم به این سمت می‌رویم و یکی از علت‌ها تحریم‌های سنگینی است که در این سال‌ها با آن روبه‌رو بودیم و امروز شرکت‌هایی که بیشتر دانش‌بنیان هستند، قطعات مورد نیاز بخش صنعت را مانند نمونه‌ای که امروز شاهد بودیم (رونمایی از نخستین جرثقیل موبایل تلسکوپی منطقه در کاشان) می‌سازند.

رصدخانه کاشان خرداد آینده آماده بهره‌برداری می‌شود

وی در ادامه به طرح ساخت رصدخانه ملی کاشان در ارتفاع سه هزار و ۶۰۰ متری قله گرکش کامو در حوالی شهر قمصر اشاره کرد و گفت: رصدخانه برای ما مهم است چرا که بزرگترین طرح تحقیقاتی کشور به شمار می‌رود و خوشبختانه نه مشکل مالی و نه مشکل تجهیزاتی دارد.

  افزایش اختیارات گمرک برای ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به عقب افتادن ۲ تا ۳ ماهه بخشی از کار به دلیل شیوع ویروس کرونا بیان کرد: جز کانونی محدب و معقر آن، همه طراحی‌ها و سیستم‌ها  کار داخل است و نظر ما بر این بود که طرح تا آذرماه راه بیافتد اما مجبوریم کار را تقسیم کنیم.

ستاری با اشاره به تلسکوپ عظیم بیش از ۱۰۰ تنی و کانون اصلی ۳.۵ متری رصدخانه تصریح کرد: برنامه این است که اواخر اردیبهشت‌ماه کار نصب تجهیزات آغاز شود که پیش‌بینی می‌شود حدود یک ماه و نیم به درازا بکشد و اواخر خرداد آینده آماده طرح بهره‌برداری شود.

تبدیل علم به اقتصاد دانش‌بنیان عامل رشد جامعه است

نماینده ولی‌فقیه در شهرستان و امام‌جمعه کاشان نیز در این دیدار با گرامی‌داشت یاد شهید منصور ستاری، از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری مکتشف مغزها، استخراج استعدادها و قابلیت‌های جوانان کشور است و این مهم همان کار رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) در کشف ابوذرها، عمارها و سلمان‌ها از دل مردم است.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی افزود: موفقیت دکتر ستاری در کشف رجال و تبدیل علم به اقتصاد دانش‌بنیان و پایه‌گذاری آن با حضور انبوهی از جوانان در شکوفایی استعدادهایشان سازنده و عامل رشد جامعه است که اگر این اقدام‌ها پیوسته و مستمر نباشد، ابتر و در صورتی که  ادامه یابد، کوثر است.

وی ستاری را عنصری خدوم، خلاق، مبتکر، خوش‌فکر و همگام با رهبری دانست و تاکید کرد: اتکای او بر جوانان کشور است.

به گزارش ایرنا، رونمایی از نخستین جرثقیل ۵۵ تنی تلسکوپی خاورمیانه، بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی، طرح رصدخانه ملی و پارک علم و فناوری غیاث‌الدین جمشید کاشانی از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه سورنا ستاری به شهرستان کاشان بود.

بیش از ۹ هزار شرکت فناور در کشور فعالیت دارند که پنج هزار و ۱۲۸ واحد به طور رسمی با عنوان شرکت دانش‌بنیان ثبت شدند و استان اصفهان میزبان حدود ۱۰ درصد از آنهاست.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)