برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سیستم آموزش فراگیر برای جمعیت کم‌توان کشور استفاده شود

به گزارش روز چهارشنبه پژوهشگاه علوم ورزشی، علی کاشی در آستانه ۱۳  آذر (سوم دسامبر) روز جهانی افراد با نیازهای ویژه (معلولان)، در خصوص جمعیت افراد با نیازهای ویژه، افزود: به صورت میانگین حدود ۶-۵ درصد از جمعیت هر جامعه‌ای شامل افراد با نیازهای ویژه می شود که این تعداد در کشور ایران، حدود ۳-۵ میلیون نفر است.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه درباره میزان فعالیت بدنی این افراد گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، در سطح بین الملل، حداقل ۴۰ درصد افراد با نیازهای ویژه از افراد عادی یک جامعه، کمتر فعالیت می‌کنند و این آمار در کشور ما، حتی پایین‌تر نیز هست و بسیاری از آنها، فعالیت بدنی کافی و مناسبی ندارند.

وی افزود: برای نامیدن و صدا کردن افراد با نیازهای ویژه باید از به کار بردن واژه‌هایی با بار منفی همچون معلول، عقب‌مانده، و … خودداری و کلمات مناسب ‌تری مانند افراد با کم‌توان ذهنی، جسمی و غیره جایگزین شود.

کاشی خاطرنشان کرد: این افراد با وجود اینکه در برخی زمینه‌ها کم‌توان هستند، در انجام برخی دیگر از امورات کاملا توانمندند؛ بنابراین باید تلاش کرد با حضور پررنگ‌تر این افراد در اجتماع، زمینه شکوفایی، توانمندسازی و پیشرفت آنها را فراهم کنیم.

وی افزود: در کشور می توان از الگوی سیستم آموزش فراگیر برای این جمعیت استفاده کرد و در برخی کشورهای دنیا در حال استفاده و ترویج است. در این سیستم، افراد کم‌توان در مدارس و باشگاه‌های ورزشی کنار افراد عادی جامعه‌، مشغول به تحصیل یا فراگیری مهارت‌های ورزشی می‌شوند.

کاشی تاکید کرد: پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی دارد به عنوان مشاور علمی وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی کشور، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون های ورزشی در توسعه آموزش فراگیر در ورزش سیاست گذاری کند.

  نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران مهرماه برگزار می‌شود

به گزارش ایرنا، سوم دسامبر ۱۹۹۲ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نام روز جهانی معلولین نام گذاری شد. 

هدف از نام گذاری روز جهانی معلولین

هدف از تعیین این روز، ارتقای رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف و افزایش آگاهی هایی بود که باید از مساله پیوستن افراد معلول به جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود. این وضع به همین منوال طی شد تا در سال ۱۹۹۹ شعاری با مضمون (امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید) برگزیده شد و سرلوحه امور قرار گرفت.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)