برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

معاون وزیر علوم: کیفیت مقالات کشور از کمیت پیشی گرفت

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، غلامحسین رحیمی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه بیرجند که به صورت مجازی برگزار شد، به برابری رتبه کمی و کیفی مقالات علمی کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته به همت تمامی اعضای هیات علمی، کشور رشد خوبی از نظر علمی و فناوری داشته است.

وی بیان کرد: حدود ۱۰ هزار شرکت فعال در پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد حضور دارند که در این تعداد هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان فعال است.

معاون وزیر علوم بر لزوم اهتمام دانشگاه‌ها در انجام تحقیقات اصیل تاکید کرد و گفت: بدون هیچ استثنایی در رشته‌ها باید مقالات برآمده از تحقیقات اصیل و ناب با نوآوری و تازگی چاپ شود.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های نوآورانه، نتایج تحقیقات را در بستر ملی و بین‌المللی در معرض قضاوت داوران قرار می‌دهد.

رحیمی با تقدیر از اقدامات و گام‌های بسیار مثبت دانشگاه در بخش پژوهش و فناوری ادامه داد: تحقیقات و فعالیت‌های علمی باید بتوانند بخشی از نیازهای شهر، استان و کشور را مرتفع سازند و باید این بسترها در دانشگاه با همکاری مراکز کارآفرینی، نوآوری، اشتغال‌پذیری و پردیس‌های علم و فناوری و پارک‌های علم و فناوری فعال شود و هرچه این بسترها با مشارکت اساتید و دانشجویان قوی‌تر شوند می‌توان ماموریت‌ها را بهتر به سرانجام رساند.

وی با تاکید بر توجه ویژه به ارتباط با جامعه و صنعت و انجام فعالیت‌های نوآورانه گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند آزمایشگاه مرکزی خود را تبدیل به آزمایشگاه همکار استاندارد کنند تا از این طریق بستر مناسبی برای ارتباط دانشگاه و جامعه و صنعت ایجاد شود.

وی به برگزیدگان علم و فناوری تبریک گفت و از عوامل توسعه علم و فناوری و تولید متکی بر دانش قدردانی کرد.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند هم در این نشست گفت: تمامی دستاوردهای به‌دست آمده در این حوزه حاصل تلاش اعضای هیات علمی دانشگاه است.

حمیدرضا نجفی با ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این حوزه و حرکت رو به جلوی این معاونت در راه ارتقای زیرساخت‌های دانشگاه افزود: سامانه علم‌سنجی دانشگاه بیرجند و سامانه گرنت اساتید در سال جاری راه‌اندازی شد.

وی یکی از اهداف پژوهش و فناوری را جهش تولید نامید و گفت: تدوین و اصلاح فرآیندها در جهت افزایش بهره‌وری، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در فعالیت‌ها، توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و فناوری، ارتقای سطح تعامل دانشگاه با جامعه و صنعت، افزایش ضریب تاثیر دانشگاه، تقویت ارتباط با سایر نهادها و ارگان‌ها، تقویت نیروی جوان و باانگیزه با استفاده از تغییر موج آموزش عالی و افزایش سهم درآمدهای اختصاصی پژوهش و فناوری بخشی از راهبردی کلان این معاونت است.

وی تعداد طرح‌های تحقیقات داخلی در سال ۱۳۹۹ را ۵۴ طرح عنوان کرد و گفت: ۶۰ درصد طرح‌های تحقیقاتی که در کارگروه استانی مصوب شده است توسط اعضای هیات علمی دانشگاه اجرا شد و پنج میلیارد تومان قراداد جاری با ۲۵ درصد رشد را در حال اجرا داریم.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند افزود: درخواست داریم با توجه به بودجه‌های موجود در سامانه‌های ساتع، تاپ و سایر موارد تعداد بیشتری از اعضای هیات علمی دانشگاه به عضویت این سامانه‌ها درآیند تا این کمبود نیز به همت تمامی همکاران مرتفع شود.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه هم به دستاوردهای این حوزه و تصویب و ابلاغ آیین‌نامه گروه‌های پژوهشی دانشگاه اشاره کرد و گفت: اولین بار آیین‌نامه طرح پژوهشی کاربردی و فناورانه دانشگاه تصویب و ابلاغ شد.

رضا شریعتی نسب ادامه داد: در یک سال گذشته علاوه بر اقدامات ذکر شده، اقدامات مهم دیگری شامل ایجاد سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی دانشگاه، اصلاح آیین‌نامه طرح‌های پژوهشی خودارزیاب، پیاده‌سازی آیین‌نامه پژوهانه جدید در سامانه پویا، تاسیس صندوق اعتبار دانشجویی و پیاده‌سازی آن در سامانه پویا، تدوین برنامه تحقیقاتی و سیستمی شدن فرآیند تسویه حساب پژوهانه و صندوق اعتبار دانشجویی در سامانه پویا نیز صورت گرفته است.

مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه بیرجند هم گفت: زیست بوم، فناوری، نوآوری و کارآفرینی، مرکز نوآوری و شتابدهی، مرکز مهارت‌آموزی و مهارت‌های شغلی و دفتر ارتباط جامعه و صنعت دانشگاه در سال گذشته اقدامات درخور انجام داده‌اند.

علی سعیدی افزود: با حمایت رییس دانشگاه و معاون پژوهش، فناوری و نوآوری حدود سه هزار متر مربع به فضای در اختیار این حوزه افزوده شده و در پردیس شهدا کارخانه نوآوری در حال استقرار است.

وی به دریافت ۵۱ ایده در این مرکز اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر ۲۳ تیم در هسته‌های کارآفرینی حضور دارند.

مدیرکارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت به حضور شرکت‌های دانش بنیان و اختراعات انجام شده در این مرکز و اجرای طرح‌های فناورانه و کاربردی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۹۴ دوره صلاحیت عمومی در پردیس‌ها تدوین شده است.

  نهاده‌های دامی با تاخیر به دست تولیدکنندگان می‌رسد

رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع‌رسانی و مرکز نشر دانشگاه بیرجند هم در این نشست گفت: سال ۹۸ در مجموع هشت هزار و ۶۰۴ نسخه منبع فارسی و لاتین و سال جاری تاکنون تعداد ۷۴۵ عنوان منبع فارسی و ۶۴ عنوان کتاب لاتین به مجموع کتب کتابخانه مرکزی اضافه شده است.

مجید جامی‌الاحمدی گزارشی در مورد ادغام کتابخانه‌های مختلف دانشگاه و افزایش ۱۲ هزار جلد کتاب در این مجموعه و ایجاد سه پایگاه کتاب فارسی و لاتین ارائه کرد و افزود: در یک سال گذشته کتابخانه دیجیتال دانشگاه با منابع فراوان راه‌اندازی شد و نرم‌افزار نشریات نیز به صورت نامحدود در حال ارائه خدمت است.

وی گفت: نشریات علمی به ۲۱ عنوان افزایش یافته است و ۲۹ عنوان کتاب امتیازدهی شده‌اند که با چاپ ۱۲ عنوان موافقت شده و ۷ عنوان آن نیز توسط انتشارات دانشگاه منتشر شده است.

رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع‌رسانی و مرکز نشر دانشگاه بیرجند افزود: خریداری نرم‌افزار پرتابل کتابخانه مرکزی و مرکز نشر، فعال‌سازی کتابخانه و آرشیو دیجیتال به‌منظور دسترسی کاربران به پایان نامه‌ها و منابع دیجیتال، راه‌اندازی بخش اطلاع‌رسانی ۳ با همکاری گروه کامپیوتر برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی بخش دیگری از اقدامات این حوزه است.

مدیر مرکز فاوای دانشگاه بیرجند هم با اشاره به اقدامات موثری که برای استقرار سامانه جامع دانشگاه انجام شده است گفت: سال گذشته زیرساخت‌های شبکه دانشگاه اصلاح و مرکز تلفن تحت شبکه نیز راه‌اندازی شد.

تداوم استقرا و توسعه سامانه جامع دانشگاه، راه‌اندازی و پشتیبانی زیرساخت آموزش مجازی دانشگاه، راه‌اندازی سرور برای تقویت زیرساخت‌های فناوری دانشگاه، ارتقای سیستم‌های اتوماسیونی، برگزاری دوره‌های آموزشی و طراحی سامانه‌های مورد نیاز و ارتقا و توسعه سامانه آموزش مجازی بخش دیگری از گزارش محمد قاسمی‌گل بود.

در ادامه این نشست مجازی از سامانه علم‌سنجی دانشگاه بیرجند و کتابخانه دیجیتال دانشگاه رونمایی شد.

پایان بخش این مراسم تجلیل از پژوهشگران و برگزیدگان هیات علمی دانشگاه بود که دکتر حسین بارانی عضو هیات علمی گروه آموزشی فرش دانشکده هنر، دکتر عباس خاشعی سیوکی عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی، دکتر سیدجواد حسینی‌واشان عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم دام دانشکده کشاورزی، دکتر لیلی سیفی عضو هیات علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دکتر حیدر رئیسی عضو هیات علمی گروه آموزشی شیمی دانشکده علوم، دکتر محمدعلی ناصری عضو هیات علمی گروه آموزشی شیمی دانشکده علوم، دکتر محمد قاسم اکبری عضو هیات علمی گروه آموزشی ریاضی دانشکده علوم ریاضی و آمار، دکتر سید علیرضا ذوالفقاری عضو هیات علمی گروه آموزشی مکانیک دانشکده مهندسی، دکتر احمد آریافر عضو هیات علمی گروه آموزشی معدن دانشکده مهندسی، دکتر سید حمید ظهیری‌ممقانی عضو هیات علمی گروه آموزشی برق الکترونیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دکتر محمد اسکندری عضو هیات علمی گروه آموزشی جغرافیای دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر محمد بهنام‌فر عضو هیات علمی گروه آموزشی ادبیات، دکتر مهدی مقرنسی عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم ورزشی دانشکده علوم ورزشی، دکتر مرضیه ثاقب‌جو عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم ورزشی دانشکده علوم ورزشی، دکتر مسعود دیدارخواه عضو هیات علمی گروه آموزشی زراعت آموزشکده کشاورزی سرایان و دکتر مصطفی واحدی‌پور دهرائی عضو هیات علمی دانشکده فنی فردوس به عنوان پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند در سال ۱۳۹۹ معرفی شدند.

دکتر حسین نویدی‌نیا عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر سوسن صادقی‌بجد عضو هیات علمی دانشکده علوم، دکتر محمدعلی رستمی‌نژاد عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دکتر فاطمه یوسف‌زاده عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی و آمار، دکتر مرضیه ثاقب‌جو عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی، دکتر مصطفی واحدی‌پور دهرائی عضو هیات علمی دانشکده فنی فردوس، دکتر هادی سریر عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی، دکتر سید حمیدرضا رمضانی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی سرایان، دکتر محمدحسین صیادی‌اناری عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دکتر محسن خطیبی‌نیا عضو هیات علمی دانشکده مهندسی، دکتر حمید فلقی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و دکتر حسین بارانی عضو هیات علمی دانشکده هنر اعضای هیات علمی دارای H-index بالا در هر دانشکده بودند.

همچنین در این مراسم، میثم غلام‌پور از دانشکده علوم تربیتی، فرشته احمدآبادی دانشکده علوم ورزشی، حمزه خمر دانشکده علوم ریاضی و آمار، حسن هاشم‌زاده دانشکده علوم، حدیث حسینی‌مقدم دانشکده علوم، صفورا شیخ دانشکده علوم، محدثه کاووسی دانشکده کشاورزی، جواد خارکن دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، مریم دباغیان دانشکده ادبیات و علوم انسانی، موسی ساجد دانشکده مهندسی، علی فؤادالدینی دانشکده مهندسی، نعیمه صیادی شهرکی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و فاطمه صالحی از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر به عنوان دانشجویان نمونه مقطع دکتری دانشگاه بیرجند در سال ۱۳۹۹ معرفی شدند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)