برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نانوذرات از سدخونی مغز برای درمان سرطان عبور کرد

برای دانشمندانی که بیماری‌های مغز را درمان می‌کنند، سخت‌ترین کار عبور از موانع طبیعی بدن، همچون سدخونی مغز برای رسیدن به عضو مورد نظر است. به‌تازگی دانشمندان دانشگاه میشیگان می‌گویند که نانوذرات به آن‌ها اجازه می‌دهد از سد خونی که تقریباً نفوذ ناپذیر است، عبور کنند.

این موفقیت به محققان حوزه سرطان این فرصت را می‌دهد تا دارویی جدید برای از بین بردن تومورهای مغزی ارائه دهند.

گلیوبلاستوما شایع‌ترین و کشنده‌ترین شکل سرطان مغز در بزرگسالان است. آمار این بیماری در برخی کشورها همچنان در حال افزایش است. متوسط طول بقا در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما حدود ۱۸ ماه است. کمتر از پنج درصد بیماران پس از تشخیص، می‌توانند بیش از پنج سال عمر کنند.

دستیابی به موفقیت با استفاده از نانوذرات، این امکان را به پزشکان می‌دهد تا دارو را به‌صورت داخل وریدی به بیمار تزریق کنند. این نانوذرات که حاوی داروی نابودکننده سلول‌های سرطانی است، قادر به عبور از سد خونی مغزی و هدف قرار دادن تومورهای بدخیم تشکیل شده در مغز هستند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه میشیگان که به این پیشرفت دست یافته است می‌گوید با ترکیب این روش درمانی و پرتو درمانی، هفت موش از هر هشت موش که تحت این روش قرار گرفتند، از سرطان نجات پیدا کردند. از همه مهم‌تر این که وقتی این هفت موش نجات یافته دوباره به گلیوبلاستوما مبتلا شدند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها از رشد مجدد سرطان جلوگیری کرد.

بر اساس گزارش روز یک شنبه ستاد نانو، نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده ‌است.

یورگ لاهان نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «این نتایج برای ما شبیه به معجزه است. در جایی که انتظار داریم برخی از سطوح رشد تومور را شاهد باشیم، سلول‌های سرطانی تشکیل نشدند. من بیش از ۱۰ سال در این زمینه کار کرده‌ام و چنین چیزی ندیدم.»

  دانلود آهنگ رضا شیری کسی نمیدونه

محققان معتقدند که تزریق نانوذرات حاوی داروهای سرطانی نه‌تنها ضربه مهلکی به تومور اصلی مغز وارد می‌کند، بلکه به سیستم ایمنی بدن بیمار کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و به آن‌ها حمله کند.

ماریا کاسترو، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «این گامی بزرگ به‌منظور پیاده‌سازی بالینی این فناوری است. این اولین تحقیقی است که توانایی تحویل داروهای درمانی را به‌صورت سیستمی یا داخل وریدی نشان می‌دهد که می‌تواند از سد مغز خون برای رسیدن به تومورها نیز عبور کند.»

پروتئینی به نام آلبومین سرم انسانی یکی از معدود ترکیبات خونی است که قادر است با موفقیت از سد مغزی عبور کند.

محققان از این پروتئین برای ساخت نانوذرات جدید استفاده کردند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)