برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

توسعه فناوری برای مقابله با فساد ضروری است

«احمد جعفرنژاد» عصر سه شنبه در نشست خبری“کنفرانس ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب‌وکار” با بیان اینکه در برگزاری این کنفرانس از اساتید مختلف دانشگاه های معتبر و صاحبان صنایع و دست اندرکاران اتاق بازرگانی ایران و فعالان اقتصادی دعوت شده است، افزود: ما در طول چهل سال گذشته در صحنه کسب و کار در سطح بین الملل و همچنین داخلی آزمون و خطای فراوانی داشته ایم و این نیازمند بررسی و کالبد شکافی است.

وی با تاکید بر اینکه، در طول سال های گذشته ارتباط منطقی بین بخش صنعت و دانشگاهی کشور ایجاد نشده است، گفت: صحبت های بسیاری شده است اما متاسفانه مسئله علم و فناوری و بحث سهولت کسب و کار و رفع موانع در این بخش برای توانمندسازی هرچه بیشتر کشور، به صورت شایسته مورد توجه قرار نگرفته است.

 دبیر علمی”کنفرانس ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب‌وکار” ادامه داد: این مسائل متاسفانه بستر فساد را در کشور به دنبال داشته و در حال حاضر بیشتر رفتارهای سلیقه ای و ارتباطات رانت خوارانه حاکم شده است و به طور کلی روابط جای ضوابط را گرفته است و متاسفانه از تحولات فناورانه بهره برداری صحیحی نشده است.

وی با اشاره به تجربه ۳۰ ساله خود در امر مطالعه، تحقیق و پژوهش در حوزه کسب وکار به خصوص مدیریت زنجیره تامین در دانشگاه تهران تاکید کرد: عدم فهم صحیح از زنجیره تامین و عدم آشنایی با ارتباطات و هماهنگی هایی که در این بخش  بایستی صورت گیرد از مشکلات این حوزه است.

عضو هیئت علمی گروه آموزشی مدیریت صنعتی دانشگاه تهران، نبود شفافیت اداری را یکی از عوامل وجود فساداقتصادی در کشور دانست و گفت: هنگامی که در مسیر مبارزه با فساد شفافیت نباشد به جای پیشرفت با پسرفت مواجه خواهیم شد، لذا برای اداره صحیح کشور نیازمند استفاده  از سیستم و مکانیزم های علمی هستیم.

وی همچنین تاکید کرد: ما بایستی “کنفرانس ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب‌وکار”را به سمت تشویق دست اندرکاران بخش های مختلف برای استفاده و توسعه هرچه بیشتر مکانیزم و فناوری های تحول آفرین هدایت کنیم، چراکه در دنیا ثابت شده است که تنها با صحبت کردن و سخنرانی امور بصورت صحیح پیش نمی رود.

جعفر نژاد تاکید کرد: در صورتی که ارتباطات شفاف و عملکردها همچون خانه شیشه ای باشد دیگر کسی جرات انجام فساد مالی نخواهد داشت.

وی اظهارکرد: هنگامی که در کسب و کارها و صنایع، بازرگانی و گمرک از فناوری های اینترنت اشیاء(IOT)، رایانش ابری و هوش مصنوعی استفاده کنیم دیگر شاهد نابسامانی های موجود نخواهیم بود و فساد ریشه کن خواهد شد.

ارسال ۳۶۳ مقاله به کنفرانس ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب‌وکار

دبیر اجرایی کنفرانس نیز در سخنانی با بیان اینکه، همایش ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب و کار ۱۴ و ۱۵ اسفندماه سال جاری برگزار می شود، افزود: دغدغه اصلی برگزاری این کنفراس و ترکیب کمیته علمی همایش و همچنین چینش سخنرانان همایش که از اساتید برجسته دانشگاه می باشند آن است که نتایج آن کاربردی باشد.

 علیرضا یوزباشی افزود:  ۱۳۸ استاد و عضو هیئت علمی عضو کمیته علمی این همایش هستند و ۲۰ دانشگاه و ۲۰ شرکت بزرگ صنعتی، شهرداری تهران بانی و حامی این کنفرانس را برعهده دارند.

عضو بنیاد ملی نخبگان گفت: کنفرانس بصورت حضوری و همچنین مجازی برگزار می شود و تاکنون ۳۶۳ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است و آخرین فرصت ارسال مقاله نیز یکم اسفندماه سال جاری است.

صنعت و دانشگاه هرکدام راه خود را می روند

دبیر شورای سیاست گذاری این کنفرانس نیز در سخنانی  گفت: متاسفانه در حال حاضر دانشگاه و صنعت هرکدام مسیر خود را طی می کنند و  این درحالی است که دانشگاه برای همه حوزه ها از جمله صنعت بوجود آمده است و دانشگاه با علم و پتانسیل های خود می تواند بسیاری از مشکلات موجود کشور را رفع کند.

  نخستین آزمون زبان وزارت بهداشت دوم مرداد برگزار می‌شود

مهدی باغبان هدف از برگزاری این کنفرانس را دستیابی به نتایج کاربردی عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد: برگزاری این کنفرانس به اندازه سهم خود حتی اندک در بهبود فضای کسب و کار و رفع مشکلات سازمان ها موثر واقع شود.

بهبود حوزه کسب وکار نیازمند تغییر دیدگاه مدیران

سعید سعادت مدیرعامل یکی از مجتمع های فنی و آموزشی بخش خصوصی کشور نیز در سخنانی اظهارکرد: به طور حتم بهبود و تغییر در حوزه کسب وکار نیازمند تغییر دیدگاه در حوزه مدیریت است.

وی ضمن تاکید بر توسعه هرچه بیشتر آموزش فناوری ها نو در کشورمان افزود: در سال ۲۰۱۷ در بخش اینترنت اشیاء حدود ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دستگاه به یکدیگر متصل بودند و پیش بینی می شود برای سال جاری میلادی این تعداد به بالای ۲۰ میلیارد برسد.

دل پر نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و کانادا از معاونت علمی

نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و کانادا نیز در سخنانی اظهارکرد: بودجه حوزه فناوری بایستی بدون دخالت سازمان های دولتی از جمله معاونت علمی  وفناوری ریاست جمهوری در اختیار نوآوران، اساتید و نخبگان دانشگاهی قرار گیرد.

«ایرج حسابی» افزود: به طور حتم اساتید و نخبگان خود بهتر شاگردان خود را می شناسند و هنگامی که کسی استاد بالا سرش باشد بهتر کار می کند و نیازی به راه اندازی سازمان های فناوری و کمک به استارتاپ ها در ریاست جمهوری نیست.

وی گفت: چندین سال است که بر محور ارتباط دانشگاه و صنعت تاکید می شود و اگر بخواهیم راه به جایی برسد باید بودجه های سازمان هایی همچون معاونت علمی بایستی مستقیم در اختیار اساتید قرار گیرد.

حسابی در پاسخ به این سوال که صحبت های شما در حالی است که تاسیس شرکت های دانش بنیان طبق قانون با شراکت تعدادی از اساتید دانشگاهی شکل می گیرد نیز اظهارکرد: شما هنگامی که برای راه اندازی یک پروژه به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه می کنید، برای معرفی استاد، آنها باید قبول کنند که شما حق دارید این استاد را معرفی کنید یا خیر.

وی ادامه  داد: این درحالی است که این وضعیت باید برعکس باشد و این بودجه به جای سازمان هایی همچون معاونت علمی بایستی در اختیار اساتید و نخبگان دانشگاهی باشد و استاد دانشگاه تشخیص دهند که کدامیک از دانشجویان خود توانمند است و در جهت راه اندازی پروژه ها فناور اقدام کند.

این فعال اقتصادی همچنین اظهارکرد: به طور حتم اساتید و نخبگان دانشگاهی بهتر از کارمندان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می توانند یک استارتاپ یا مجموعه فناور را اداره کنند.

وی در ادامه با انتقاد از وضعیت بغرنج دانشگاه ها در تولید بی رویه تحصیلکرده های بیکار گفت: چند سال پیش که من درس می خواندم دانشگاه ژنو سالی ۳۵۰ مهندس مکانیک بیرون می داد، در حالی که در حال حاضر سالی ۳۵ مهندس تربیت می کند.

حسابی ادامه داد: این درحالی است که خیل مهندسان مکانیک هر ساله از دانشگاه های کشورمان فارغ التحصیل می شوند و در نهایت تاسف گاها مشاهده می شود هنگامی که با اسنپ برای اجاره یک خودرو تماس می گیرد، راننده اش دارای مهندسی مکانیک است و این برای کشور بسیار دردناک و زشت است.

 وی بیان کرد: دیگر کشورهای پیشرفته به اندازه دانشگاه های ما ۳۰۰ رشته تحصیلی ندارند بلکه برای رفع اینگونه معضلات و گرفتن بازارهای دنیا ضمن مشورت با بخش خصوصی رشته های جدید دانشگاهی راه اندازی می کنند.

همایش ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب و کار ۱۴ و ۱۵ اسفندماه سال جاری در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود،

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)