برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مشکلات بخش کشاورزی ساوه و زرندیه در کانون توجه مجلس قرار گرفت

به گزارش ایرنا، حجت‌ الاسلام  «محمد سبزی» شامگاه شنبه در جلسه بررسی مسائل کشاورزی با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: صدور اسناد مالکیت اراضی برای کشاورزان ۴۰۰ روستای شهرستان های ساوه و زرندیه با مشکلاتی مواجه است که امیدواریم سفر نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی باعث گره گشایی از آن شود.
وی با اشاره به مشکلاتی که واحدهای مرغداری این شهرستان ها در زمینه تامین نهاده ها دارند، اظهار کرد: توزیع نهاده‌ها عادلانه نیست و با اینکه این اقلام در بازار موجود است اما به دست تولیدکننده اصلی نمی رسد و در این میان دلالان سود می‌کنند.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه مسئولان باید به دور از نگرش های سیاسی برای تامین نهاده های مورد نیاز بخش کشاورزی مساعدت کنند و میدان را از دست دلالان و سودجویان خارج کنند زیرا این مساله علاوه بر افزایش بی منطق نرخ محصولات سبب بی نتیجه ماندن زحمات کشاورزان می شود.
وی گفت: تخصیص ۱۵ درصد از تسهیلات بانک‌ها برای توسعه بخش کشاورزی در شهرستان های ساوه و زرندیه عملی نشده و همین مساله باعث شد که شرایط اقتصادی سختی برای کشاورزان ایجاد شود.
سبزی با اشاره به ظرفیت های زیست محیطی این مناطق، بیان کرد: گونه‌های جانوری نادری در سطح شهرستان های ساوه و زرندیه وجود دارد که برای صیانت از آنها فقط سه نفر محیط‌بان خدمات‌ رسانی می کنند؛ از این رو انتظار داریم در توزیع نیروی انسانی و اعتبارات به این مساله و تقویت اداره محیط زیست توجه ویژه ای شود.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: با اینکه چند سال از آغاز طرح انتقال آب از سد کوچری به ساوه می گذرد اما امیدوار هستیم که این پروژه با موافقیت دولت و اخذ مجوز ماده ۵۶ برای تامین منابع از محل سرمایه گذاران داخلی با شتاب بیشتری اجرا شود تا ساکنان شهر ساوه از آب آشامیدنی سالم بهره مند شوند ضمن اینکه اختصاص ۲۰۰ لیتر در ثانیه برای بخش صنعت شهرستان زرندیه نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری، تقویت صنایع تبدیلی، راه‌اندازی پایانه صادراتی انار و پسته و حمایت از سرمایه‌گذاران برای توسعه پایدار بخش کشاورزی از مهمترین نیاز و خواسته های مناطق ساوه زرندیه است.

  معرفی خلاصه داستان و بازیگران سریال خون سرد

لزوم تدبیر برای خرد شدن اراضی کشاورزی و ترغیب سرمایه گذاران 

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی نیز گفت: بازدیدهای میدانی اعضای این کمیسیون برای شناسایی و یافتن راهکار برای مشکلات است و اگر بخواهیم تصمیم گیری درستی انجام دهیم باید بر مسائل حوزه کشاورزی اشراف کامل داشته باشم.
«علیرضا نظری» بیان کرد: اختلاف بین اداره منابع طبیعی و کشاورزان روستاهای ساوه و زرندیه بر سر مالکیت اراضی نیازمند بررسی اساسی است و با تهیه نقشه کاداستر بخشی از این مشکلات برطرف شده اما حل نهایی این مساله نیازمند ورود جدی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است.

وی تصریح کرد: مساله خُرد شدن اراضی یکی از موانع بر سر راه ورود سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح های اقتصادی و اشتغالزا است که در این خصوص باید راهکاری مناسب در پیش گرفته شود.
نظری بیان کرد: قرار است از کشور سوریه حدود ۲۰۰ میلیون تن خاک فسفاته وارد کشور شود تا برای غنی شدن هرچه بیشتر زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد و از این محل می توان کمک شایانی به آبادانی اراضی حوزه ساوه و زرندیه و کل استان مرکزی نمود.

وی با یادآوری تخصیص ارز ۴۲ هزار ریالی برای واردات نهاده های مورد نیاز بخش کشاورزی، نسبت به توزیع این اقلام در میان بهره برداران گلایه کرد و گفت: نهاده‌ها به دست کشاورزان نرسیده است و این مساله باعث ایجاد رانت شده است.
نماینده مردم خمین ادامه داد: ضرورت توسعه صنایع تبدیلی و فناورانه، صادرات محصولات مازاد بر تولید و خودداری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی از اولویت‌های حوزه کشاورزی استان مرکزی به شمار می‌رود که نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریتی جامع است.
اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز شنبه در سفر به شهرستان های زرندیه و ساوه از چند طرح پرورش دام و طیور، گلخانه، کارخانه فرآوری انار و سد الغدیر بازدید کردند و در ادامه کارخانه تولید کنسرو ماهی را در جاده قدیم ساوه به همدان افتتاح کردند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)