برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ترخیص حدود ۸.۶ میلیون تن نهاده دامی از گمرکات در ۸ ماه

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از گمرک، «سید روح اله لطیفی» افزود: امسال تاکنون ۶ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۲۱ تن ذرت، یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۹۶۸ تن جو و ۹۴۵ هزار و ۹۱۵ تن کنجاله سویا از گمرکات ترخیص شده که مجموع آن نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۲.۷ درصدی نشان می‌دهد.

وی اضافه‌کرد: به‌طور متوسط از ابتدای سال ۹۹ نزدیک به ۲ میلیون تن کالای اساسی از گمرکات کشور ترخیص شده که بخش عمده‌ای از این محمولهها مربوط به نهاده‌های دامی است و با ترخیص ۸۸۶ هزار و ۷۶۶ تن ذرت بیشتر نسبت به سال قبل، رشد ۱۶ درصدی ترخیص ذرت را شاهد بودیم.

به گفته لطیفی، جو نسبت به سال قبل ۹۰۸ هزار تن معادل ۳۴ درصد کمتر ترخیص شده و سال قبل ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۵۶۵ تن جو وارد و ترخیص شده بود. این در حالی است که تا پایان آبان‌ماه امسال یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۹۶۸ تن از این محصول ترخیص شده است.

سخنگوی گمرک با اشاره به ترخیص کنجاله سویا، افزود: پارسال یک میلیون و ۱۶۲ هزار تن کنجاله وارد و ترخیص شده، اما امسال این میزان ۹۴۶ هزار تن بوده است که کاهش ۱۹ درصدی در ترخیص داشت.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه روند ترخیص کالاهای اساسی تا ۱۱ مهرماه امسال متاثر از مشکلات ارزی بود، تاکید کرد: پس از پیگیری های گمرک از تیرماه و مکاتبات با وزارت امور اقتصادی و دارایی، مصوبه های ستاد تنظیم بازار، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و سفر معاون اول رییس‌جمهوری در مهرماه امسال به استان هرمزگان روند ترخیص کالاهای اساسی سرعت بیشتری یافت.

  ماسک به تنهایی برای کنترل ویروس کرونا کافی نیست

وی ابراز امیدواری کرد با مصوبه ستاد تنظیم بازار در آبان‌ماه‌ نهاده‌های باقی مانده در انبارهای بنادر، لنگرگاه‌ها و شناورها به سرعت ترخیص شوند تا شاهد جبران ترخیص این کالاها نسبت به سال قبل باشیم.

به گزارش ایرنا، مسوولیت برنامه‌ریزی و هماهنگی تامین، تولید و واردات انواع نهاده‌های کشاورزی و دام و طیور، انواع بذر، سموم، کنجاله، جو، ذرت و تعیین اولویت تخصیص و تامین ارز و ترخیص، به همراه توزیع و نظارت بر آن، بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و فرایند ثبت سفارش نهاده‌های دامی جو، ذرت و کنجاله توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)