برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ارتباط باکتری‌های روده با میزان ویتامین دی بدن

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، ویتامین دی در بدن به چندین شکل مختلف وجود دارد؛ اما آزمایش خون تنها قابلیت تشخیص حالتی را دارد که این هورمون به صورت یک پیش‌ماده غیرفعال توسط بدن ذخیره شده است. به منظور بهره‌برداری از این ویتامین، لازم است بدن آن را به صورت فعال درآورد.

در تحقیقات محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیه‌گو مشخص شد بین حالت پیش‌ماده غیرفعال ویتامین دی (D) و میکروبیوم روده ارتباط وجود ندارد، اما حالت فعال این ماده با تنوع باکتری‌های روده ارتباط دارد. این تنوع میکروبیوم موجب بهبود وضعیت عمومی سلامت می‌شود.

تحقیقات پیشین نشان می‌دهد مصرف مکمل ویتامین دی‌ هیچ تاثیری بر سلامت بدن ندارد؛ اما به اعتقاد محققان دانشگاه کالیفرنیا دلیل این نتیجه‌گیری نادرست، بررسی و اندازه‌گیری حالت غیرفعال این ویتامین در تحقیقات پیشین است. به اعتقاد این محققان، اندازه‌گیری میزان تشکیل و تجزیه ویتامین دی معیار بهتری برای اثرگذاری آن بر وضعیت سلامت انسان و واکنش بدن در برابر مکمل این ویتامین است.

در این تحقیقات نمونه خون و مدفوع ۵۶۷ داوطلب سالم با میانگین سنی ۸۴ سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا انواع باکتری‌های روده و میزان متابولیت‌های ویتامین دی شامل حالت فعال، غیرفعال و ترکیبات حاصل از تجزیه این ماده، در سرم خون هریک از داوطلبان شناسایی و اندازه‌گیری شود.

در نتیجه این بررسی علاوه بر شناسایی رابطه بین حالت فعال ویتامین دی و تنوع میکروبیوم روده، محققان دریافتند در روده افرادی که مقادیر زیادی ویتامین دی فعال دارند، ۱۲ نوع باکتری بیش از سایرین وجود دارد و اغلب آن‌ها نوعی اسید چرب مفید تولید می‌کنند که به حفظ سلامت مخاط روده کمک می‌کند.

  کرونا با مراعات توصیه‌های بهداشتی تا آخر فروردین مهار می‌شود

نتایج این مطالعه در روش‌های درمانی بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین دی بسیار موثر است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications‌ منتشر شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)