برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ستاد توسعه علوم شناختی طرح های پژوهشی این حوزه را فراخواند

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی، ستاد علوم شناختی در قالب فراخوان پانزدهم  ستاد، در پاییز امسال چهار فراخوان در سایت ستاد توسعه علوم شناختی منتشر کرد.

این چهار فراخوان در حوزه علوم اجتماعی محاسباتی با رویکرد شناختی، پرورش کارکرد های اجرایی، ارتقا و توانبخشی شناختی و نیز طرح های دسته (ج) ترکیب پایان نامه ها انجام می شود، بارگذاری فرم های پروپوزال این فراخوان ها در سایت این ستاد از اول تا پانزدهم آذرماه صورت می گیرد.

ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌ های شناختی در پانزدهمین فراخوان، حمایت از طرح ‌های پژوهشی را با تمرکز بر ارتقا و توانبخشی شناختی در رده سنی بزرگسالان (۱۸ سال به بالا) برگزار می کند.

در این فراخوان با توجه به اینکه جهان امروز و مطالبات روزافزون آن نیازمند عملکردهای شناختی عالی با سرعت پردازش بالا است، تاکید دارد؛ با افزایش سرمایه های شناختی جامعه، می توان نسبت به پیشگیری و جلوگیری از کاهش عملکرد های شناختی با استفاده از مداخلات و خدمات شناختی اقدام کرد.

در این فراخوان با اشاره به مواجهه کشور با افزایش جمعیت سالمندی و چالش اختلالات شناختی، همچنین آمده است: توانبخشی شناختی افراد دچار آسیب برای دستیابی به سطح مطلوب سلامتی، کاهش تأثیر مشکلات آنها در زندگی روزمره، کمک به بازگشت به زندگی عادی و کاهش افت عملکردهای شناختی می تواند در کاهش هزینه های ناشی از اختلالات و جمعیت سالمندی کارساز باشد.

 از سوی دیگر به منظور افزایش هم افزایی پایان نامه ها و رساله های دانشجویی در راستای تحقق اهداف مصوب در حوزه علوم شناختی در پانزدهمین فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی، تشکیل هسته های تحقیقاتی تحت عنوان طرح های دسته “ج” مورد توجه قرار دارد. تشکیل هر هسته تحقیقاتی از طریق تعریف مجموعه­ ای از پایان­ نامه ­های کارشناسی ارشد و دکتری که رسیدن به یک هدف مشترک و مشخص در حوزه شناختی پیگیری می شود.

ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی در راستای اهداف و اولویت‌های مصوب، در پانزدهمین فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی خود، همچنین از طرح‌های‌ پژوهشی برای «طراحی برنامه‌ های پرورش کارکرد های اجرایی گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال» ‌حمایت می­ کند.

  تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی با ارزبری بالا حمایت می‌شوند

بسته‌های پرورش کارکردهای اجرایی می‌توانند در قالب‌های “نرم افزار کاربردی (Application)”، “بسته‌های مداد-کاغذی”، “کتاب” و “بازی‌های کارتی، تخته‌ای، حرکتی، استراتژیک (مانند بازی فکری، پازل‌های فضایی، بازی‌های منطقی، استدلالی و …)” طراحی شوند.

از سوی دیگر افزایش روزافزون استفاده از اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و وسایل هوشمند در دهه اخیر منجر به انفجار داده‌های رفتاری و اجتماعی قابل استفاده برای محققان شده است.

توسعه تحقیقات بین‌رشته‌ای مشترک با علوم شناختی همواره یکی از اهداف ستاد توسعه‌ علوم و فن آوری ‌های شناختی است. تجربه برگزاری دو دوره مسابقه «داده‌کاوی هوشمند به توان شناختی» در یک سال اخیر به افزایش توجه ستاد به ضرورت توسعه زیرساخت‌های نرم‌ لازم برای توسعه تحقیقات مشترک بین محققان علوم داده، علوم اجتماعی و علوم شناختی به منظور افزایش کمّی و کیفی پژوهش‌های علوم شناختی محاسباتی منجر شده است. اثربخشی این فعالیت‌ها منوط به شناسایی و توسعه زیرساخت‌های لازم و گروه‌های مختلف فعال در کشور است.

در این فراخوان، ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی از گروه‌های دانشگاهی، نوپا و شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه جمع‌آوری یا تحلیل داده‌های دیجیتال دعوت به مشارکت در ایجاد زیرساخت‌های نرم تحقیقاتی و توسعه فن آوری کرد. کمک به توسعه زیرساخت ‌های علمی و فنی، توسعه اکوسیستم فن آوری و ارائه خدمات نوین به اکوسیستم فنآورانه کشور از مهم‌ترین اهداف این فراخوان است.

این ستاد در راستای سیاست های خود می کوشد با حمایت از طرح های پژوهشی زمینه ترویج دانش، تولید فن آوری و خدمات شناختی در سطح کشور فراهم و انگیزه فعالیت های علمی و تحقیقاتی در حوزه های علوم و فن آوری های شناختی‌ گسترش یابد.

تاکنون ۱۴ مرحله فراخوان حمایت از طرح­ های پژوهشی از سوی ستاد توسعه علوم شناختی برگزار شده است. در نتیجه این فراخوان ­ها، بیش از ۲۰۰ طرح پژوهشی و مطالعاتی در حوزه علوم و فن آوری­های شناختی در مراکز علمی کشور تحت پوشش حمایت های ستاد قرار گرفتند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)