برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

یک دانش‌بنیان موفق به جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل میدان پارسی شد

سید عزت‌الله حجازی مدیرعامل این شرکت گفت: در این پروژه گازهای کم فشار میدان پارسی که با افت فشار چاه‌های تولیدی، امکان جمع‌آوری در ایستگاه تقویت فشار موجود را ندارد، با فشار در محدوده ۱۵ تا ۵۰ پام به تاسیسات تقویت فشار تامکار گاز تحویل می‌شود و پس از فشارافزایی با فشار ۱۲۰ پام دوباره به تاسیسات شرکت ملی نفت بر می‌گردد تا در کارخانه گاز و گاز مایع-۱۵۰۰ مایع گیری و به میدان کرنج تزریق شود.

وی مدعی شد: این طرح نخستین طرح جمع‌آوری گازهای مشعل است که با حضور و مشارکت بخش خصوصی به ثمر رسیده است.

حجازی گفت: شرکت ما به عنوان مجری این طرح با احداث یک واحد تقویت و افزایش فشار گاز با ظرفیت حدود ۷.۵ میلیون فوت‌مکعب در روز، گازهای کم‌فشار واحد پارسی کلاستر را جمع‌آوری و از سوزانده شدن آنها جلوگیری می‌کند.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این شرکت دانش‌بنیان، پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی با هدف جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل و ممانعت از آلودگی‌های زیست‌محیطی در منطقه عملیاتی نفت و گاز آغاجاری، موفق به دریافت جایزه بنیاد «Energy Globe» شده است.

این شرکت دانش بنیان فعال در طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی بیش از ۳۵۰ جایگاه سوختگیری CNG  در کشور است و صاحب تجربه در زمینه راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ و کنترل جایگاه‌های سوختگیری گاز، راه‌اندازی ایستگاه جمع‌آوری گازهای مشعل (فلر) و بازگرداندن آن به چرخه تولید است.

به گفته حجازی گازرسانی به مناطق کوهستانی و صعب‌العبور به روش خط لوله مجازی (VPL ) برای اولین بار در ایران و توسعه استفاده از CNG به عنوان سوخت جایگزین برای وسایل نقلیه، از جمله دستاوردهای این شرکت است.

  سرمایه گذاری ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی طرح‌های گردشگری در چالوس

مَشعَل‌سوزی پدیده سوزاندن گازهای اضافه در مکان‌های استخراج نفت و گاز است. این کار به‌وسیله مشعل گازی یا فلر گازی (gas flare) که به آن دودکش مشعلی (flare stack) نیز می‌گویند انجام می‌شود. مشعل گازی یک وسیله سوزاندن گاز است که در کارخانجات صنعتی مانند پالایشگاه نفت استفاده می‌شود.

مشعل گازی لوله عمودی امتدادیافته‌ای است که به عنوان یکی از قسمت‌های ضروری در چاه‌های نفت، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و کارخانه مواد شیمیایی برای سوختن گازها و مایعات زائد، قابل اشتعال و غیره به‌کار می‌رود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)